نسخه چاپی

لبنان ۲۲ عضو فتح الاسلام را به اعدام محكوم كرد

شورای عالی دادگستری لبنان ۲۲ عضو گروه تروریستی فتح الاسلام را به اعدام محكوم كرد.

به گزارش نما، تسنیم به نقل از پایگاه خبری المنار، شورای دادگستری لبنان به ریاست قاضی آنتونی عیسی الخوری حکم اعدام 22 متهم به اقدامات تروریستی از گروه تروریستی فتح الاسلام را صادر کرد، این افراد عبارتند از: : محمود إبراهیم منصور و بلال عبد المناف الخضر و علی محمد مصطفى و عبد العزیز احمد المصری و احمد عمار عثمان شواط و بلال ضرار بدر و محمد عبد القادر قدور و عبد الکریم علی البطل و محمد محمود مصطفى و وفیق شریف عقل و یوسف حسن خلیل و یوسف عبد الله شدید و ابراهیم محمد زیاد الطرمان و موسى خالد العملة و محمود حسن بسیونی و رأفت فؤاد خلیل و نادر عبد القادر حلوانی و احمد علی الدقس و هیثم محمود مصطفى و شادی سعید مکاوی و عادل محمد عوید و علی محمد إبراهیم و دحام شریف الابراهیم.

همچنین رأفت فؤاد خلیل به 15 سال حبس با اعمال شاقه موقت و خضر سلیمان مرعی به 7 سال حبس با اعمال شاقه محکوم شد. این شورا پرونده ع. م. نوجوان تروریست را به دادگاه جنایی ارجاع داد تا مجازات متناسب در مورد وی تعیین شود.

شورای عالی دادگستری اقدام متهمان محکوم به اعدام برای تحقق اهداف گروهک تروریستی فتح الاسلام و اقدامات تروریستی شامل انفجار و قتل و غارت و دیگر جنایت‌ها برای تضعیف دولت و ایجاد ناامنی در دولت و مؤسسات دولتی و ارتش لبنان را اثبات و تصریح کرد که آن‌ها به دنبال مقدمه سازی برای تحقق پروژه ایجاد امارت تکفیری در شمال لبنان بوده و سعی داشتند آن را به تمام مناطق لبنان سرایت دهند.

مبارزه بر ضد ارتش لبنان و نیروهای امنیت داخلی از طریق تیراندازی یا پرتاب موشک یا استفاده از مواد منفجره که به شهادت و زخمی شدن تعدادی از نظامیان و تخریب مراکز و ساختمان‌های وابسته به ارتش به صورت کلی یا جزئی منجر شده، از دیگر اقدامات متهمان این پرونده بود. آن‌ها همچنین به عمد اقدام به تخریب خودروها و ادوات نظامی از طریق شلیک گلوله یا پرتاب خمپاره به سمت این ادوات می کردند.

در سال 1386 گروهی به رهبری «ابوخالد العلمه» وارد خاک لبنان شد و بعد از درگیری 3 روزه با ارتش توانست خود را به مناطق شمالی لبنان برساند و وارد اردوگاه‌های فلسطینی این مناطق شود و از آنجا که در پیمان طائف امنیت داخلی هر اردوگاه بر عهده خود فلسطینیان است و ارتش حق ورود ندارد ، دیگر ارتش به تعقیب آنها نپرداخت.

رهبر نظامی فتح‌الاسلام «شاکر العبسی» است که یک اردنی فلسطینی تبار است. وی سال 1970 وارد فتح شد و با دعوت رسمی قذافی به لیبی رفت و دوره خلبانی را گذراند. بعد از جنگ 1982 نیز جزء گروه‌های شورشی علیه عرفات شد و از فلسطین به اردن برگشت و در سال 1990 به القاعده پیوست. العبسی برای القاعده قاچاق اسلحه می‌کرد و چون القاعده مورد حمایت عربستان ، اردن و مصر بود وی در اردن هرگز تحت تعقیب قرار نگرفت ولی همواره در سوریه به عنوان یک مجرم خطرناک شناخته می‌شد.

ورود العبسی به همراه کمک‌های دولت‌های عربستان، اردن، مصر و فواد سینوره نخست وزیر وقت بود، زیرا حضور یک گروه خرابکار سلفی برای هیچ کشوری مفید نیست مگر آنکه حضور آن گروه در خدمت منافع بعضی از سیاستمداران منفعت طلب و وابسته باشد. فتح‌الاسلام وارد لبنان شد تا ضمن اقدامات تروریستی از اقتدار حزب‌الله بکاهد. به همین دلیل فتح‌الاسلام به سادگی در خارج از نهرالبارد به عبور و مرور می‌پرداخت.

با این وجود فتح الاسلام بعد از دستبرد زدن به طرابلس درگیری های خونینی با ارتش لبنان را آغاز کرد که در نهایت صدها نفر از دو طرف کشته شدند، این تحولات به فروپاشی فتح الاسلام منجر شد.

۱۳۹۳/۱۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...