نسخه چاپی

دلایل تاخیر هواپیماها در ایران

مدیر ایمنی پرواز شركت هواپینمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دلایل تاخیرات پروازی در كشور، گفت: ۷۷ درصد از تاخیرات پروازی ناشی از نقص فنی در هواپیماها است.

به گزارش نما به نقل از مهر، سید اکبر میری روشن در کارگاه آموزشی ایران ایر با عنوان «اولویت‌های پرواز» با اشاره به اینکه مسئولیت ایمنی پرواز بر عهده خلبان است و تمام کوشش خلبانان باید این باشد تا ایمنی فدای هیچ موضوعی نشود، گفت: در انکس ۱۹ ایکائو به موضوع ایمنی پرداخته شده است.

وی افزود: در این تعریف آمده که ایمنی حالتی است که در آن خطرات مرتبط با فعالیت‌های هوایی، مربوط و یا پشتیبانی مستقیم از عملیات هواپیما کاهش می‌یابد و در یک سطح قابل قبول کنترل می‌شود.

مدیر ایمنی شرکت هواپیمایی ایران ایر با بیان اینکه خلبان تصمیم‌گیرنده نهایی در عملیات پرواز است، گفت: تضمین مطابقت همه رویه‌ها و چک لیست‌های عملیاتی با نظام‌نامه‌های عملیاتی و تضمین موجود بودن و در دسترس بودن و آماده به کار بودن سیستم‌ها و تجهیزات اضطراری کابین خلبان و مسافران هم بر عهده خلبان است.

میری روشن با بیان اینکه به همین دلیل از دو ساعت پیش از پرواز، کادر فنی و خلبان وارد هواپیما شده و مسائل فنی را چک می‌کند، گفت: تضمین انجام بازرسی پیش از پرواز هواپیما و پس از هر پرواز بر عهده خلبان است.

وی با اشاره به دلایل تاخیرات پروازی، اظهار داشت: عوامل زیادی در تاخیرهای پروازی نقش دارند که خارج از سیستم یک ایرلاین به شمار می‌رود.

این خلبان شرکت ایران ایر با اشاره به مشکلات فنی هواپیماها، گفت: تعمیرات فنی، تجهیزات هواپیما، آسیب هواپیما و خرابی تجهیزات اتوماتیک از جمله مواردی است که ممکن است پروازها را با تاخیر مواجه کند که خارج از اراده شرکت است.

میری روشن با اشاره به تاثیر وضعیت آب و هوا در تاخیرات پروازی، افزود: هوای مبدا، مقصد و طول مسیر باید قابل پرواز باشد و برای پروازهای کمتر از دو ساعت، نیاز به هوای واقعی فرودگاه داریم، ضمن آنکه در پروازهای بالای دو ساعت هم پیش‌بینی وضعیت هوا و زمان رسیدن به فرودگاه‌ هم باید بررسی شود.

این خلبان هواپیمای ایرباس ۶۰۰-۳۰۰ با بیان اینکه محدودیت‌های مدیریت ترافیک هوایی هم عامل تاخیرات پروازی می‌شود، بیان کرد: فاصله هواپیماهای هر مسیر بررسی می‌شود که الان فاصله بین دو هواپیما در یک مسیر به ۲۰۰۰ پا رسیده است، در صورتی که قبلا ۴۰۰۰ پا بود.

وی با اشاره به اینکه در بخش پارکینگ‌ها و خدمات فرودگاهی هم محدودیت‌هایی داریم، اظهار داشت: در کنترل سیستم‌های ناوبری و تنظیم کارآیی، شرکت‌ فرودگاه‌ها مسئولیت دارند اما مسافر ایرلاین را می‌شناسد و شرکت‌ها را دلیل تاخیر می‌داند.

میری روشن با اشاره به ساخت و سازهایی که در حال حاضر در فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود، افزود: تا زمانی که این پروژه‌ها تکمیل شود، محدودیت‌های زیادی را به خطوط هوایی تحمیل می‌کند و باعث تاخیر می‌شود. به عنوان مثال در فرودگاه تبریز برای ساخت باند بتونی دو سال یک بار بسته شده بود که محدودیت‌هایی را برای پرواز به وجود می‌آورد.

مدیر ایمنی شرکت ایران ایر عامل واکنشی، مسافر و بار، بار و پست، نبود کانترهای پرواز به اندازه کافی را از دیگر عوامل تاخیرات پروازی دانست و گفت: در ورودی همه فرودگاه‌ها، نیروی انتظامی بازرسی دارد در صورتی که در هیچ فرودگاه دنیا این موضوع وجود ندارد و ما یک بخشی را اضافه در بازرسی داریم که موجب معطلی مسافران می‌شود.

وی با انتقاد از نبود دسترسی مناسب مسافران از پارکینگ فرودگاه امام خمینی (ره) به ترمینال، اظهار داشت: مسافران باید مدت زمان زیادی را از پارکینگ تا رسیدن به ترمینال طی کنند؛ در صورتی که شرکت فرودگاه‌ها ملزم به ارائه سرویس مسافران است، زیرا این هزینه‌ها را از ایرلاین می‌گیرد.

میری روشن بیان اینکه در چند ماه گذشته توانستیم تحریم‌ها را در بخش سوخت‌رسانی دور بزنیم، بیان کرد: شرایط آب و هوایی در استان خوزستان موجب شده تا هواپیماها امکان پرواز نداشته باشند و اگر هم پروازی انجام گیرد، باید با اشعه ایکس، موتور هواپیما چک شود که این مراحل موجب تاخیر و یا کنسلی پروازها می‌شود.

وی با اشاره به مشکل چک کردن خدمات ناوبری در فرودگاه‌های کشور، گفت: پس از سقوط جت فالکن در کیش که برای چک فرودگاه‌ها استفاده می‌شد، کاربرد تمام سیستم‌های ناوبری کشور متوقف شده و ما مجبوریم بازدید عادی پروازها را انجام دهیم که در این شرایط نیاز به ۵۰۰۰ متر دید افقی داریم.

مدیر ایمنی شرکت ایران ایر با اشاره به اینکه ۱۶ دستگاه ناوبری از سرویس خارج شده است، بیان کرد: یک جت فالکن پاکستانی به تازگی تا حدوی چک این دستگاه‌ها را انجام داده است، اما باز هم در این زمینه مشکلات زیادی داریم.

وی با انتقاد از نبود منابع مالی در سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: تفکیک شرکت فرودگاه‌ها از سازمان هواپیمایی کشوری موجب شد که بخش درآمدزا از سازمان هواپیمایی جدا شود و سازمان هواپیمایی را با مشکل تامین مالی مواجه کند.

میری روشن با اشاره به سهم عوامل مختلف در تاخیرات پروازی آمریکای شمالی، گفت: این آمار که از تاریخ ژانویه تا نوامبر ۲۰۱۴ در آمریکای شمالی استخراج شده است، نشان می‌دهد ۷۶.۳۴ درصد از پروازها سر وقت انجام شده و ۶ درصد از تاخیرهای انجام شده بر عهده ایرلاین بوده است و مابقی به عوامل دیگر مرتبط بوده است.

مدیر ایمنی پرواز شرکت ایران ایر در خصوص تاخیرات پروازی شرکت‌های داخلی در سال ۹۲، گفت: ۲۸ درصد از تاخیرات به دلیل عوامل درون سازمانی، ۱۱ درصد عوامل برون سازمانی و ۶۱ درصد عوامل عکس‌العملی بوده است که در اختیار ایرلاین‌ها نیست.

وی با اشاره به تاخیرات شرکت ایران ایر، اظهار داشت: ۷۷.۱۵ درصد از تاخیرات، عامل فنی داشته است و تنها ۸.۸۹ درصد از این تاخیرات ناشی از عملیات پروازی بوده که بر عهده شرکت ایران ایر است.

۱۳۹۳/۱۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...