نسخه چاپی

سن سرطان در ایران 10 سال كمتر از میانگین جهان است

نایب رئیس انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مركزی با بیان اینكه در ایران به طور میانگین سن بروز سرطان سیر نزولی دارد گفت: سن سرطان در ایران 10 سال كمتر از میانگین جهان است.

به گزارش نما به نقل از فارس، مرتضی صدیقی شامگاه شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته سرطان (8 تا 15 بهمن ماه) در اراک افزود: در کشورهای پیشرفته سن بروز سرطان بین 50 تا 52 سال می‌باشد اما در ایران سن بروز سرطان 40 سال است و معنای آن این است که نیروی انسانی جامعه در کشور ایران 10 سال زودتر بیمار و از چرخه کار خارج می‌شوند و علاوه بر اینکه این امر ضربه‌ای به اقتصاد و تولید می‌زند موجب می‌شود بخش زیادی از بودجه خانواده‌ها و جامعه هزینه درمان بیماران شود.

وی با تاکید بر ضرورت اهمیت علت این کاهش سن اظهار داشت: در بحث شناسایی عوامل محیطی سرطان می‌طلبد که بررسی‌های جدی‌تری در مورد کاهش سن ابتلا صورت گیرد.

نایب رئیس انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی افزود: نگاه جامع، علمی و اقتصادی به سرطان و آسیب شناسی الگوی سرطان یک ضرورت اساسی است و می‌توان از الگوی کشورهایی که در حوزه سرطان کار کرده‌اند استفاده کرد.

صدیقی تصریح کرد: سرطان‌ها از نظر حالت تکثیر کنترل نشده سلول‌ها دارای وجه مشترک هستند ولی از لحاظ ریخت شناسی رفتاری با هم متفاوت بوده و شرایط محیطی و جسمی بیمار در بروز آن موثر می‌باشد و به همین دلایل شناخت راه‌های درمان سرطان‌ها سخت و پیچیده است.

وی با بیان اینکه میزان بیماران مبتلا به سرطان تیروئید و ریه در استان مرکزی از میانگین کشوری بالاتر است، ادامه داد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان در سال 90، استان مرکزی پس از یزد دومین رتبه ابتلا به سرطان سینه را در کشور دارد.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر هزار و 956 نفر از بیماران سرطانی تحت پوشش این انجمن قرار دارند، گفت: از این میزان بیمار سرطانی 59 درصد بانوان و 41 درصد آقایان و 126 نفر کودک هستند.

احمد قربانی با اشاره به اینکه 30 درصد پرونده‌های موجود در این انجمن متعلق به بیماران غیر بومی از شهرهای لرستان، کرمانشاه، خوانسار، گلپایگان و ... است اظهار داشت: بیمارستان آیت‌الله خوانساری به عنوان قطب درمان سرطان غرب کشور مطرح است.

وی خاطر نشان کرد: این انجمن به منظور رفاه بیماران غیر بومی مجموعه آسایشگاهی (هتلینگ) با 40 سوئیت و با همت خیران در اراک احداث کرده است که بیماران و همراهان در طول مدت درمان از امکانات این مجموعه استفاده می‌کنند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی توزیع 15 هزار بروشور پیشگیری از سرطان، تشکیل کلاس‌های روانشناسی، برگزاری جلسات مشاوره، برگزاری اردوهای تفریحی یک روزه، برگزاری کلاس‌های یوگا و انجام آزمایش‌های غربالگری را از جمله فعالیت‌های این انجمن برشمرد.

قربانی آموزش هدفمند به یک هزار و 166 نفر از مردم در گروه‌های مختلف، کمک دو میلیارد ریالی به بیماران بدسرپرست و بی‌بضاعت و حمایت از تحقیقات و پایان‌نامه‌های دانشجویی و برگزاری همایش‌های گلریزان را از جمله خدمات این انجام عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد: غربالگری سرطان سینه و پروستات در خمین بر اساس تفاهم‌نامه با بهزیستی این شهرستان و توزیع کتابچه تغذیه از برنامه‌های آتی این انجمن است.

۱۳۹۳/۱۱/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...