نسخه چاپی

دلایل جذابیت قاچاق گازوئیل و سیگار در ایران

رئیس كل گمرك عنوان كرد: گازوئیلی كه در ایران ۲۵۰ تومان و در تركیه هفت هزار تومان و سیگاری كه در مرز ۳۰۰ تومان و در ایران چهار هزار تومان قیمت دارد، برای قاچاق كالاهای جذابی هستند.

به گزارش نما، مسعود کرباسیان در گفت‌وگو با اقتصادنیوز با بیان این که کالاهایی که واردات آنها در آمار رسمی کشور ثبت نمی‌شود و به عنوان مصارف شخصی وارد کشور می‌شود را نمی‌شود قاچاق تلقی کرد، گفت: به طور مثال کالاهایی که از خارج کشور از طریق مناطق آزاد یا بازارچه‌های موقت به کشور وارد می‌شوند عملاً این‌ها کالاهایی هستند که تحت رویه‌های خودشان می‌آیند و چون کالا شخصی تلقی می‌شود شاید نتوان به آنها نام کالای قاچاق را داد.

وی ادامه داد: امسال اگر مقداری به درآمدهای دولت توجه کنیم درمی‌یابیم که درآمد واردات نسبت به سایر درآمد‌ها بیشتر شده‌ است. این موضوع ناشی از اقداماتی است که در مورد بعضی از کالاها و تعرفه‌های آنها انجام شده‌است.

کرباسیان با بیان این که باید به نحوی برنامه‌ریزی کرد که کالاهایی که تعرفه‌های بالاتری دارند از مسیر رسمی به کشور وارد شوند،تصریح کرد: ما اگر بتوانیم فاصله قیمتی و سود قاچاقچیان را در مقایسه با کالاهایی که به لحاظ عوارض و تعرفه‌ها، تعداد مجوزها و فعالیت‌ها از مبادی رسمی وارد می‌شود نزدیک یا حتی بیشتر کنیم می‌توانیم ورود کالا از مسیرهای رسمی را افزایش دهیم.

به گفته رئیس کل گمرک، یکی از دلایل قاچاق از یک امر کاملا اقتصادی شروع می‌شود ولی تبعات این پدیده بسیار فراتر از یک امر اقتصادی است و عوامل بروز قاچاق را می‌توان هم اجتماعی، هم قانونگریزی و هم مسائل دیگری دانست که هرکدام در نوع خود ممکن است مشکلات جدی را به وجود آورد.

وی با تاکید بر این که باید این نکته را در نظر گرفت که وقتی کالایی تفاوت قیمت زیادی در دو طرف مرز دارد جذابیت برای قاچاق آن افزایش می‌یابد، تصریح کرد: به طور مثال در مورد سوخت باید گفت که وقتی ما در کشور سوخت یارانه‌ای می‌دهیم تفاوت قیمت مرز ما با آن طرف مرز بسیار زیاد است که همین موضوع قاچاق این کالا به کشور‌های همسایه را بسیار زیاد می‌کند.

کرباسیان با بیان این که در کشور ما گازوئیل ۲۵۰ تومان است ولی در ترکیه قیمت آن هفت هزار تومان است،بیان کرد: این تفاوت قیمت جذابیت زیادی دارد و همانطور که شاهد هستیم قاچان گازوئیل از ایران به ترکیه بسیار زیاد است یا فرض کنید قیمت هر پاکت سیگار در مرز ۳۰۰ تومان است و در ایران با قیمت تا چهار هزار تومان هم به فروش می‌رسد. همین سود بیش از سه هزار تومانی موجب رشد قاچاق این کالا به کشور می‌شود.

کرباسیان در ادامه با بیان این که برای همین کنترل و کاهش مابه‌التفاوت قیمت‌ها در مرزها است که تصمیم بر این شد که یک مقداری از این تفاوت قیمت با اعمال تعرفه‌ها کنترل شود، بیان کرد: ما نمی‌توانیم صرفا حرف از کنترل واردات کالا در سطح مبادی ورودی بزنیم و بخواهیم واردات را تنها در مرز‌ها کنترل کنیم. در سطح بازار و گردش پولی نیز موضوع باید پیگیری شود، زیرا این‌ها به مباحث پولشویی هم برمی‌گردد و مسائل سازمان یافته و جرائم سازمان یافته.

۱۳۹۳/۱۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...