نسخه چاپی

راهكارهای نماینده اهواز برای مقابله با آلودگی هوای استان خوزستان

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش 20 تا 60 درصدی مراجعه بیماران اهوازی به مراكز درمانی و بهداشتی، فرار سرمایه و فرار پزشكان متخصص و نیروی كار استان خوزستان را از جمله تبعات آلودگی این استان عنوان كرد.

به گزارش نما، سید شریف حسینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این روزها نفس خوزستان و خوزستانی تنگ شده و از نوزاد 10 روزه تا پیرمرد 90 ساله و جوان‌های سالم ورزشکار نفسشان به شماره افتاده است. اگر این یک پدیده آنی مثل سیل یا زلزله بود می‌توانستیم آن را خشم طبیعت بدانیم اما 13 سال است مردم خوزستان و استان‌های جنوب غربی با این پدیده دست و پنجه نرم می کند اما اکنون این مشکل به اوج خود رسیده است.

وی افزود: مشکل آلودگی هوا از گرد وغبار شروع شد، به ریزگرد رسید و امروز هم به گرد و خاک تبدیل شده است. این درحالی است که حل این مشکل یک اراده، انگیزه و اقدام جدی می‌طلبد که تاکنون دیده نشده است اما امیدواریم هیات دولت با تعیین یک بسته حمایتی اقدام جدی در این زمینه انجام دهند.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما از دولت می خواهیم ممنوعیت انتقال آب از سرشاخه‌های کارون را تا تعیین تکلیف وضعیت ریزگردها تصویب کند، دستور بازکردن سدها و افزایش حق آبه تالاب حورالعظیم و شادگان را صادر کنند، مانچ پاشی 2 میلیون و 800 هزار هکتار زمین های کانون داخلی که ایجاد گرد و غبار می‌کنند را با اختصاص اعتبار به وزارت نفت ادامه دهند و به منابع طبیعی و وزارت کشاورزی دستور دهند کمربند فضای سبز را برای استان‌هایی که دچار این مشکل هستند بکارند و با توجه به عدم بارندگی در مدت اخیر ابرها را بارور و بارندگی مصنوعی در خوزستان ایجاد کنند تا گردوغبار افت غلظت پیدا کند و امکان اجرای بسته های حمایتی وجود داشته باشد.

حسینی ادامه داد: اگر در بسته حمایتی دولت تنها پیشگیری، آموزش، تجهیزات بیمارستان و افزودن چند آمبولانس پیش بینی شود قطعا مشکل مردم خوزستان حل نخواهد شد.

نماینده اهواز در مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به برآورد خسارت های ایجاد شده در پی آلودگی هوای استان خوزستان تصریح کرد: برآورد خسارت بخش کشاورزی در کل کشور سالیانه 4000 میلیارد تومان است که این رقم در استان خوزستان حدود 900 میلیارد تومان است. ما همچنین در بخش پزشکی افزایش 20 تا 60 درصدی مراجعه بیماران به مراکز بهداشتی و درمانی را داریم. همچنین فرار سرمایه و فرار پزشکان و متخصصین به سایر استان‌ها را شاهد بوده‌ایم.

وی تاکید کرد: این مشکلات با اقدامات کوچکی قابل حل است. از جمله برای جلوگیری از فرار نیروی کار می‌توان فوق العاده بدی آب و هوا و افزایش حقوق را پیش بینی کرد، برای جلوگیری از فرار سرمایه می‌توان تسهیلات منطقه آزاد را تا تعیین تکلیف گرد و غبار به سرمایه گذاران استان داد. همچنین می‌توان مالیات مشاغل آزاد را حذف کرد و مراکز درمانی دولتی را برای بیماران رایگان کرد. در بخش کشاورزی هم می‌توان خسارت و بیمه بخش کشاورزی استان خوزستان را همانند سیستان و بلوچستان پیش بینی کرد. این‌ها راهکارهای ساده‌ای است که تقدیم دولت کرده‌ایم و امیدواریم نتیجه بخش باشد.

۱۳۹۳/۱۱/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...