نسخه چاپی

رژیم غذایی متنوع، موثر در پیشگیری از سرطان

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان رژیم غذایی متنوع را در پیشگیری از سرطان موثر دانست.

به گزارش نما به نقل از ايسنا، دکتر محمد کاظم‌‎زاده تاکید کرد: همه افراد باید در برنامه روزانه خود از تمام گروه‎های غذایی شامل میوه‎ها، سبزی‎ها، غلات، گوشت و محصولات لبنی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه مواد مغذی مورد نیاز بدن فقط از یک یا دو منبع تامین نمی‌‎شود، اظهار کرد: سلامتی همه گروه‌‎های سنی مشروط به استفاده از همه گروه‌های غذایی است.

وی چاقی را عامل اصلی به وجود آورنده بسیاری از بیماری‌ها بیان کرد و افزود: وزن خود را همواره در حد متعادل نگه دارید تا گرفتار بیماری‌های قلبی، عروقی، فشار خون، دیابت و بعضی از سرطان‌ها نشوید.

کاظم‌‎زاده یادآور شد: مصرف چربی زیاد، غذاهای حاوی چربی اشباع، کلسترول و رژیمی که چربی آن بالاست می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‎‌های پستان، پروستات، کولون و رکتوم را افزایش دهد.

وی با اشاره به افزایش غذا‌های نشاسته‎ای و فیبری در رژیم غذایی گفت: به آسانی می‌‎‌توان مقدار نشاسته و فیبر رژیم را با خوردن میوه‎، سبزی، سیب‎ زمینی، دانه، نان‎ و غلات کامل افزایش داد؛ چرا که یک رژیم پرفیبر احتمال ابتلا به سرطان کولون و رکتوم را کاهش می‌دهد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه افزود: الگوهای غذایی حاوی شیرینی و غذاهای شیرین معمولا پرچرب، پرکالری و خالی از مواد مغذی و معدنی است که چنین رژیمی زمینه‌‎ساز بروز بعضی از سرطان‌‎ها است.

کاظم‌زاده با تاکید بر مصرف گوشت‌های کم‎چرب در برنامه غذایی روزانه، تصریح کرد: پیش از این که گوشت را بپزید همه چربی‌‏‌های قابل مشاهده آن را جدا کرده و دور بریزید و اگر چربی باقی ماند، پیش از خوردن آن را جدا کنید.

وی افزود: از گوشت سفید بویژه ماهی به جای گوشت قرمز استفاده کنید البته بهتر است پیش از پخت، پوست و چربی آن جدا شود.

کاظم‌زاده بر استفاده از مواد لبنی کم‌ چرب به جای مواد پرچرب تاکید کرد و گفت: این گروه از مواد غذایی منابع خوبی از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی بویژه کلسیم هستند. همچنین مصرف غذاهای حاوی ویتامین A، بتاکاروتن و ویتامین C احتمال ابتلا به سرطان‌ها را کاهش می‌‎دهند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه با اشاره به جایگزین کردن میوه‌ها و سبزی‌ها به جای تنقلات سرخ شده، گفت: سعی کنید در رژیم غذایی روزانه خود از سبزی‌‎های برگی شکل سبز تیره، زرد، نارنجی و میوه‌‎ها به ویژه مرکبات استفاده کنید.

وی افزود: سبزی‌های خانواده کلم منابع خوبی از فیبر، ویتامین‎ها و مواد معدنی و در نتیجه کاهش دهنده احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها هستند.

کاظم‌زاده خاطرنشان کرد: به جای مواد غذایی که از آردهای تصفیه شده و غلات فرآیند شده درست شده‌اند مانند نان‌‎ های سفید، از محصولات با آرد کامل و غلات کامل استفاده کرده و برای پخت غذا از روش‌هایی مانند تنوری کردن، بخارپز و آب‌پز استفاده کنید که نیازی به افزودن روغن نداشته باشد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه در پایان گفت: سعی کنید با توجه به برچسب غذاها و میزان چربی، کالری و فیبر در آنها برای هر روز خود یک برنامه غذایی تنظیم کنید.

۱۳۹۳/۱۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...