نسخه چاپی

ایران ركورد تولید گاز جهان را شكست

ایران توانست با افزایش 12 درصدی تولید گاز در این مدت ركورد امریكا و روسیه را به‌عنوان ۲غول گازی بشكند و بیشترین افزایش تولید گاز جهان را ثبت كند در 9 ماه نخست امسال حدود یك میلیارد متر مكعب گاز بیشتری صادر شد كه این به معنای افزایش درآمدهای كشور در حدود 400 میلیون دلار است

به گزارش نما، در 9 ماه نخست امسال تولید گاز کشور با ۱۶میلیارد متر مکعب افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل رکورد تازهای را به ثبت رساند و ایران توانست با افزایش 12 درصدی تولید گاز در این مدت رکورد امریکا و روسیه را بهعنوان ۲غول گازی بشکند و بیشترین افزایش تولید گاز جهان را ثبت کند. افزایش تولید گاز کشور که بخش اعظمی از آن مربوط به تولید جدید بخشی از فازهای پارس جنوبی طی یک سال اخیر است توان تأمین گاز مورد نیاز کشور را تقویت کرد و در کنار آن موجب افزایش حجم صادرات گاز نیز شد. به طوری که در 9 ماه نخست امسال حدود یک میلیارد متر مکعب گاز بیشتری صادر شد که این مهم به معنای افزایش درآمدهای کشور در حدود 400 میلیون دلار است.

ایران نوشت، اما نکته‌ای که در خصوص تولید گاز ایران وجود دارد این است که بزودی رکورد تولید گاز کشور با به تولید رسیدن فازهای دیگر این میدان ارتقا خواهد یافت. چراکه به گفته بیژن زنگنه -وزیر نفت- افزایش تولید روزانه گاز امسال به 100میلیون متر مکعب خواهد رسید که تاکنون 70 میلیون متر مکعب آن محقق شده است. ضمن آنکه برنامه‌های گازی کشور برای سال 97 از افزایش تولید گاز به یک میلیارد متر مکعب در روز خبر می‌دهد.

در چنین شرایطی نه تنها موانع تأمین نیاز روزافزون کشور مرتفع خواهد شد بلکه حجم صادرات گاز کشور نیز شاهد چندین مرحله جهش خواهد بود که اکنون جهش اول آن رخ داده است. به طوری که ایران در طول ۲۹۵روز نخست سالجاری در حالی هشت میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه و جمهوری نخجوان صادر کرده است که حجم صادرات گاز ایران در مدت مشابه سال گذشته حدود هفت میلیارد مترمکعب بوده است.

ریسک قراردادهای گازی کمتر از نفت

امتیازی که در قراردادهای گازی نسبت به قراردادهای نفتی وجود دارد بلند مدت بودن آن است که ضمن تقویت دیپلماسی انرژی کشور، در برابر نوسانات قیمت در بازار تغییر قابل ملاحظهای در درآمدهای گازی کشور ایجاد نمی‌کند.

اکنون این موضوع با توجه به کاهشهای اخیر قیمت نفت بر قراردادهای جاری و درآمدهای جاری گاز اثری ندارد. به عبارت دیگر ریسک صادرات گازی را میتوان کمتر از صادرات نفتی آن هم در شرایطی که صادرات نفت با تحریم روبه رو است، دانست.

افزایش صادرات فراورده‌های نفتی به سبب افزایش تولید گاز

امسال نگرانی تأمین گاز بخش خانگی با افزایش تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی رفع شده است و تنها نگرانی موجود ازبابت تأمین گاز مصرفی صنعت و نیروگاه‌ها و بخش تجاری است. در این خصوص «حسن تربتی»، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی گاز با بیان اینکه حجم تولید گاز از ابتدای امسال تاکنون حدود 158 میلیارد متر مکعب بوده است گفت: میانگین مصرف گاز کشور نیز به روزانه 600 میلیون متر مکعب رسیده است که نزدیک به 500 میلیون متر مکعب آن مربوط به بخش خانگی است.

تربتی از افزایش 10 میلیارد متر مکعبی حجم گاز تحویلی به نیروگاه‌ها در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: ارسال گاز بیشتر به نیروگاه‌ها علاوه بر اینکه منجر به کاهش مصرف فراورده‌های نفتی و به تبع آن کاهش آلودگی هوا میشود، زمینه را برای افزایش صادرات فراورده‌های نفتی فراهم و از این طریق ارزآوری قابل توجهی برای کشور به همراه
خواهد داشت.

۱۳۹۳/۱۰/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...