نسخه چاپی

انتقال تجهیزات و فناوری‌های حوزه ICT به عراق

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در دیدار با كاظم الراشد گفت: آماده‌ انتقال دانش، فناوری و آموزش‌های لازم در حوزه ICT به عراق هستیم.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران و کاظم الراشد وزیر ارتباطات عراق وزیر ارتباطات جمهوری عراق در دیداری یک ساعته، زمینه گسترش همکاری‌های علمی و فناوری بین دو کشور به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را بررسی کردند.

ستاری در این نشست بر لزوم گسترش همکاری‌های بین دو کشور ایران و عراق در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تأکید کرد و افزود: حوزه ICT از حوزه‌های بسیار مهم فناوری‌های راهبردی است که می‌تواند زمینه‌ بسیار خوبی را برای اشتغال جوانان دو کشور فراهم کند. در جمهوری اسلامی ایران بر روی این حوزه حساب ویژه‌ای باز شده است و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد از شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت‌های لازم را صورت دهد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نقش مهم شرکت‌ها در تقویت همکاری‌های بین دو کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجهیزات و دانش و خدمات آزمایشگاهی، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری و ارتباطات دانشگاهی را از ظرفیت‌های همکاری ایران دانست و افزود: آمادگی داریم تمامی مشکلات بر سر راه تسهیل ارتباطات بین دو کشور در قالب‌های مختلفی همچون کمک به شرکت‌های دو کشور برطرف کنیم. بهترین دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه‌های کشورمان می‌توانند به خوبی زمینه تسهیل این ارتباطات و همکاری‌ها را فراهم کنند.

ستاری با اعلام آمادگی معاونت علمی و فناوری در راستای انتقال دانش‌ و فناوری به عراق افزود: آموزش نقش بسیار مهمی دارد و بسیاری از اتفاقات در پیشرفت فناوری به آموزش بر می‌گردد. از این رو، آماده‌ایم به لحاظ تجهیزات و انتقال دانش و فناوری و آموزش‌های لازم در حوزه ICT که پایه گسترش دانش است، به تسهیل روند ایجاد زمینه‌های لازم کمک کنیم.

وی با بیان این که از اصلاح مدل‌ها در جهت تسهیل روابط استقبال می‌کنیم به نقش تسهیل‌کننده دولت‌ها در روابط بین شرکت‌ها اشاره کرد و افزود: دوکشور با سابقه تاریخی و تمدنی بیش از چندهزارسال با هم دارند و در عرصه فرهنگی دارای پیوندهای عمیقی با هم هستند. اگر دولت‌ها بتوانند نقش تسهیل‌گری خود را به خوبی ایفا کنند، این پیوند چندهزارساله می‌تواند توسط دو ملت، زمینه همکاری‌های مشترک را تحقق ببخشد.

افزایش همکاری با بهره‌گیری از پنج نقطه مشترک مرزی

مهندس حسن کاظم‌الراشد وزیر ارتباطات عراق نیز ضمن قدردانی از حمایت جمهوری اسلامی ایران در همکاری با کشور عراق در مبارزه با دشمنان خارجی این کشور گفت: حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران برای مردم کشور عراق بسیار ملموس و قابل تقدیر است و مردم این کشور، قدردان زحمات جمهوری اسلامی ایران هستند. اکنون برای همه کشورها واضح شده است که ایران و عراق روابط بسیار گسترده و خوبی دارند بنابراین در پی گسترش این ارتباط‌ها در حوزه‌ها مختلف هستیم.

وی همکاری‌های بین دولت‌های ایران و عراق را یک اقدام مثبت ارزیابی کرد و افزود: ارتباط نزدیک فرهنگی دو کشور در اربعین سال جاری کاملا مشهود بود، به طوری که مرزهای زمینی مشترک بین دو کشور برای زیارت عتبات عالیات توسط دو کشور سامان‌دهی و کنترل شد. اسکان زائران ایرانی توسط عراقیان انجام شد که نشان از ارتباط خوب بین دو کشور دارد.

وزیر ارتباطات عراق با بیان این که در پنج نقطه مرزهای مشترک اطلاعاتی با عراق داریم، افزود: این پنج نقطه مرزی دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی برای همکاری و تبادل فناوری و اطلاعات دارند، اما تاکنون این ارتباط به شکل مطلوب صورت نگرفته و از تمام ظرفیت‌ها استفاده نشده است.

کاظم‌الراشد با اشاره به توافقات مثبت صورت گرفته در حوزه‌ همکاری‌های کشور گفت: سفرکنونی به ایران یک سفر تشریفاتی نیست بلکه در قالب این سفر کاری، گسترش همکاری‌ها محقق خواهد شد.

معرفی شرکت‌های دانش بنیان در جهت گسترش همکاری‌ها

مجتبی هاشمی دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و میکروالکترونیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران نیز در بخش دیگری از این نشست از معرفی ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و توانمندی‌های کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خبر داد و افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است که زمینه ارتباطات با کشورها در حوزه فناوری را گسترش دهد و از ظرفیت‌های همکاری‌های بین دو کشور حمایت کند.

وی افزود: شرکت‌ها و واحدهای فناوری ایران که کاملا حساب‌شده فعالیت می‌کنند و از توانایی بالایی در این حوزه برای همکاری و ارائه خدمات برخوردارند، معرفی می‌شوند تا زمینه ایجاد این ارتباطات بهتر فراهم شود.

۱۳۹۳/۱۱/۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...