نسخه چاپی

فروش نفت ایران با تخفیف‌ ویژه زمستانی

پس از آغاز مرحله دوم جنگ ارزان فروشی نفت توسط اعراب، شركت ملی نفت ایران هم فروش طلای سیاه با تخفیف های ویژه زمستانی را به مشتریان در دستور كار قرار داد.

به گزارش نما به نقل از مهر، قیمت نفت خام صادراتی ایران در ماه ژانویه سال جاری میلادی با کاهشی حدود ۱۶ دلاری در سطوح بین ۴۴ تا ۴۵دلار به ازای هر بشکه به مشتریان و پالایشگرهای آسیایی عرضه شده است.

سقوط آزاد قیمت طلای سیاه ایران و سایر کشورهای عضو اوپک در حالی در اولین ماه سال ۲۰۱۵ میلادی کلید خورده است که در طول چند روز گذشته تاکنون کشورهایی همچون عربستان سعودی، قطر و عراق به منظور فروش و صادرات نفت خام خود ارائه تخفیف های ویژه و درست و حسابی به مشتریان را به ویژه در بازار آسیا در دستور کار قرار داده اند.

بر این اساس شرکت آرامکوی عربستان سعودی هفته جاری با انتشار اطلاعیه ای، اعلام کرد: بهای هر بشکه نفت خام این کشور در ماه مارس ٢٠١٥ میلادی با حدود ۹۰ سنت کاهش عرضه می شود که بزرگترین مقدار تخفیف نفتی سعودی‌ها در ١٤ سال گذشته تاکنون بوده است.

به عبارت دیگر، پس از مرگ ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی و نشستن امیر سلمان بن عبدالعزیز آل سعود بر کرسی پادشاهی این کشور نفت‌خیز جهان وی پس از ابقای علی النعیمی وزیر کهنه کار نفت عربستان با صدور دستورات جدیدی فروش طلای سیاه با تخفیف‌های ویژه را در دستور کار قرار داده است.

همزمان با این تخفیف ویژه نفتی توسط بزرگترین تولید کننده نفت جهان و سازمان اوپک، شرکت ملی نفت ایران هم فروش طلای سیاه با تخفیف های ویژه زمستانی را به مشتریان در دستور کار قرار داد.

رسانه های بین المللی مدعی شده اند: ایران و عراق نیز همانند عربستان، قیمت نفت خود برای ماه مارس در بازار آسیا را به پایین ترین رقم در بیش از یک دهه گذشته رساندند تا مشخص شود که جنگ بر سر سهم بیشتر از بازار در بین اعضای اوپک در حال بالا گرفتن است.

سومو شرکت بازاریابی نفت عراق روز گذشته اعلام کرد، نفت سبک بصره عراق ۴ دلار و ۱۰ سنت ارزان تر از شاخص نفتی خاورمیانه به فروش خواهد رسید که پایین ترین رقم دست کم از سال ۲۰۰۳ تاکنون است.

به گفته منابع آگاه در شرکت ملی نفت ایران که نخواستند نامشان فاش شود، این شرکت نیز قیمت رسمی نفت سبک خود برای ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی را ۲ دلار و ۱۰ سنت پایین تر از قیمت شاخص نفتی خاورمیانه عرضه می کند که پایین ترین رقم دست کم از مارس ۲۰۰۰ تاکنون است.

با ادامه این جنگ ارزان فروشی نفت در بازار توسط کشورهای عضو اوپک، قیمت نفت برنت دریای شمال در طول دو روز گذشته با کاهشی بیش از یک دلار در سطوح بشکه ای ۵۴ دلار و بهای نفت وست تگزاس آمریکا در سطوح نزدیک به بشکه ای ۵۰ دلار معامله شده است.

در همین حال آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد، در حالی تلاش اوپک برای حفظ سهم خود از بازار به دیگر عرضه کنندگان از جمله روسیه ضربه خواهد زد، آمریکا مهمترین عامل رشد عرضه جهانی نفت تا سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا از افزایش ذخیره نفت خام این کشور برای پنجمین هفته متوالی خبر داد و مدعی شده است: ذخیره نفت خام این کشور در هفته منتهی به ششم فوریه (١٧ بهمن ماه) برای پنجمین هفته متوالی حد نصاب تازه‌ای را ثبت کرد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا افزود که ذخیره نفت خام این کشور با ٤,٩ میلیون بشکه افزایش به ٤١٧.٩ میلیون بشکه رسید که بالاترین سطح در این موقع از سال در ٨٠ سال گذشته به شمار می‌رود.

۱۳۹۳/۱۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...