نسخه چاپی

داروهای ایرانی هموفیلی و ضدسرطان در راه است

رییس سازمان غذا و دارو همزمان با دهه فجر از ورود داروهای نوتركیب و بیوتكنولوژیك تولید داخل به بازار در آینده نزدیك خبر داد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، دکتر رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت در خصوص ورود داروهای نوترکیب و بیوتکنولوژیک به بازار به مناسبت دهه فجر گفت: به صورت میانگین در هر سال 30 فرآورده دارویی مهم که عموما هم مورد استفاده بیماران صعب‌العلاج و خاص هستند، قبلا وارداتی بوده و ارزبری بالایی نیز داشته‌اند در کشور تولید می‌شود. طبیعتا برخی از این داروها نیز ارزش اقتصادی زیادی ندارند و صرفا از نظر تامین بازار به ما کمک می‌کنند.

وی گفت: از این میان، تعدادی دارو مانند فاکتور 8 نوترکیب پس از ارزیابی‌های بالینی و ارائه مستندات لازم، تا پایان سال جاری مجوز توزیع محدود آنها به شکلی وسیع‌تر ادامه خواهد یافت.

دیناروند افزود: برای اولین بار در کشور شاهد تولید داروهای بیماران هموفیلی صد در صد وارداتی خواهیم بود و امیدواریم در سال 94 بتوانیم 30 درصد از نیاز کشور را با محصولات تولید داخل تامین کنیم که در این صورت 95 درصد صرفه جویی ارزی خواهیم داشت.

رییس سازمان غذا و دارو تولید داروی ضد سرطان مونوکنال آنتی‌بادی تراستوزوماب در کشور را از دیگر خبرهای خوش دارویی همزمان با دهه مبارک فجر دانست و گفت: آگاهان حوزه دارویی می‌دانند که این دارو حتی با وجود قیمت بالایی که دارد به دلیل مصرف گسترده با فروش معادل 7-8 میلیارد دلاری جزو پرفروش‌ترین داروهای دنیا محسوب می‌شود که از این مبلغ حدود 7درصد آن از سوی کشور ما صورت می‌گیرد. خوشبختانه تولید داخل این دارو در حال گذراندن نظارت‌های کنترل کیفیت است و درسال 94 می‌تواند بخش اصلی نیاز ما را تامین کند.

معاون وزیر بهداشت از تولید چند داروی ضد سرطان خوراکی و ورود به بازار آنها خبر داد و ابراز امید واری کرد که با ادامه روند مثبت تولیدات داخلی، دسترسی به داروهای باکیفیت و قیمت مناسب ادامه یابد و دسترسی بی‌دغدغه به دارو که از اولویت‌های خواست وزارت بهداشت است، محقق شود. به این ترتیب هم مردم و هم سازمان‌های بیمه‌گر، هزینه‌های درمان را سهل‌تر تحمل کنند.

وی خاطر نشان کرد: اگر چه وزارت بهداشت بدنبال رونمایی‌های نمایشی نیست اما به مناسبت دهه مبارک فجر افتتاح چند خط تولید را در برنامه‌های خود دارد که با حضور برخی مسئولین صورت خواهد پذیرفت.

بنابر اعلام روابط‌ عمومی سازمان غذا و دارو، دیناروند در ادامه به تاثیرات منفی تحریم‌ها بر تامین دارو اشاره کرد و گفت: غرب همواره شعارش این بوده که دارو در لیست تحریم نیست، اما متاسفانه همه می‌دانند که تامین دارو مشروط بر اصل وجود منابع مالی و همچنین نقل و انتقالات مالی است. وقتی هر دوی این‌ها را مسدود کرده‌اند دارو نیز خود به خود مشمول تحریم شده است؛ ضمن اینکه منابع مالی دولت به دلیل فروش اندک نفت و صادرات دشوار در حوزه نفت و گاز، محدود شده است. مطلب دیگر نقل و انتقالات مالی است که با مشکل مواجه شده؛ به این معنی که دارو از کشوری خریداری می‌شود که آنجا اعتبارات مالی وجود ندارد.

وی در پایان یادآور شد: جای نگرانی نیست؛ در صورتی که مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم‌ها برداشته شود، فعالیت‌هایمان سهل می‌شود و اگر این اتفاق رخ ندهد کما فی‌السابق که توانستیم راهکار بیاندیشیم و از مشکلات‌مان بکاهیم باز هم با همان روش‌ها تدارک دارو را ادامه خواهیم.

۱۳۹۳/۱۱/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...