نسخه چاپی

ظریف: به نقش چین در بحث هسته‌ای امیدواریم

وی گفت: در ملاقات دو ساعت و نیمه امروز صبح در مورد مسائل دوجانبه، بین‌المللی و منطقه‌یی صحبت كردیم و زمینه‌های مختلف گسترش همكاری‌ها را مورد رایزنی قرار دادیم.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که امروز شاهد حضور وزیر امور خارجه چین بعد از هشت سال در ایران هستیم و با ابراز خرسندی از سفر وانگ‌ یی به تهران، افزود: در آستانه سال جدید چینی برای ایشان و دولت و مردم چین آرزوی سالی خوب را دارم.

او گفت: در طول یک سال و نیم گذشته در دولت یازدهم دیدارهایی بین رییسان‌جمهور دو کشور صورت گرفت و ان‌شاءالله در آینده میزبان رییس‌جمهور چین در ایران خواهیم بود.

وی گفت: در ملاقات دو ساعت و نیمه امروز صبح در مورد مسائل دوجانبه، بین‌المللی و منطقه‌یی صحبت کردیم و زمینه‌های مختلف گسترش همکاری‌ها را مورد رایزنی قرار دادیم.

ظریف گفت: اطمینان دارم حضور موثر دو کشور در اقتصاد یکدیگر منافع زیادی را برای ملت‌ها و دولت‌های دو کشور به همراه خواهد داشت. ما هم‌چنین درباره همکاری در حوزه‌های انرژی، انرژی هسته‌ای، صنعتی، اقتصادی و فاینانس صحبت کردیم. ما نه تنها امروز بلکه در سفرهای متعدد هیأت‌های مختلف امکان همکاری در این حوزه‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5، گفت: ما در این باره به طور مفصل گفت‌وگو کردیم و معتقدیم چین به عنوان یکی از اعضای کلیدی گروه 1+5 و مهم‌تر از آن به عنوان کشور دوست ما است و ایران به نقش چین برای رسیدن به راه‌حل خوب در بحث هسته‌ای امیدوار است. ما امیدواریم که چین همان طور که تاکنون نقش خوبی ایفا کرده و پیشنهادات مفیدی ارائه داده است به این نقش آفرینی ادامه دهد.

ظریف گفت: اطمینان داریم با وجود اراده سیاسی زمینه برای رسیدن به یک راه‌حل جامع در آینده نزدیک فراهم است و امیدواریم این اراده و تصمیم سیاسی در طرف مقابل وجود داشته باشد.

او ادامه داد: قرار است مسائل بین‌المللی را در نهار کاری امروز مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

ظریف در پاسخ به ایسنا درباره آخرین تحولات و برنامه مذاکرات ایران و گروه 1+5 تا پایان ماه مارس (اوایل فروردین)، گفت: ما اکثر برنامه‌های مذاکراتی را در یک ماه آینده در حوزه دوجانبه با گروه 1+5 پیگیری می‌کنیم و کار را پیش می‌بریم و در زمان مناسب جلسه گروه 1+5 با ایران را خواهیم داشت.

وی هم‌چنین در پاسخ به این‌که تمدید مذاکرات را در صورت به توافق نرسیدن تا پایان مارس موثر می‌دانیم، گفت: همان طور که وزیر امور خارجه چین عنوان کردند باید از همین فرصتی که اکنون داریم استفاده کرد.

وزیر خارجه کشورمان درباره مذاکرات هسته‌ای، خاطرنشان کرد: مذاکرات همان‌طور که در توافق ژنو به طور کامل به آن اشاره شده است، هدفش داشتن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز برای ایران است و هم‌زمان تحریم‌هایی که به ناحق علیه ایران اعمال شده است باید رفع شود. از سویی ما هیچ مشکلی نداریم که نشان دهیم برنامه هسته‌ای‌مان به طور معقول و منطقی صلح‌آمیز است و همین‌طور باقی خواهد ماند. هم‌چنین آمادگی نشان دادن انعطاف لازم برای جلب اطمینان اعضای گروه 1+5 نسبت به برنامه هسته‌ای‌مان را داریم.

ظریف تأکید کرد: آن چه مهم است این‌که کشورهای غربی به ویژه آمریکا به این قناعت برسند که دوران تحریم به پایان برسد. تحریم‌ها هیچ نفعی برای هیچ کس نداشته و در آینده هم نخواهد داشت. باید وابستگی احساسی به تحریم را کنار بگذاریم. در چنین صورتی رسیدن به توافق کاملاً در دسترس است.

او درباره تعاملات اقتصادی با چین،‌ گفت: حوزه‌های مختلفی برای تعمیق همکاری‌ها و فراتر رفتن آن از یک تجارت صرف وجود دارد و ما امروز در این باره صحبت کردیم. ما معتقدیم که باید به حوزه‌های مختلف همکاری و تکنولوژیکی که منجر به توسعه و اشتغال بیش‌تر در کشور و همکاری میان ایران و چین می‌شود بپردازیم. همکاری چین و ایران در حوزه اقتصادی به نفع کشورهای منطقه خواهد بود.

۱۳۹۳/۱۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...