نسخه چاپی

5 درصد جمعیت ایران بیسوادند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران 50 درصد مردم سواد خواندن و نوشتن داشتند و امروزه این میزان با پیشرفت 45 درصدی به 95 درصد رسیده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، علی باقرزاده ظهر امروز در گردهمایی معاونان سوادآموزی استان مرکزی اظهار کرد: براساس سرشماری سال 90 در گروه سنی بالای 6 سال، 9 میلیون و 719 هزار نفر بی‌سواد در کشور وجود دارد.

وی اظهار کرد: بر همین اساس در گروه سنی بالای 10 سال و زیر 50 سال، 3 میلیون و 456 هزار نفر بی‌سواد وجود داشته که با توجه به اقدامات انجام شده این میزان به یک میلیون و 800 هزار نفر کاهش یافته است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه بخشی از بی‌سوادان کشور را اتباع خارجه تشکیل می‌دهند، اضافه کرد: براساس این سرشماری 430 هزار نفر اتباع در کشور بی‌سواد هستند.

باقرزاده ادامه داد: در راستای ارتقای نرخ باسوادی در کشور اقدامات خوبی انجام شده است و با توجه به مصوبه دولت در این زمینه در سال 94 و 95 افراد بی‌سوادی که نسبت به یادگیری و سوادآموزی اقدام کنند از مشوق‌های مالی برخوردار خواهند شد.

وی تصریح کرد: بر همین اساس افرادی که نسبت به سوادآموزی اقدام نکنند با محدودیت‌هایی همچون عدم صدور و تمدید گواهینامه، عدم صدور و تمدید انواع مجوز و پروانه کسب مواجه خواهند شد، ضمناً پرداخت مستمری افراد زیرپوشش بهزیستی و کمیته امداد نیز در گرو این امر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در کشور برای سوادآموزی افراد بالای 50 سال اقدامات چندانی انجام نشده است، اضافه کرد: ایران در بین 24 کشور منطقه در گروه سنی 15 تا 24 سال بین هشت کشور و در گروه سنی 10 تا 49 سال جزء 10 کشور منطقه قرار دارد اما در گروه سنی بالای 50 سال از موقعیت خوبی برخوردار نیست.

باقرزاده با بیان اینکه معیار سواد داشتن در 123 کشور دنیا خواندن و نوشتن است، تصریح کرد: در استان مرکزی براساس همین معیار 194 هزار نفر بالای 6 سال بی‌سواد اعلام شده‌اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: شاخص توسعه انسانی در دنیا میانگین امید به تحصیل، میانگین عمر و میانگین قدرت برابری خرید یا شاخص رفاه است که بر همین اساس ایران جزء کشور‌های با توسعه انسانی بالا به شمار می‌رود.

وی با اشاره به تفاوت آموزش‌های رسمی و غیررسمی گفت: آموزش‌های رسمی از لحاظ زمان و مکان انعطاف‌پذیر بوده، کتاب‌ها و آموزش‌ها تعیین شده و مقررات سختگیرانه‌تر است، اما در آموزش‌های غیررسمی افراد بازمانده از تحصیل یا بزرگسالان زمان و مکان آزاد است، آموزش‌ها طبق درخواست افراد انجام و مقررات با رضایت فرد تنظیم می‌شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی یادآور شد: آموزش‌های رسمی برای افراد 6 تا 18 سال و آموزش‌های غیررسمی برای افراد بزرگ‌تر صورت می‌گیرد.

باقرزاده با اشاره به اینکه مسئول اصلی مبارزه با بی‌سوادی سازمان نهضت سوادآموزی است، خاطرنشان کرد: سازمان نهضت سوادآموزی یک تشکل جدا بافته از آموزش و پرورش نیست و این پیوستگی مدیریتی در 24 کشور منطقه نیز وجود دارد.

وی همچنین بر تلاش بیشتر برای رفع بی‌سوادی در افراد بالای 50 سال تاکید کرد و گفت: باید برای افزایش نرخ باسوادی در بین این گروه سنی اقدامات بیشتر و جدی‌تری انجام شود.

۱۳۹۳/۱۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...