نسخه چاپی

نان باز هم گران می شود؟

مدیر عامل شركت بازرگانی دولتی با بیان اینكه با مصوبه اخیر هیات وزیران نرخ فروش گندم از 4650 ریال در هر كیلو به 6650 ریال افزایش یافت، گفت: طی سه سال گذشته، قیمت انواع آرد و نان نیز حداكثر 30 درصد نسبت به نرخ سال 92 افزایش یافت.

به گزارش نما به نقل از فارس، علی قنبری مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی در پاسخ به این سؤال که چرا در حالی که آقای نوبخت سخنگوی دولت افزایش قیمت نان را به دلیل جبران هزینه‌های کارگری و انرژی عنوان کرده، اما قیمت هر کیلو آرد ماه گذشته، در سکوت ۲۰۰ تومان افزایش یافته است، گفت: پس از اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه‌ها در دی ماه ۱۳۸۹، علیرغم افزایش هزینه‌ها، نرخ‌های تعیین شده برای آرد و نان در مدت زمان حدود ۳۰ ماه ثابت مانده و تغییری نکرده بود.

وی افزود: با افزایش سالیانه نرخ خرید تضمینی گندم و افزایش قیمت تمام شده گندم برای دولت نرخ فروش آن نیز ثابت مانده بود و مابه التفاوت قیمت تمام شده و قیمت فروش گندم به مراتب بیشتر از ردیف بودجه سال ۹۳ بود. قنبری تصریح کرد: با مصوبه اخیر هیات وزیران نرخ فروش گندم از ۴۶۵۰ ریال در هر کیلوگرم به ۶۶۵۰ ریال افزایش یافت و به منظور جبران و تعدیل افزایش قیمت گندم و همچنین افزایش هزینه های دو سال اخیر کارخانجات آسیابانی و نانوایی ها شامل افزایش دستمزدها، قیمت انرژی طی سه سال گذشته، قیمت انواع آرد و نان نیز حداکثر به میزان ۳۰ درصد نسبت به قیمت های رسمی سال ۹۲ افزایش یافت.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: در حال حاضر هم علیرغم افزایش قیمت اخیر، دولت به ازای هر کیلوگرم فروش گندم برای آرد خبازی حدود ۶۰۰ تومان یارانه می پردازد تا نان مصرفی مردم با قیمت مناسب تامین و تولید شود. وی افزود: همچنین در هر استان کارگروهی به ریاست استاندارد و عضویت سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط از جمله ادارات کل صنعت معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، شرکت غله و خدمات بازرگانی، تعزیرات و اتحادیه نانوایان استان تشکیل و نسبت به تعیین قیمت‌های انواع آرد و نان و سایر محصولات جانبی و نظارت بر امور مربوط اقدام شده است .

قنبری بیان داشت: این اقدام هم در قالب اخبار و گزارشات متعدد از طریق رسانه‌های خبری اطلاع رسانی همگانی شده و در سکوت اتفاق نیفتاده است. * نباید انتظار داشت هر گونه افزایش قیمتی منجر به بهبود کیفیت شود وی در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان کیفیت نان هیچ گونه تغییری نکرده است، است و مرجع رسیدگی کننده به این موضوع کیست گفت: موضوع " قیمت" و "کیفیت" در مقوله جدا از هم بوده و ارتقاء کیفیت به موارد همچون سطح مهارت نانوایان، رعایت مراحل تخمیر و پخت، ماشین آلات پخت نان، آموزش نانوایان و نظارت بر فرایند پخت نان بستگی دارد.

قنبری تصریح کرد: نباید انتظار داشت هر افزایش قیمتی بلافاصله منجر به افزایش کیفیت شود، زیرا کیفیت امری است که به تدریج و در طول زمان اتفاق می‌افتد و با عنایت به اینکه در مصوبه هیات دولت موضوع اختصاص بخشی از آرد مصارف نانوایی با قیمت غیر یارانه‌ای و خارج نمودن قیمت فروش نان این گونه واحدها از شمول قیمت گذاری در دست اجرا است، به تدریج و با توسعه واحدهای مذکور شاهد ایجاد رقابت در تولید نان و در نتیجه افزایش کیفیت نان های تولیدی خواهیم بود.

قنبری تصریح کرد: اعمال نظارت بر بهداشت و کیفیت تولید نان به عنوان یک ماده غذایی مهم به عهده وزارت بهداشت، اتحادیه صنفی و سازمان‌های صنعت معدن و تجارت، است و نظارت بر قیمت های مصوب، بر عهده مقامات استانی به ریاست استاندار است.

۱۳۹۳/۱۰/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...