نسخه چاپی

ایران در شمار ۱۰ كشور اول تولید مرغ دنیا است

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: ایران با دارا بودن 23 هزار واحد پرورش مرغ گوشتی جزء 10 كشور اول دنیا به لحاظ تولید است و میزان مصرف سرانه گوشت مرغ در كشور 26 كیلوگرم و در دنیا حدود 11 كیلوگرم است.

به گزارش نما به نقل از فارس همایون دارابی مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور در نشست خبری امروز تشکل‌های زیر بخش دام و طیور کشور در جمع با بیان اینکه مرغداری صنعتی کشور سابقه‌ای 60 ساله دارد، گفت: ایران در حال حاضر با دارا بودن 23 هزار واحد پرورش مرغ گوشتی جزء 10 اول دنیا به لحاظ میزان تولید هستیم.

وی با بیان اینکه میزان مصرف سرانه در کشور حدود 26 کیلوگرم و در دنیا حدود 11 کیلوگرم است، افزود: میزان تولید سالانه گوشت مرغ قابل طبخ در کشور از مرز 2 میلیون تن گذشته است.

دارابی با تأکید بر اینکه 30 درصد پروتئین حیوانی قابل مصرف کشور از گوشت مرغ تأمین می‌شود، اظهار داشت: امسال حدود 60 هزار تن صادرات گوشت مرغ داشته‌ایم و اولین سالی است که به طور کامل قطع وابستگی داشته‌ایم.

وی با اشاره به افزایش قیمت مرغ، بیان داشت: با جایگزین شدن ارز مرجع به ارز مبادله‌‌ای قیمت تمام شده مرغ افزایش یافت در حالی که بازار کشش این افزایش قیمت را نداشت و مرغداران در حال زیان بودند و بر این اساس شرکت پشتیبانی امور دام مجبور شد برای تنظیم بازار با قیمت کف 7 هزار تومان مرغ گرم را از ذخیره کند.

دارابی اظهار داشت: قیمت 7 هزار تومان قیمتی است که مرغداران از تولید ضرر نمی‌کنند و این قیمت به نفع مصرف‌کننده و تولید‌کننده است، زیرا اگر زیان دهی ادامه می‌یافت مرغداران ورشکست می‌شدند و تولید متوقف می‌شد، در حالی که با افزایش قیمت به مدت 10 روز است که تعادل به بازار برگشته است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در پاسخ به این سؤال که آیا تولید‌کنندگان در پی ضررهای پیاپی اقدام به کاهش جوجه‌ریزی کرده‌اند، گفت: طبیعتا پیامد یک سال و نیم زیان خروج یک تعداد تولید‌کننده از چرخه تولید است، ولی این موضوع در مورد تولید‌کنندگان مرغ صدق نکرد و آنها در مقابل این شرایط ایستادگی کردند.

وی افزود: آنچه در مورد کاهش جوجه‌ریزی بیان می‌شود، در اصل سیاست وزارت جهاد کشاورزی است که با همکاری صنف تولیدکنندگان مرغ گوشتی اجرا شده است.

مدیرعامل تولید‌کنندگان مرغ گوشتی کشور اظهار داشت: بنابراین با توجه به اینکه بازار صادراتی مناسبی نداریم و سردخانه‌های پیشتیبانی امور دام هم پر بود تنها راه کاهش جوجه‌ریزی و تنظیم تولید براساس مصرف، صادرات و ذخیره بود.

وی افزود: بر این اساس مقرر شد بخشی از تخم مرغ مزارع مادر به صورت نطفه یا جوجه صادر و بخشی از گله‌ها که در سن بالای تولید بودند، زودتر از موعد حذف شود تا از این روش تولید جوجه که ماهانه در مرز 95 میلیون قطعه بود، را به مرز 85 میلیون قطعه کاهش دهیم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه ماهانه حدود 15 هزار تن تولید گوشت مرغ مازاد وجود دارد، گفت: هم‌اکنون با تصمیم اتخاذ شده تولید منطبق با مصرف داخلی، صادرات و ذخیره است.

وی افزود: کشورهای همسایه 3 میلیون تن گوشت مرغ وارد می‌کنند، در حالی که مازاد تولید حدود 200 هزار تن است که می‌توان با بازاریابی مازاد را به کشورهای همسایه صادر کرد.

دارابی با بیان اینکه بعد از هدفمند کردن یارانه‌ها، یارانه تولید مغفول ماند، اظهار داشت: مطالبه تولید‌کنندگان صنعت طیور از دولت باید یارانه تولید باشد زیرا نتیجه آن افزایش هزینه تولید و در نتیجه از دست رفتن قدرت رقابت برای صادرات است.

وی افزود: مقرر شده مبلغ 50 میلیارد تومان به عنوان مشوق صادراتی دولت به ازای 100 هزار تن مازاد تولید گوشت مرغ به تولید‌کنندگان پرداخت شود که این مبلغ با تمهیدات وزارت جهاد کشاورزی در بخش تولید مرغ تزریق می‌شود.

دارابی با بیان اینکه مردم تمایل دارند مرغ درشت مصرف کنند، گفت: تا زمانی که تقاضای بازار مرغ درشت است، تولید‌کنندگان هم به این سمت می‌روند، در حالی که مطلوب‌ترین وزن برای مرغ بین 1.2 تا 1.8 کیلوگرم است.

مدیرعامل اتحادیه مرغ گوشتی کشور اظهار داشت: زنجیره تولید باید در یک بستر طبیعی شکل بگیرد و یکی از برنامه‌های وزارتخانه قرار دادن 80 درصد تولید در بازه زمانی 5 ساله در زنجیره تولید است.

۱۳۹۳/۱۱/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...