نسخه چاپی

برنامه‌های ظریف در سفر یك روزه به كنیا

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه كشورمان به همراه مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه صبح امروز دوشنبه در سفر یك روزه به كنیا در ابتدا به وقت محلی در صبحانه كاری با شورای تجاری ایرانی مقیم كنیا و اعضای سفارت كشورمان در هتل كمپینسكی دیدار و گفت‌وگو می كند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، ظریف سپس با وزیر خارجه کنیا دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

وزیر امور خارجه همچنین ظهر امروز با رییس‌جمهور این کشور درباره گسترش هر چه بیشتر روابط دو کشور دیدار و تبادل نظر می‌کند.

روابط ایران و کنیا

ورود ایرانیان به شرق آفریقا دارای مستندات تاریخی است. وجود واژگان فارسی در زبان سواحیلی، آثار معماری و دیگر نمادهای فرهنگی ایران به ویژه در جنوب این کشور بیانگر صبغه تاریخی و فرهنگی است.

مناسبات سیاسی و دیپلماتیک دو کشور در عمل از آبان ماه ١٣٥٠ آغاز شد و در سال ١٣٥١ سفارت کشورمان در نایروبی افتتاح شد، اما روابط جمهوری اسلامی ایران و کنیا در سال ٦١ دو سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی با بازگشایی سفارتمان در نایروبی آغاز شد و هفت سال بعد در راستای گسترش هرچه بیشتر روابط در سال ١٣٦٨ افتتاح شد. ایران به کنیا فراوده‌های نفتی و غیر نفتی مانند قیر، پارافین، صفحات فولادی صادر می‌کند و در مقابل ایران بیشتر مواد خام وارد می‌کند. اگرچه میزان صادرات ایران به کنیا بیش از دو برابر میزان صادرات کنیا به ایران است اما باز هم حجم مبادلات دو کشور کمتر از یک سوم یک میلیارد دلار است که در مقایسه با بستر های همکاری اقتصادی، پتانسیل های موجود این رقم بسیار پایین است، امید است با سفر محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان به کنیا در راس هیاتی متشکل از تجار، بازرگان و نمایندگان شرکتهای بخش خصوص شاهد رشد سطح مبادلات تجاری دو کشور باشیم.

۱۳۹۳/۱۱/۱۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...