نسخه چاپی

حل مشكل ریزگردها در اولویت مسئولان دولتی نیست

عکس خبري -حل مشکل ريزگردها در اولويت مسئولان دولتي نيست

نماینده مردم اهواز در مجلس با بیان اینكه متاسفانه حل مشكلات ریزگردها اولویت مسئولان دولت قبل و كنونی نبود و نیست، گفت: از ۱۱ مورد گردوغبار در سال جاری كانون ۹ مورد مربوط به داخل است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، سیدشریف حسینی نماینده مردم اهواز و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی صبح امروز پارلمان طی نشست خبری با خبرنگاران به تشریح مشکلات مربوط به پدیده گردوغبار در استان خوزستان پرداخت و با تبریک آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشانگر حمایت از انقلاب اسلامی است که با دست این ملت به وجود آمده و میثاق مجددی با آرمان‌های امام (ره) و تجدیدمیثاق با مقام معظم رهبری خواهد بود.

وی با بیان اینکه در چند روز گذشته با مشکلات ریزگردها و گردوغبار در استان خوزستان مواجه بودیم، گفت: متاسفانه بحث ریزگردها تبدیل به گردوخاک شده و شرایط زندگی را برای مردم استان و حتی استان‌های همجوار از جمله کردستان، ایلام، بوشهر و... مشکل کرده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۸۰ با این پدیده مواجه بودیم اما واقعیت این است که از سال ۸۵ پدیده ریزگردها بسیار جدی شد و مهمان ناخوانده‌ای برای این استان بود و امروز این مهمان ناخواسته تبدیل به میزبانی شده است که حس می‌کنیم در مقابل خروج آن از استان خوزستان مستأصل هستیم.

حسینی افزود: در بحث ریزگردها شاهدیم که ۵ هزار باکتری در آنها وجود دارد و تا ۴۰ درصد مراجعات مردم به بیمارستان‌ها را افزایش داده، در سال قبل تعداد مراجعه مردم به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها ۲۲ هزار نفر بود و ۴ تا ۵ برابر این میزان مراجعه به پزشکان بخش خصوصی داشتیم، اما در حال حاضر این مراجعات بسیار افزایش یافته و ۶۰ درصد این مراجعه‌کنندگان زمینه بیماری آسم و تنفسی نداشتند و در حال حاضر به دلیل ریزگردها دچار مشکل تنفسی شده‌اند.

وی یادآور شد: در سال ۸۹ در استان خوزستان ۴۵ روز خطرناک، ۱۱ روز بسیار ناسالم، ۱۲۷ روز ناسالم، ۵۸ روز سالم و تنها ۱۰ روز پاک داشتیم که نشان می‌دهد این مشکلات شرایط زندگی در خوزستان را دچار چالش کرده است. همچنین استاندارد جهانی در حالت عادی برای میزان آلایندگی ۱۵۰ تا ۲۵۰ میکروگرم در متر مکعب است، اما دستگاه سنجشی که در استان خوزستان داریم تا ۱۰ هزار میکروگرم را می‌تواند نشان دهد و این چند روز این دستگاه ۱۰ هزار میکروگرم را نشان می‌داد و ما نمی‌دانیم که میزان آلایندگی تا چه اندازه بیشتر از این مقدار است که دیگر دستگاه نمی‌تواند آن را نشان دهد.

حسینی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه مبارزه با گردوغبار در استان خوزستان گفت: از سال ۸۵ جلسات متعددی برگزار شده است، اما اقدامات تنها در حد صورتجلسات بود و بحث‌های اجرایی کامل نمی‌شد. لذا باید پذیرفت که دولت باید با این موضوع مانند زلزله و سیل برخورد کند و اقدامات عملی و فوری صورت گیرد. البته در حال حاضر بعضی از اقدامات در زمینه درمان است در حالی که پیشگیری مهمتر از درمان است و باید مانع به وجود آمدن این گردوغبارها شویم.

نماینده مردم اهواز در مجلس در همین اساس تصریح کرد: بسیاری از مسئولان در دولت قبل و دولت کنونی اولویت کارشان، بحث ریزگردها نیست و تنها در حد چند جلسه که در سازمان محیط زیست برگزار شده و رسانه‌ای می‌شود اقدامات صورت گرفته و یکسری هماهنگی برای درمان مردم انجام شده اما غیر از این امور هیچ کار دیگری صورت نگرفته است.

وی با اشاره به کانون این گردوغبار گفت: از ۱۱ مورد گردوغبار در سال جاری، کانون ۹ مورد داخلی بوده است، بنابراین اینکه امروز می‌گویند ۸۰ درصد این مشکلات مربوط به خارج است و به دلیل عدم توافقات با خارج از کشور نتوانستیم کاری انجام دهیم، درست نیست. چرا که وقتی کانون ۹ مورد مربوط به داخل است پس ما می‌توانیم این ۹ مورد را از بین ببریم و مطمئن هستم مردم آن ۲ مورد دیگر که مربوط به خارج است را تحمل می‌کنند.

حسینی با انتقاد از عدم اجرا شدن برخی مصوبات برای مقابله با پدیده گردوغبار گفت: در سال ۹۰ توافق شد حدود ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌ها و شنزارها در استان خوزستان مالچ‌پاشی شود اما تاکنون تنها ۱۲.۵ درصد از این مصوبه اجرایی شده بنابراین این موضوع که دیگر ربطی به هماهنگی با کشورهای خارجی ندارد و دولت می‌تواند آن را انجام دهد و همانطور که درآمد نفتی یک درآمد ملی است، این مشکل هم یک مشکل ملی است و باید از درآمدهای ملی برای این مشکل هزینه شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس اضافه کرد: گفته می‌شود که یکی از مشکلات این موضوع عدم بارندگی است، در واقع متوسط بارندگی در جهان ۷۰۰ میلیمتر است و در استان خوزستان ۲۰۰ میلیمتر است اما این موضوع دلیل نمی‌شود که اقدامات دیگر برای جلوگیری از پدیده گردوغبار انجام نمی‌شود بنابراین از رئیس‌جمهور تقاضا داریم یک کمیته‌ای با تنفیذ اختیارات کامل و اعتبارات مشخص در استان‌های آلوده مستقر شوند و چند کار اساسی انجام دهند.

وی پر آب کردن تالاب هورالعظیم و ایجاد کمربند فضای سبز را از جمله اقدامات اساسی برای حل مشکل پدیده گردوغبار برشمرد و گفت: اگر می‌خواهیم این شرایط حل شود، کمیته‌ مذکور باید در استان مستقر باشد نه اینکه در تهران حضور داشته باشد و بخواهد از دور مشکلات را پیگیری کند.

حسینی با اشاره به مهاجرت‌هایی که از استان خوزستان صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل این مشکل مهاجرت‌های بسیاری اتفاق می‌افتد که این موضوع مقوله بدی است. ما تاکنون درخواست‌های زیادی روی میز مدیران استان داشتیم که کارمندان به دلیل مشکلات تنفسی درخواست مهاجرت از استان خوزستان را داشتند که اگر در حقوق این افراد حق بدی آب و هوا لحاظ شود، تاحدودی می‌توان از مهاجرت کارمندان این استان جلوگیری کرد و براین اساس ما پیشنهادی برای الحاق یک تبصره به ماده ۶۶ قانون مدیریت خدمات کشوری داشتیم تا برای افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد دارند، ۳۰ درصد و برای سایر افراد ۲۰ درصد حق بدی آب و هوا منظور شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس در پایان سخنان خود از دولت خواست تا به صورت صریح و شفاف با مردم صحبت کند و بگوید که آیا توانایی حل این مشکل را دارد یا خیر.

۱۳۹۳/۱۱/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...