نسخه چاپی

شگفتی عجیب ارزی در بازار طلا

فلز زرد كه از ابتدای سال جدید میلادی روزهای خوبی را پشت‌سر گذاشته، در هفته كاری گذشته نیز خوش شانس بود. هر اونس طلا كه هفته را با قیمت 1223 دلار آغاز كرده بود، تا پایان فعالیت بازارها در روز چهارشنبه به قیمت 1229 دلار رسید، اما غافلگیری بانك مركزی سوئیس قیمت نهایی روز پنج‌شنبه را 1262 دلار قرار داد.

به گزارش نما به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد: فلز زرد که از ابتدای سال جدید میلادی روزهای خوبی را پشت‌سر گذاشته، در هفته کاری گذشته نیز خوش شانس بود. هر اونس طلا که هفته را با قیمت 1223 دلار آغاز کرده بود، تا پایان فعالیت بازارها در روز چهارشنبه به قیمت 1229 دلار رسید، اما غافلگیری بانک مرکزی سوئیس قیمت نهایی روز پنج‌شنبه را 1262 دلار قرار داد.

روز جمعه تا ساعت 6 بعدازظهر به وقت تهران قیمت 1270 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی آخرین روز هفته رقم خورده باشد.

اونس روز چهارشنبه را با یک دلار افت به پایان برد، اما طلا در این روز در برابر عوامل کاهشی مقاومت خوبی داشت. فلز زرد در این روز تا بالاترین قیمت‌ها در 11 هفته پیش از آن هم بالا رفت. داده‌های بد از اقتصاد آمریکا و فروش سهام در بازارهای جهان، روز چهارشنبه خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را افزایش داد و افت شاخص دلار نیز به رشد قیمت طلا کمک کرد، اما سودگیری معامله‌گران قیمت‌ها را از اوج خود پایین آورد.

رقم خوردن رشد منفی 9/0 درصد برای خرده‌فروشی آمریکا در ماه دسامبر حالا ممکن است به تعویق بیشتر افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو منجر شود، این افزایش حتی ممکن است به سال بعد میلادی موکول شود، اما دیگر خبر روز چهارشنبه تحت فشار بودن بازارهای سهام به‌خصوص بازارهای اروپا به دلیل نگرانی‌های موجود درباره وضعیت اقتصاد جهان بود. بازارها در واقع روز چهارشنبه همچنان از گزارش «بانک جهانی» مبنی‌بر کاهش پیش‌بینی از رشد اقتصاد جهان هم تاثیر می‌گرفتند. افت قیمت نفت هم که این روزها به‌عنوان عامل افزایشی عمل می‌کند، چهارشنبه ادامه نیافت.

اما قیمت نهایی روز پنج‌شنبه 1262 دلار بود تا اونس نه تنها از سطح مقاومتی 1240 دلار گذر کرده باشد، بلکه به بالاترین قیمت در 5/4 ماه گذشته برسد. تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن در روز پنج‌شنبه به‌شدت مشهود بود. مهم‌ترین عامل این تقاضا در چهارمین روز کاری هفته اعلام «بانک سوئیس» بود مبنی‌بر اینکه پول این کشور دیگر در تناسب با یورو ارزش‌گذاری نخواهد شد. به این ترتیب طلا که هفته گذشته شاهد افزایش خریدهای فنی بود روز پنج‌شنبه وارد محدوده 1260 دلار شد.

خبر بانک مرکزی سوئیس نه تنها مهم بلکه غافلگیرکننده بود تا بازارهای ارز، سهام و دیگر بازارهای مالی همه تحت تاثیر قرار بگیرند. سیاست میخکوب کردن خزنده فرانک به یورو از سال 2011 آغاز شده بود. به این ترتیب یورو که چندی است وضعیت خوبی ندارد، روز پنج‌شنبه خبر بد دیگری دریافت کرد. فرانک سوئیس پنج‌شنبه با 30 درصد افزایش ارزش مواجه شد.

گفته می‌شود که تغییر سیاست بانک‌مرکزی سوئیس وابسته به افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره آغاز سیاست‌های تسهیل کمی از سوی بانک مرکزی اروپا است. اولین نشست این نهاد در سال 2015 روز 22 ژانویه برگزار می‌شود و خرید اوراق قرضه دولتی ممکن است در همین نشست تصویب شود. چهارشنبه یک دادگاه اروپایی رای داد که بانک مرکزی اروپا می‌تواند در سیاست پولی خود از تسهیل کمی استفاده کند. دیگر عاملی که در این شرایط به افزایش بهای طلا کمک می‌کند مطرح شدن مباحثی است مبنی‌بر اینکه فدرال رزرو هم ممکن است افزایش نرخ‌های بهره خود را بیشتر به تعویق بیندازد. سقوط بهای نفت خام و بازگشت تورم منفی به چند اقتصاد عمده جهان باعث شده که گمانه‌زنی‌های پیشین درباره آغاز افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو از میانه‌های سال 2015 با تردید مواجه شوند.

طلا روز جمعه تا لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1270 دلار رسید که نشان می‌دهد حمایت از فلز زرد همچنان ادامه دارد. در صورتی که قیمت نهایی جمعه پیرامون سطوح روز پنج‌شنبه باشد، بهترین عملکرد هفتگی طلا در 10 ماه گذشته ثبت می‌شود. بازارهای جهانی طلا روز جمعه دست‌کم تا زمانی که این گزارش نوشته می‌شد، به روند افزایشی خود ادامه دادند. شاخص دلار روز جمعه بر اثر افت یورو با افزایش روبه‌رو بود تا قیمت طلا تحت فشار پول آمریکا قرار بگیرد، با این همه اونس در آخرین روز کاری هفته همچنان قدرت خود را حفظ کرد. به هر روی، قیمت نهایی روز جمعه از اهمیت بالایی برخوردار است که آن را در گزارش مرور هفتگی بازار در شماره فردای «دنیای اقتصاد» مورد بررسی قرار خواهیم داد.

۱۳۹۳/۱۰/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...