نسخه چاپی

افزایش نقش بازیگران بورس

مدیرعامل بورس كالای ایران گفت: با رونمایی از سامانه معاملات برخط بازار مشتقه كالایی، معامله گران دسترسی آسانتری به دادوستدها پیدا می كنند .

به گزارش نما به نقل از تسنیم؛ حسین پناهیان صبح امروز در مراسم رونمایی از سامانه معاملات برخط بازار مشتقه کالایی بورس کالای ایران، با اشاره به این که در حال حاضر استراتژی این بورس، توسعه بازار مشتقه و ابزارهای مالی است گفت: امروز شاهد تحولی اساسی و برداشته شدن یکی از تنگناهای معاملاتی در بازار سرمایه هستیم.
مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: با رونمایی از سامانه معاملات برخط بازار مشتقه کالایی، معامله گران دسترسی آسانتری به دادوستدها پیدا می کنند .
وی گفت: توسعه ابزارهای مال و مشتقه از دغدغه های چند سال گذشته در بورس کالای ایران هستند که پس از کارشناسی و بررسی های مفصل صورت گرفته، با اتکا بر توانمند بومی کشور امروز شاهد این اتفاق هستیم.
پناهیان با بیان این که با اتفاق امروز در بورس کالای ایران و نیز توسعه ابزارهای مدرن مالی، نقش و تاثیر بازیگران بازار سرمایه افزایش می یابد تصریح کرد: در این راستا نیز در سالجاری قراردادهای آتی سکه طلا، قراردادهای آتی زیره راه اندازی شد و تا پایان سال هم از قراردادهای آتی کنجاله سویا رونمایی خواهد شد.
وی اضافه کرد: یکی از استراتژی های مهمی که در بورس کالای ایران دنبال می شود توسعه ابزارهای مدرن معاملاتی است که امیدواریم در آینده ای نزدیک، شاهد بوجود آمدن شرایطی باشیم تا معاملات بورس کالای ایران به صورت 24 ساعته انجام شود.
مدیرعامل بورس کالا گفت: ایجاد امکان معاملات شبانه روزی در بورس کالا، به خاطر نوسانات جهانی مورد لزوم و توجه سرمایه گذراران است و به بدین منظور، معاملات آتی سکه در روز 5 شنبه نیز انجام می شود و در تلاش هستیم تا روز جمعه هم به روزهای معاملاتی بورس کالا اضافه شود.
وی اذعان داشت: با راه اندازی سامانه معاملات برخط بازار مشتقه کالایی و در پی آن برداشته شدن محدودیتها، شمار سرمایه گذراران در بورس کالا نیز افزایش می یابند.
پناهیان تاکید کرد: رسالت ما در بورس کالای ایران برداشته شدن محدودیتها و توسعه قرادادهای آتی و مشتقه است که تامین مالی و کاهش ریسک و نوسانات قیمتی را در پی دارد و در این اراستا درنظر داریم در نیمه اول سال آینده جهت گیری خاصی بر روی کالاهای کشاوزی داشته باشیم و در نیمه دوم سل 94 این جهت گیری بر روی کالاهای صنعتی خواهد بود.
وی با بیان این که یکی از انتقاداتی که از بورس کالا می شود این است که از مسیر خود منحرف شده است تاکید کرد: تجربه 200 ساله بورس های کالایی دنیا توجه به بازار نقدی بادوام در گام نخست و پس از آن حرکت به سمت توسعه ابزارهای معاملاتی بوده است.
مدیرعامل بورس کالا گفت: بر این اساس هدفگذاری ما نیز در بورس کالا بر این است تا بورس کالا را در کشور به جایگاه مدرن خود برسانیم.
وی در ادامه یکی از ویژگی های سامانه معاملات برخط بازار مشتقه کالایی را امکان ایجاد اتصال به چند سیستم بانکی و برداشته شدن محدودیتهای قبلی در این زمینه عنوان کرد و افزود: همچنین در سیستم جدید هر سرمایه گذار در هر جای دنیا می تواند پس از طی مراحل مقدماتی ثبت سفارش کند.
پناهیان گفت: امیدواریم در آینده ای نزدیک این امکان فراهم شود تا کلیه معاملات فیزیکی در بستر الکترونیکی انجام گیرد و بر این اساس نیز تالارچند کالایی را راه اندازی کرده ایم.
مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به این که بدلیل محدودیتهایی فعلا تالار فیزیکی حفظ می شود اذعان داشت: در آینده همه معاملات بورس کالا آنلاین خواهد شد.

۱۳۹۳/۱۱/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...