نسخه چاپی

فقط ۴۰ درصد از نمك‌های بازار یددار هستند

عضو انجمن تصفیه نمك گفت: به دلیل فعالیت تولیدی‌های زیرپله‌ای، 40 درصد از نمك‌های موجود در بازار یددار هستند و آیین‌نامه‌های سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت در این زمینه چندان اجرایی نشده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، محمد علوی‌فرد با بیان این‌که 10 سال پیش نمک به صورت سنتی و به روش کوبشی تولید می‌شد، اظهار کرد: در آن زمان اکثر نمک‌های موجود در سطح بازار نمک‌های ید‌دار و تصفیه نشده بودند.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل به وجود آمدن کارخانه‌های تصفیه نمک وضعیت این صنعت بهبود یافته است؛ به‌طوری که در حال حاضر نمک‌های استاندارد خلوص 99.5 درصدی دارند.

علوی‌فرد با بیان این‌که نمک‌های استاندارد به طور کامل شناسایی و کنترل می‌شوند، گفت: مردم می‌توانند نمک‌های استاندارد موجود در بازار را با خیال راحت مصرف کنند.

عضو انجمن تصفیه نمک با اشاره به این‌که از هفت سال پیش 90 درصد نمک‌ها یددار بودند، اظهار کرد: در حال حاضر نمک‌های یددار 40 درصد بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

وی در توضیح این موضوع گفت: در تمام صنایع تقلب وجود دارد و دلیل این 40 درصد، وجود تولیدی‌های زیرزمینی است.

علوی‌فرد کمبود نظارت و سود‌آور بودن این محصول را دلیلی بر ایجاد زیر پله‌ای‌ها عنوان و اظهار کرد: از آنجاکه این محصول سودآور است فرصتی برای حضور دلالان شده است.

وی با بیان این‌که در این زمینه اقدامات زیادی صورت گرفته است، گفت: سازمان استاندارد و وزارت بهداشت آیین‌نامه‌هایی را مصوب کرده‌اند اما در اجرا خیلی خوب عملیاتی نشده است.

عضو انجمن تصفیه نمک ظرفیت تولید نمک تصفیه شده در ایران را 250 هزار تن عنوان و اظهار کرد: طی 9 ماهه اخیر 40 هزار تن نمک تصفیه شده به عراق و دوبی صادر شده است.

۱۳۹۳/۱۱/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...