نسخه چاپی

گران‌ترین فیلم جشنواره سی و سوم فجر

عکس خبري -گران‌ترين فيلم جشنواره سي و سوم فجر

نخستین روزِ سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی با نمایش فیلم «قول» آغاز شد كه با غیبت محمدعلی طالبی، نخستین نشست نقد و بررسی جشنواره لغو شد اما شاید اتفاق مهم‌تر در روز نخست، ارزیابی‌های نهایی درباره گران‌ترین فیلم حاضر در بخش رقابتی این رویداد بود كه ظاهراً مزار شریف با بیشترین هزینه تولید، صدرنشین است.

به گزارش نما به نقل از تابناک: نخستین روزِ سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی با نمایش فیلم «قول» آغاز شد که با غیبت محمدعلی طالبی، نخستین نشست نقد و بررسی جشنواره لغو شد اما شاید اتفاق مهم‌تر در روز نخست، ارزیابی‌های نهایی درباره گران‌ترین فیلم حاضر در بخش رقابتی این رویداد بود که ظاهراً مزار شریف با بیشترین هزینه تولید، صدرنشین است.

سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر با نمایس فیلم «قول» آغاز شد که جزو برگزیدگان بیست و هشتمین جشنواره فیلم‌های بین المللی کودکان و نوجوانان بود و در همین راستا به این دوره از جشنواره راه یافت؛ فیلمی که ممکن است برای همه طبقه نوجوان جذاب باشد و چه در روایت داستان و چه در بازیها‌ شاهد ارائه یک اثر منحصر به فرد نیستیم.

قرار بود محمدعلی طالبی نخستین کارگردانی باشد که مقابل خبرنگاران می‌نشیند و اثرش نقد و بررسی می‌شود اما با غیبت طالبی این اتفاق رخ نداد. ظاهراً طالبی در حال تولید اثر دیگری است و به همین دلیل نتوانسته با تماشاگران کاخ جشنواره، تجربه دوباره تماشای فیلمش را داشته باشد و سپس به نقدها و نظرات درباره «قول» پاسخ داد؛ اتفاقی که احتمالاً برای فیلم «ناهید» ساخته آیدا پناهنده بیافتد.

گران‌ترین فیلم جشنواره سی و سوم فجر

سپس نوبت به پخش مستند «دلم می‌خواد شاه بشم» به کارگردانی مهدی گنجی یکی از 11 مستند منتخبی است که توانست در سی وسومین جشنواره فیلم فجر شرکت کند. این مستند که با مایه‌های کمیک همراه است، درباره «عباس برزگر» یک روستایی است که توهم شاه شدن را دارد و در این زمینه ایده های جذاب و کمیکی را به کار برده است.

پس از نمایش این مستند که مطابق با روال جشنواره نشست خبری ندارد، در سالن اصلی یک اتفاق مهم برای مستندسازان بود، چرا که در دوره‌های پیشین، مستندهای راه یافته به جشنواره در سالن‌های کوچک جنبی و همزمان با فیلم‌های سینمایی اکران می‌شدند و عملاً این آثار دیده نمی‌شدند اما حالا با قرار گرفتن در برنامه سالن اصلی، مستندها فرصت دیدن شدن را خواهند داشت.

با این حال شاید مهم‌ترین اتفاقی که در روز نخست رخ داده باشد، ارزیابی‌هایی درباره رقم قرارداد فیلم‌های حاضر در بخش‌های سودای سیمرغ و نگاه نو است که نشان می‌دهد تقریباً هیچ فیلمی با کمتر از 800 میلیون تومان ساخته نشده و عمده آثار نیز با بودجه‌ای بیش از یک میلیارد تومان تولید شده‌اند و در واقع بسته سینمای ایران در جشنواره سی و سوم نسبت به سال‌های پیشین ارزان تر است.

با این حال در این دوره از جشنواره نیز شاهد عرضه فیلم‌های گرانی در میان محصولات متوسط -به لحاظ اقتصادی- هستیم و از میان آنها، عنوان پرهزینه ترین پروژه به «مزار شریف» به کارگردانی عبدالحسین برزیده و تهیه‌کنندگی منوچهر شاهسواری داده می‌شود اما با توجه به فضای غیرشفاف درباره میزان هزینه تولید و فروش فیلم‌های سینمایی، رقم دقیق این پروژه نیز مشخص نیست.

بر اساس شنیده‌های خبرنگار «تابناک»، هزینه تولید «مزار شریف» بالغ بر شش میلیارد تومان بوده اما مجموعه سینمایی حوزه هنری این رقم را رد کردند و در عین حال رقم دقیق و یا حدودی هزینه‌های این پروژه را اعلام نکردند اما در عین حال بعید است شکی وجود داشته باشد که این فیلم گران‌ترین فیلم بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره سی و سوم است.

«مزار شریف» که در نخستین سانس اکران‌های کاخ جشنواره در روز شنبه هجدهم اردیبهشت اکران خواهد شد، درباره حمله طالبان به کنسولگری ایران در مزارشریف و کشته شدن دیپلمات‌های ایرانی است و به یکی از وقایع تاریخ معاصر پرداخته است اما باید دید علی رغم هزینه‌های میلیاردی توانسته تصویر کامل و تکان دهنده از آن واقعه دحشتناک برای مخاطب حرفه‌ای سینما، به نمایش بگذارد؟

۱۳۹۳/۱۱/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...