نسخه چاپی

تردد ۵.۵ میلیون خودرو در تهران

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: واقعیت این است میزان بارندگی امسال بسیار كم بوده است و این سبب تشدید آلودگی هوا شده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور امروز در حاشیه همایش مرکزی «ایست! آب نیست» که در تالار فرهنگ تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان حفاظت محیط‌ زیست و آموزش و پرورش وجود دارد و در یک کارگروه‌های مشترک، ورود مباحث محیط زیست و آب در کتاب‌ درسی دانش‌آموزان، در دستور کار ما قرار دارد.

وی ادامه داد: نیازمند نگاه علمی به محیط زیست و آب هستیم، یعنی بدانیم چرخه آب چیست زیرا اگر به هر دلیلی این چرخه آسیب دیده و تخریب شود دیگر نمی‌تواند آب تولید کند و امروز این بحثی مهمی در دنیاست.

ابتکار افزود: اگر آب باران خوبی داشته باشیم و وارد سفره‌های زیرزمینی شده و آلوده شود، دیگر قابل استفاده نیست و اگر بیش از حد مجاز از سفره‌های زیرزمینی برداشت کنیم، این سفره‌ها تخریب شده و آنها را از دست می‌دهیم.

وی اضافه کرد: اگر رودخانه‌ها را به درستی حفاظت نکنیم و آلوده شوند، منابع آب را از دست می‌دهیم و به هر دلیلی اگر برداشت آب به شکلی باشد که تالاب‌ها از بین برود، منابع آب شیرین را از دست خواهیم داد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: بنابراین باید از همه جهات از منابع آب حفاظت کنیم و الگوی مصرف به خصوص در کشاورزی و کشاورزان رعایت شود، ضمن اینکه باید از طریق آموزش و پرورش و مدارس و آموزش‌های رسمی و فوق برنامه که سازمان دانش‌آموزی انجام می‌دهد، این مسائل آموخته و تمرین شود.

ابتکار در خصوص آلودگی هوای خوزستان افزود: سازمان حفاظت محیط زیست چندین جلسه در خصوص آلودگی هوای ناشی از سوخت و فرآورده‌های نفتی داشت که با سیاست‌هایی که اتخاذ شده است، میزان آلاینده‌های ناشی از سوخت در شهر اهواز کاهش پیدا کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از واحدهای فرآوری نفت سنگین در شهر اهواز با دستور سازمان حفاظت محیط زیست، میزان فرآوری آن کاهش پیدا کرده است و بنزین استاندارد نیز در شهر اهواز توزیع می‌شود.

وی اضافه کرد: اقداماتی توسط وزارت نفت برای کاهش گازهای همراه و فلرها انجام شده و یکی از طرح‌ها در این خصوص افتتاح می‌شود، اما مشکلی که ما داریم و ۱۰ سال است که جدی شده است و فقط به خوزستان و شهر اهواز مربوط نیست، بلکه بسیاری از شهرهای کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، گرد و غبار ناشی از کانون‌های مختلف داخلی و خارجی است.

ابتکار در این خصوص افزود: برخی از این کانون‌ها در غرب و برخی داخل کشور است و به دلیل وقوع یک پدیده شدید آلودگی هوا در هفته گذشته علاوه بر اینکه استانداری خوزستان جلسه اضطراری برگزار کرد، جلسه‌ای ویژه با نمایندگان استان خوزستان و یک جلسه کاری بعد از اینکه بنده گزارشی در دولت روز یکشنبه ارائه دادم، انجام شد و رئیس‌جمهور دستور دادند کارگروهی با حضور اعضای دولت برای تصمیم‌گیری پیرامون این موضوع تشکیل شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: چهارشنبه شب این کارگروه با حضور تمام دستگاه‌ها تشکیل شد و برنامه‌های مقابله با گرد و غبار اعلام شد، البته این برنامه‌ها، برنامه‌های بلندمدت و بخشی برنامه واکنش سریع است و برای هر جای دنیا که توفان یا پدیده شدید آب و هوایی اتفاق بیفتد، یک برنامه واکنش سریع لازم است که در این خصوص پیرامون برنامه واکنش سریع صحبت شد.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله بعد، برنامه دستگاه‌ها برای اقدامات بلندمدت جهت کاهش گرد و غبار مطرح شد و امروز جمع‌بندی این گزارش‌ها را آماده می‌کنیم و امیدواریم در جلسه امروز و یا در جلسه بعدی دولت بتوانیم گزارش برنامه‌ها را ارائه دهیم و اعتبارات کافی تأمین شود تا براساس یک برنامه میان‌مدت نسبت به مهار کانون‌های بحرانی گرد و غبار در استان خوزستان تلاش کنیم.

ابتکار اضافه کرد: واقعیت این است میزان بارندگی امسال بسیار کم بوده است و این سبب تشدید آلودگی هوا شده است.

وی در خصوص تفاهم نامه جهانی تصریح کرد: ادامه مذاکرات تغییرات آب و هوایی انجام می‌شود و الان مذاکرات برای تنظیم توافق جدید در حال انجام است و امسال در اواخر سال میلادی در پاریس اجلاس نهایی مربوط به توافق جدید تغییرات آب و هوایی تشکیل خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:‌ البته این مذاکرات دو سال است ادامه دارد و ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه و فعال در آن حضور داشته و دیدگاه‌های کشورهای در حال توسعه را در خصوص ضرورت تولید گازهای گلخانه‌ای مطرح کردیم.

ابتکار یادآور شد: صندوق جهانی برای تغییرات اقلیم قرار است تأسیس شود که متأسفانه تا به حال کشورهای مختلف دنیا به اندازه کافی سهم خود در این صندوق نپرداخته‌اند، اما تلاش خود را می‌کنیم تا در این مذاکرات، منافع ملی و کشورهای در حال توسعه همچنین تبادل تکنولوژی و مقابله با آثار گرم شدن زمین را تأمین کنیم.

وی در خصوص آلودگی هوای تهران افزود: آلودگی هوای تهران نسبت به سال گذشته بهتر است و بارها آن را اعلام کرده‌ام؛ تمام اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد الان بیشتر از ۴۰ یا ۴۴ روز نسبت به سال گذشته هوای بهتری داشته‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: دلیل آن یکی حذف بنزن بوده است. بنزن از سال ۸۸ به بعد در شهر تهران متأسفانه بسیار بالا بوده و همه اندازه‌گیری‌ها آن را تأیید می‌کند و الان در تهران،‌ اصفهان، اراک، کرج، تبریز و مشهد به حدود مجاز رسیده که این اتفاق بسیار بزرگی است.

ابتکار اضافه کرد: امیدواریم صدا و سیما این بحث‌ها را پخش کند چرا که بارها اینها را اعلام کرده‌ایم؛ علاوه بر این، میزان گوگرد از سوخت گازوئیل از ۷ هزار پی‌پی‌ان گازوئیل عرضه‌شده در تهران، الان به ۱۵۷ رسیده یعنی بین ۷ هزار تا ۱۵۷ تفاوتی وجود ندارد؟

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بین سال ۹۱ تا ۹۳ هوای شهر تهران خیلی تغییر کرده است اما بهبود کیفیت هوا مثل سوئیچ نیست که خاموش و روشن کنیم و مقصر آن یک فرد، دستگاه و دولت نیست و بحث بلندمدت است.

وی افزود: براساس آخرین آمار، ۵.۵ میلیون خودرو در تهران تردد می‌کند و امکان ندارد با ادامه این روند، همه روزهای سال سالم باشد، بنابراین دولت از برنامه‌های کلان مثل بهبود سوخت حمایت می‌کند و خودروهای تولیدی در خطوط تولید خودرو در کشور به سمت اجرای استانداردها رفته‌اند و استاندارد یورو۴ اجرا شده است و ۵ خودرویی که این را اجرا نکرد شماره‌گذاری نشد و سازمان حفاظت محیط زیست به جدیت آن را دنبال می‌کند.

۱۳۹۳/۱۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...