نسخه چاپی

زمستان سرد و تاریك در غزه

عکس خبري -زمستان سرد و تاريک در غزه

بعد از بمباران هوایی رژیم غاصب صهیونیستی كه به تخریب منازل و مدارس فلسطینی ها منجر شد، در فصل زمستان اهالی غزه علاوه بر تحمل سرما با قطع برق دست و پنجه نرم می كنند.

به گزارش نما به نقل از دفاع مقدس، کودکان و نوجوانان فلسطینی بعد از گذشت چند ماه از جنگ غزه همچنان با عوارض ناشی از این جنگ در شرایط مختلف دست و پنجه نرم می کنند.


در فصل سرما آوارگان فلسطینی که خانه های خود را در جنگ غزه از دست دادند به سختی زندگی را می گذرانند.


تحمل سرما برای کودکان و نوزادان گاه غیر ممکن است تا آنجا که بسیاری از نوزدان در این شرایط جان خود را از دست می دهند.


«سلمی المصری» کودک 3 ماهه فلسطینی در مرکز آوارگان «رشاد الشوا» واقع در شمال نوار غزه جان خود را از دست داد.


برخی منابع محلی گفتند که روز گذشته نیز یک کودک یکماه به نام «عادل اللحام» به دلیل برودت هوا در خان یونس جان خود را از دست داد و این سومین کودکی بود که قربانی سرما شد و روز جمعه نیز دکتر «اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت غزه گزارش داد که یک کودک در شهر خان یونس از شدت سرما درگذشت.




القدره در صفحه فیس بوک نوشت: «رهف علی ابو عاصی» 2 ماهه به دلیل شدت سرما و انسداد راه تنفسی وی جان خود را از دست داد.


از سوی دیگر «نزار عیاش» رئیس صنف ماهیگیران غزه گفت که «احمد سفیان اللحام»(22 ساله) از خان یونس در نتیجه شدت سرما درگذشت و این چهارمین قربانی موج سرمای معروف به «هدی» در غزه است.


نوار غزه که هنوز از آثار تجاوز 51 روزه رژیم صهیونیستی به این منطقه رنج می برد، اکنون با موج سرمای شدید شاهد بیشتر شدن مشکلات مردمی است که هنوز هم تعداد کثیری از آنها بی خانمان بوده و در مدارس و اردوگاه های آوارگان پناه گرفته اند.


یکی دیگر از بحران های پیش روی نوجوانان و کودکان غزه قطع برق به مدت طولانی در طول روز است.

کودکان غزه در شرایط نامساعدی تحصیل می کنند تخریب مدارس دانش آموزان در جنگ اخیر غزه نوجوانان فلسطینی را با مشکلات عدید ه ای روبرو کرده است.


دانش آموز سام حمید نوجوان 15 ساله فلسطینی است که کتاب های خود را زیر نور شمع تورق می کند.او و سایر هم کلاسی هایش باید از فرصت کوتاه روز و نور خورشید بهترین استفاده را ببرند با آغاز شب اتاق های کودکان در تاریکی مطلق فرو می رود.


حمید درباره بحران برق می گوید: امتحانات نهایی نیمه اول سال تحصیلی 2014 و 2015 را در بحران قط برق گذرانده است قطع برق به شکل دائم در نوار غزه منجر به تلاش بیشتر دانش اموزان در طول روز و ساعات روشنایی می کند.


همچنین کتاب های مدرسه در قفسه های چوبی قدیمی دچار آسیب می شوند در حالی که تحصیل باید در آرامش و راحتی انجام شود و 4 تا 6 ساعت در روز روشنایی برای درس خواندن دانش آموزان کفایت نمی کند.
نوار غزه 7 سال است که با بحران برق دست و پنجه نرم می کند و این بحران با حملات و بمباران اسراییل در نیمه سال 2006 به تنها نیروگاه برق غزه آغاز شده است.


در حال حاضر ساعت وصل برق در غزه به 4 ساعت در طول روز می رسد و کودکان غزه در نیمه شب مجبور هستند بیدار بمانند تا دروس خود را مطالعه کنند.


همچنین نوجوانان فلسطینی علاوه بر تحمل شرایط نبود برق با سرمای شدید در فصل زمستان نیز باید دست و پنجه نرم کنند.


با قطع برق ساکنان نوار غزه برای روشنایی منازلشان به برق باطری ماشین متوسل می شوند تا از آن طریق خانه های خود را روشن کنند.




عبد الرحمن الجمالی نوجوان 17 ساله فلسطینی می گوید ما وسیله ای برای اتصال برق از طریق ماشی را در خانه نداریم پدرم کار نمی کند و هزینه های نصب این وسیله را نداریم. زندگی تحصیلی ما در 4 ساعت خلاصه شده آیا این ساعت برای یک دانش آموز که درس خواندنش بازده مناسب داشته باشد فرصت کافی است.


او در خواست کرد که هرچه زودتر بحران برق در غزه به طور فوری اصلاح شود تا بحرانی که سال ها اهالی غزه با ان روبرو هستند پایان یابد.

۱۳۹۳/۱۰/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...