نسخه چاپی

تخم‌ مرغ ایرانی مجانی به عراق می‌رود

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران با بیان اینكه میان هزینه تولید و صادرات همخوانی وجود ندارد، گفت: در شرایط فعلی ما تولید خود را به شكل مجانی در اختیار عراق و كشورهای همسایه قرار می‌دهیم.

به گزارش نما، ناصر نبی‌ پور در گفتگو با مهر اظهار داشت: در حال حاضر میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغ‌داری ۳۵۰۰ تومان است.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ میلیون مرغ پیر بالای ۲۰ ماه داریم، اضافه کرد: این مرغ‌ها روزی ۲ تا ۳ هزار تن دان مصرف می‌کنند و تولیدشان نیز پایین است؛ دولت باید فکری اساسی برای این مرغ‌ها کند.

نبی‌پور با بیان اینکه مسئولان خود نیز نمی‌دانند باید چه کنند، افزود: دولت اختیارات اجرایی را به تشکل واگذار کرده اما سیاست‌گذاری را به آن‌ها نسپرده است.

این فعال بخش خصوصی، میزان صادرات تخم‌مرغ از ابتدای سال تاکنون را حدود ۵۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: در حال حاضر روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد ( ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن) از تولید صادر می‌شود اما متاسفانه میزان تولید آنقدر زیاد است که این امر تاثیری بر روی قیمت ندارد.

نبی‌پور تصریح کرد: قیمت تمام شده هر کیلوگرم تولید تخم‌مرغ حدود ۴۱۰۰ تومان و قیمت صادراتی آن حدود ۳۷۰۰ تومان است؛ بنابراین تولیدکنندگان در هرکیلوگرم تولید نزدیک به ۵۰۰ ضرر می‌کنند؛ در نتیجه ما تولید خود را به شکل مجانی در اختیار عراق و کشورهای همسایه قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه میزان صادرات تخم‌مرغ تا پایان سال به نزدیک ۷۰ هزار تن خواهد رسید، افزود: علاوه بر این، ما با ۱۰۰ هزار تن مازاد تولید مواجه هستیم.

نبی‌پور با اشاره به اینکه صادرات تخم‌مرغ به روسیه یک شوخی بود، اضافه کرد: هزینه حمل و نقل به روسیه بالاست و امکان صادرات تخم‌مرغ به این کشور وجود ندارد.

وی، قیمت هر دانه تخم مرغ درب مرغداری را بین ۲۲۰ تا ۲۳۰ تومان عنوان کرد و افزود: در شرایط فعلی، قیمت این کالا در مغازه حداکثر باید ۲۶۰ تا ۲۷۰ تومان باشد.

نبی پور، علت عرضه هر دانه تخم‌مرغ به قیمت ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان را عدم کنترل این مساله خواند.

۱۳۹۳/۱۱/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...