نسخه چاپی

تاسیس صندوق تثبیت بازار سرمایه

نمایندگان در جلسه علنی امروز حكم تاسیس صندوق تثبیت بازار سرمایه را به عنوان نهاد مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار را صادر كردند.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در جلسه علنی امروز 22 دی در ادامه رسیدگی به لایحه رفع موانع تولید ماده الحاقی 26 این لایحه را بررسی کردند.

این ماده واحده تصریح می‌کند: به منظور کنترل و کاهش مخاطرات سامانه‌ای یا فرادستگاهی بازار سرمایه کشور در شرایط وقوع بحران‌های مالی و اقتصادی و اجرای سیاست‌های عمومی حاکمیتی در شرایط مذکور و به منظور حفظ و توسعه شرایط رقابت منصفانه در حوزه بازار سرمایه، صندوق تثبیت بازار سرمایه به عنوان نهاد مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، با شخصیت حقوقی مستقل تأسیس می‌گردد و طبق اساسنامه خود و در چهارچوب مصوبات هیئت امناء متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار توسط هیئت عامل فعالیت می‌نماید.

تبصره 1- اداره صندوق بر عهده هیئت عامل آن خواهد بود و سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس-بازرس قانونی آن فعالیت می‌نماید.

تبصره 2- بخشی از منابع سازمان بورس و اوراق بهادار با تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار و سایر منابع مالی در چهارچوب قوانین و مقررات با تصویب مراجع ذی‌صلاح قانونی به اين صندوق تعلق می‌گيرد.

تبصره 3- شرایط و معیارهای مخاطرات سامانه‌ای، مخاطرات فرادستگاهی و بحرانهای مالی و نیز شرایط و مقررات فعالیت و انحلال صندوق، ارکان صندوق و وظایف و اختیارات هیئت امناء و هیئت عامل به موجب اساسنامه صندوق تثبيت بازار سرمايه است که به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی حداكثر تا سه‌ ماه پس از ابلاغ اين قانون به تصویب‌ هیئت وزیران می‌رسد.

تبصره 4- در صورت انحلال صندوق تثبيت بازار سرمايه کلیه اموال و دارایی‌های آن بعد از کسر تعهدات و بدهی‌ها به دولت تعلق می‌گیرد.

هم چنین نمایندگان با 126 رای موافق، 15 رای مخالف و 5 رای ممتنع با این ماده الحاقی منهای تبصره 5 آن موافقت کردند.

لازم به ذکر است تبصره 5 این ماده الحاقی به دلیل مغایرت با برنامه‌های توسعه به دو سوم رای از جانب نمایندگان احتیاج داشت که نه تصویب و نه حذف آن مورد تایید نمایندگان قرار گرفت و سرانجام این تبصره به کمیسیون مشترک ارجاع داده شد.

براین اساس تبصره 5 ماده 26 تصریح می‌کرد: کلیه فعالیت‌های صندوق از هر گونه مالیات و عوارض معاف می‌باشد.

ب- شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و بازارهای خارج از بورس براساس میزان سهام شناور خود در هر یک از بازارهای مذکور و براساس مقرراتي که با پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب شوراي بورس می‌رسد می‌توانند تا سقف ده درصد (10%) از سهام خود را خریداری و تحت عنوان سهام خزانه در شرکت نگهداری کنند. مادامی که این سهام در اختیار شرکت است فاقد حق رأی می‌باشد.

پ-مابه‌التفاوت ارزش اسمی و قیمت معاملاتی پذیره‌نویسی اوراق بهادار مذکور که کمتر از قیمت اسمی پذیره‌نویسی می‌شوند به‌عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته می‌شود.

۱۳۹۳/۱۰/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...