نسخه چاپی

كودكان كار از فروش آدامس تا شستن قبور

عکس خبري -کودکان کار از فروش آدامس تا شستن قبور

كودكان قربانیان وضعیت بد اقتصادی خانواده‎ها هستند چرا كه وضعیت اقتصادی موجب شده تا برخی كودكان برای گذران زندگی به كارهایی از جمله فال فروشی، آدامس فروشی و شستن قبور روی آورند.

به گزارش نما به نقل از فارس، کودکان خیابانی یکی از معضلاتی است که در گوشه و کنار برخی از خیابان‎های شهر همواره دیده می‎شود، کودکانی که به دلایل مختلف به کار مشغول بوده و یا از مردم گدایی می‎کنند، کودکان خیابانی اگر چه معضلی مشهود در زنجان نیست اما همین میزان نیز در شهری همچون زنجان که به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی معروف است، زیبنده نیست.

وجود کودکان خیابانی به دلیل بروز آسیب‎های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق، بی‎سرپرستی و بدسرپرستی رخ می‎دهد و کودکان در چنین شرایطی که از حامی خوبی برخوردار نیستند، دچار مشکلاتی در جامعه می‎شوند و در کارهای از جمله دست‎فروشی، واکس زنی، گل فروشی، آدامس فروشی، روزنامه فروشی و غیره مشغول می‎شوند اگر چه برخی معضلات اجتماعی نیز این کودکان را تهدید می‏‎کند.

*کسب در آمد کودکان خیابانی برای افراد سودجو

دلایل مختلفی برای حضور کودکان خیابانی در جامعه وجود دارد که برخی از این دلایل غیر قابل پیش‎بینی بوده و برخی نیز توسط اشخاص دیگری صورت می‎گیرد، یکی از این دلایل به کار گیری کودکان از سوی افراد سود جو برای کسب در آمد است.

در واقع کودکان خیابانی قربانیان شوم شرایط اجتماعی هستند که گاهی به آنها تحمیل می‎شود و مجبورند برای گذران زندگی خود به چنین زندگی روی آورند، برخی از این کودکان نیز تک سرپرست بوده و مادر یا پدر خانواده به تنهایی قادر به تامین زندگی خود نیست.

البته برخی از کودکان خیابانی نیز با ارتباط‌گیری با هم‌سن و سالان خود گروه‎هایی تشکیل می‎دهند یا افرادی که این کودکان را در اختیار دارند به صورت گروهی از این کودکان استفاده می‎کنند.

در ایران نیز سازمان بهزیستی در زمینه کودکان خیابانی فعالیت‎هایی را انجام می‎دهد که شناسایی و ساماندهی این کودکان از جمله برنامه‎های این سازمان است.

مدیر بهزیستی شهرستان زنجان معتقد است، شهر زنجان از نظر آسیب‎های اجتماعی منطقه‎ای پاک است و به دلیل برخورداری از سابقه غنی فرهنگی و مذهبی وجود کودکان خیابانی در شان این شهر نیست.
سید رزاق منافی با اشاره به جمع‎‏آوری و ساماندهی چهار کودک خیابانی در سال جاری گفت: بیشترین معضل کودکان خیابانی زنجان وضعیت بد معیشتی و اقتصادی خانواده است.
این مسئول با بیان اینکه سازمان بهزیستی اقدام به جمع‎آوری کودکان خیابانی می‎کند، تصریح کرد: ارائه مشاوره‎های لازم و تحویل این کودکان به خانواده‎ها از جمله فعالیت‎های این سازمان است.
مدیر بهزیستی شهرستان زنجان افزود: سازمان بهزیستی برای جلوگیری از ورود مجدد این کودکان به خیابان‎ها از خانواده‏‎های آنان حمایت می‎کند.
منافی گفت: ضروری است شهروندان از پرداخت پول به این کودکان خودداری کنند.

*وضعیت کودکان کار در زنجان قابل قبول است

مدیر کل بهزیستی استان زنجان نیز در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس وجود کودکان کار را یکی از معضلات هر جامعه‎ای عنوان کرد و افزود: وضعیت کودکان کار در زنجان نسبت به بسیاری از استان‎ها قابل قبول است.

مرتضی مکاریان با اشاره به اینکه زنجان در مقایسه با سایر استان‌ها از کودکان کار کمتری برخوردار است، افزود: کودکان کار به دلایل مشکلات واقعی و یا سوء استفاده خانواده‌ها مجبور به اشتغال در سطح شهر می‌شوند.

وی از جمع‌آوری کودکان کار در زنجان خبر داد و گفت: اکثر این کودکان بومی بوده‌اند.

این مسئول گفت: وضعیت کودکان کار پس از جمع‎آوری بررسی شده و در صورت رفع مشکلات خانوادگی به آن خانواده تحویل داده می‎شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه زنجان کودک خیابانی ندارد بلکه بیشتر این افراد، کودکان کار محسوب می‎شوند، افزود: بیشتر این کودکان را می‎توان کودکان محروم گفت.

گفتنی است، بسیاری از کودکان کار زنجان در سر مزارها دیده می‎شود، کودکانی که بطری‎های آب به دست دنبال مشتری هستند تا آبی که در بطری دارند به فروش برسانند، بیشتر این افراد نوجوانانی هستند که بعد از ظهرهای خود را برای گذران زندگی و بهبود وضعیت اقتصادی خود به فروش آب و گل روی می‎آورند.

برخی از این نوجوانان نیز که قرآن خواندن را یاد گرفته‏‎اند بر سر قبور قرآن می‎خوانند تا درآمدی از این طریق داشته باشند،نوجوانانی که از استعداد خود برای درآوردن خرجی خانواده تلاش می‎کنند، در واقع بیشتر کودکان کار زنجان را می‎توان در چنین فضاهایی جستجو کرد که برای کمک به اقتصاد خانواده به چنین کارهایی روی می‎آورند.

نوجوانان زنجانی بیشتر کودکان کار هستند تا کودکان خیابانی که در برخی مکان‎های زنجان با آنها مواجه می‏شویم برخی از این نوجوانان نیز برای کسب درآمد و کمک به معیشت خانواده در این مکان‎ها حضور دارند.

۱۳۹۳/۱۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...