نسخه چاپی

افزایش تهدید تروریست‌ها علیه كشورهای اروپایی

رئیس سازمان پلیس اروپا (یوروپل) گفت، این قاره به بزرگترین تهدید امنیتی خود در یك دهه اخیر مواجه است چرا كه 5000 شهروند اروپایی كه به درگیری‌های سوریه پیوسته‌اند، خطری جدی را برای كشورهای خود به وجود می‌آورند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، "راب وینرایت"، مدیر یوروپل هشدار سازمان‌های جاسوسی و برخی رهبران سیاسی به دنبال حملات مرگبار شبه‌نظامیان در پاریس را مبنی بر اینکه آژانس‌های امنیتی اروپا با یک "ضعف توانایی" مواجه شده‌اند و ممکن است کشورهای آنها را در معرض خطر قرار دهد، بازگو کرد.

کمیته‌های پارلمانی انگلیس نیز اعلام کردند: قطعا این جدی‌ترین تهدید تروریستی است که اروپا پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 میلادی آمریکا با آن مواجه شده است.

بسیاری از کشورهای اروپایی پس از حملات مرگبار چند روز گذشته در پاریس که در آن 17 تن کشته شدند، به حالت هشدار بالا درآمده‌اند و پاریس قصد دارد تا 10 هزار سرباز مستقر کند.

مقامات امنیتی اروپا بارها هشدار داده‌اند، شبه‌نظامیان خارجی افراطی که از سوریه بازمی‌گردند، تهدید محسوب می‌شوند و مدیر یوروپل گفت: 3000 تا 5000 شهروند کشورهای اتحادیه اروپا ممکن است با هدف انجام عملیات‌هایی مشابه به حملات پاریس به کشورهایشان بازگردند.

وی به قانونگذاران انگلیسی گفت، سازمان پلیس اروپا اطلاعات مربوط به 2500 مظنون را جمع‌آوری کرده‌اند.

وینرایت همچنین نسبت به خطر مخفیگاه‌های آموزشی شبه‌نظامیان هشدار داده و گفت، دو برادری که به دفتر نشریه شارلی ابدو در پاریس حمله کردند در سال 2011 میلادی برای آموزش به یمن سفر کرده بودند.

وی افزود: مشکلی که ما در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، تنها سوریه و عراق نیست بلکه دیگر شبکه‌های تروریستی در دیگر نقاط جهان همچون آفریقا و شبه جزیره عربی هستند که به شاخه‌های القاعده کمک می‌کنند.

مدیر یوروپل ادامه داد: به نظر من واقعیت این است که مقامات امنیتی توانایی لازم برای حفاظت کامل از جوامع در برابر چنین تهدیدهایی را ندارد.

۱۳۹۳/۱۰/۲۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...