نسخه چاپی

ورود حیات بومدین به سوریه از طریق تركیه

این احتمال كه "حیات بومدین" از طریق تركیه وارد سوریه شده باشد نیات آنكارا در همكاری با گروههای تروریستی در سوریه زیر سئوال برده است .

به گزارش نما، باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبری فرانس ۲۴، اینکه گفته می شود "حیات بومدین" از طریق ترکیه وارد سوریه شده است و دستگاههای امنیتی ترکیه از این موضوع کاملا اطلاع داشته اند، رفتار ترکیه را زیر سئوال برده است.

فاطمه کیزیلبوغا، خبرنگار شبکه خبری فرانس۲۴ در استانبول، درباره واکنش مقامات ترکیه دراین باره می گوید منابع امنیتی ترکیه می گویند "حیات بومدین" از طریق هوایی در تاریخ دوم ژانویه وارد ترکیه شده است. وی ابتدا وارد فرودگاه بین المللی اتاتورک در استانبول شده است اما بعد، هیچ ردی از مقصد بعدی وی در دست نیست.

در نتیجه اکنون چندین سناریو در این باره مطرح است نخست آنکه این زن همچنان در ترکیه است. اما این سناریو زیاد به واقعیت نزدیک نیست زیرا از یکسو وی به شدت تحت تعقعیب است و دستگاه اطلاعاتی ترکیه به شدت به دنبال وی است و دوم آنکه از دوم ژانویه تاکنون خیلی وقت می گذرد در نتیجه نمی تواند تا این مدت در ترکیه باقی مانده باشد بدون آنکه کسی از محل اقامت وی اطلاعی داشته باشد.

سناریو دوم که به واقعیت نزدیکتر است، اینکه ممکن است وی از طریق یک پرواز داخلی خود را به مرز سوریه رسانده باشد که در این صورت، فهمیدن آن برای مقامات امنیتی ترکیه کار دشواری نیست و اگر بخواهند این کار را انجام دهند می توانند انجام دهند.اما تاکنون هیچ گونه خبر و گزارشی در این خصوص منتشر نشده است. اما موضوع دیگری که در این خصوص مطرح است اینکه وی به محض آنکه وارد استانبول شده است توسط قاچاقچیان وابسته به داعش از طریق راههای زمینی وارد سوریه شده است. اگر این سناریو درست باشد معلوم می شود از قبل برای ورود وی به سوریه برنامه ریزی شده است.

این خبرنگار افزود مسئولان فرودگاه اتاتورک اکنون مشغول بررسی دوربین های مدار بسته هستند و تا ساعات آینده گزارش های تازه ای در این باره می دهند.

فاطمه کیزیلبوغا در پاسخ به این سئوال که چرا ترکیه مرزهای خود با سوریه را کنترل نمی کند تا تروریست ها وارد این کشور شوند، امری که انتقاد جامعه بین المللی را نیز برانگیخته است گفت درست است چنین انتقاداتی مطرح می شود. در اینجا نیز دولت متهم می شود که چشم خود را به روی رفت و آمد تروریست ها از طریق مرز های خود با سوریه بسته است. استدلالی که آنکارا در این خصوص ارائه کرده است اینکه مرزی های ترکیه با سوریه خیلی طولانی است و از همین رو نمی تواند بر همه آن نظارت کافی داشته باشد. مرز بین ترکیه و سوریه حدود ۹۰۰ کیلومتر است و نیروهای امنیتی و ارتش ترکیه امکانات کافی برای کنترل همه راههای پنهانی در مرز را ندارند.ترکیه به همین علت خواستار ایجاد یک منطقه حائل در مرزهای خود با سوریه شده است اما آمریکا تاکنون آن را رد کرده است.

با این حال ، دستگاههای اطلاعاتی ترکیه با دستگاههای اطلاعاتی فرانسه در این خصوص همکاری می کنند و اطلاعات لازم در این خصوص را رد وبدل می کنند. البته پاریس نیز در این خصوص کم کاری کرده است. آنکارا از همین رو استدلال می کند اگر پاریس می دانسته است که حیات بومدین مظنون است و باید تحت نظر باشد باید به مقامات آنکارا درباره احتمال ورودش به ترکیه پیش آگاهی می کرد.

فاطمه کیزیلبوغا افزود احمد داوود اوغلو امروز در تظاهرات پاریس شرکت می کند و بعد ازاین تظاهرات به احتمال زیاد با مقامات فرانسه درباره تقویت همکاری های امنیتی و اطلاعاتی گفتگو خواهد کرد.

۱۳۹۳/۱۰/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...