نسخه چاپی

مذاكرات بی حاصل مورد پذیرش تهران نخواهد بود

كارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر مذاكرات با ۱+۵ برای كشور حاصلی نداشته باشد، این موضوع به هیچ وجه مورد پذیرش مردم ایران نخواهد بود.

به گزارش نما، محسن جلیلوند استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با فارس در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری درباره توافق هسته‌ای گفت: از سال 2003 که پرونده و مذاکرات هسته‌ای ایران با غربی‌ها شروع شده همواره بحث مذاکراتی با نتیجه برد - برد برای دو طرف مطرح بوده و دلیل این امر هم آن است که عرصه بین‌الملل فقط محل بده و بستان و کسب منافع برای کشورها و دولت‌ها به حساب می‌آید، پس باید مذاکرات برد - برد باشد.

وی افزود: در مذاکرات برد - برد باید هم حق جمهوری اسلامی ایران در توسعه و ارتقاء و بهره‌مندی از فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در نظر گرفته شود و هم اینکه طرف غربی نگرانی‌اش که برخی اوقات به نظر می‌آید بیش از حد سیاسی شده، رفع شود.

جلیلیوند اظهار داشت: طرف غربی اگر در مذاکرات هسته‌ای در شرایطی قرار گیرد که نتیجه مثبت برای آنها حاصل شود حتماً آن را خواهند پذیرفت و برای خود برد به حساب خواهند آورد، ولی اگر مذاکرات برای کشورمان حاصلی نداشته باشد بهتر است همه دنیا بدانند که این موضوع به هیچ وجه مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود و حتی یک فرد عادی در کشورمان نیز آن را تایید نخواهد کرد.

این استاد دانشگاه در خصوص احتمال توافق در این مرحله از مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 خاطرنشان کرد: با توجه به جوانب مختلف در عرصه سیاسی و بین‌المللی به نظر می‌آید که به هیچ وجه توافق در شرایط فعلی در مذاکرات هسته‌ای حاصل نخواهد شد.

جلیلوند در توضیح بیشتر گفت: براساس برنامه‌های استراتژیک ایالات متحده آمریکا، آنها هرگز ایران قدرتمند را بر نخواهند تابید و برای آنها اینکه چه کسی در ایران رئیس جمهور است و تیم مذاکره کننده ایرانی چه چیزی می‌گوید به هیچ وجه فرقی نمی‌کند.

وی افزود: آمریکا ایرانی قدرتمند را که بتواند در شرایط گریز قرار گیرد و منافع ایالات متحده را در خاورمیانه تهدید کند و خواسته‌های آنها را زایل کند هرگز نمی‌پسندند و به همین دلیل به حصول نتیجه مثبت توافق خوشبین نیستم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: احتمال حصول توافق در بحث تاکتیکی در شرایط فعلی بسیار وجود دارد، ولی در بحث استراتژیکی این اقدام متصور نیست.

جلیلوند در خصوص علل احتمالی شکست مذاکرات و مقصر اصلی آن خاطرنشان کرد: همواره هزاران نفر دلیل اصلی برد در پیروزی‌ها محسوب می‌شوند، ولی همواره شکست یتیم است، اما با توجه به فشارهای وارده 1+5 بر کشورمان، طرف غربی به دلیل فشار وارده بیش از حد و همچنین عدم انعطاف و عدم اجرای تعهداتشان نسبت به ایران حتما مقصر اصلی محسوب می‌شود.

۱۳۹۳/۱۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...