نسخه چاپی

زمان آغاز صادرات گاز به عراق

مدیرعامل شركت ملی گاز ایران از آغاز صدور گاز به عراق در اول سال آینده خبر داد و گفت: امسال هم آمادگی داریم و شرایط عراق باعث این تأخیر شده است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، حمیدرضا عراقی افزود: گاز ایران مزیت راهبردی منطقه ای و جهانی دارد و برای صادرات به هند نیز از طریق دریا مذاکره می کنیم.

وی درباره طرح صادرات گاز ایران به پاکستان هم گفت: این طرح در حال پیگیری است و اروپایی ها نیز گاز ایران را برای تأمین نیاز خود مهم می دانند که می توانیم از طریق لوله و کشورهای منطقه مانند ترکیه انجام دهیم.
عراقی اظهار داشت: صدور گاز به شمال و مرکز اروپا از طریق ترکیه و جنوب اروپا از طریق سوریه قابل مطالعه است و کشورهای منطقه خلیج فارس هم علاقمند هستند از ایران گاز وارد کنند.
وی درباره شکایت شرکت بوتاش ترکیه گفت: شکایت نخست این شرکت درباره ضعف زیرساخت های صدور گاز به این کشور در دادگاه بین المللی رد شده است و در مورد شکایت دوم و بررسی دوباره قیمت گاز آمادگی داریم گفتگو کنیم و درباره رای دادگاه نیز نگرانی نداریم.

بر اساس قرارداد ۲۵ ساله‌ای که ایران و ترکیه در سال ۱۹۹۶ برای صادرات سالانه تا ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز امضا کردند، از سال ۲۰۰۲ ایران روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند به طوری که ایران در سال ۲۰۱۳ با صدور حدود ۸ میلیارد متر مکعب، پس از روسیه دومین تامین کننده گاز ترکیه شد.
ترک‌ها خواستار کاهش قیمت گاز وارداتی از ایران هستند.

عراقی تاکید کرد: این شکایت تاثیری در روند صادرات گاز به ترکیه ندارد و صادرات گاز ایران به ترکیه قراردادی بلند مدت بوده و در معامله دراز مدت دو کشور تاثیری ندارد.
عراقی درباره طرح تولید گازطبیعی مایع شده یا ال ان جی هم گفت: این کار کمتر پیش رفته است و کشتی های بزرگ می خواهد ما درباره طرح های مینی ال ان جی طرح های خوبی داریم.

۱۳۹۳/۱۰/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...