نسخه چاپی

انتشار گزارش حادثه گروگان‌گیری سیدنی

گزارشی كه امروز منتشر شد نشان می‌دهد طی سه روز پیش از وقوع حادثه گروگان‌گیری سیدنی، مردم استرالیا ۱۸ بار با سرویس‌های امنیتی استرالیا تماس گرفته و از انتشار پیام‌های تهدیدآمیز توسط وی خبر داده بودند.

به گزارش نما به نقل از فارس، مردم استرالیا نسبت به انتشار مطالب خشونت‌آمیز «هارون مونس» گروگان‌گیر حادثه سیدنی، بارها به سیستم‌های امنیتی این کشور اطلاع رسانی کرده بودند.

به نوشته بی‌بی‌سی، گزارش امنیتی مشترک دولت‌ ایالتی و فدرال استرالیا از حادثه گروگان‌گیری ماه دسامبر سیدنی، که قرار بود فردا منتشر شود، امروز (یک‌شنبه) منتشر شده و اعلام کرد که پیش از وقوع این حادثه، مردم دستکم ۱۸ بار با خطوط اضطراری نیروهای سازمان‌های امنیتی استرالیا تماس گرفته و نسبت به انتشار مطالب خشونت آمیز توسط مونس، هشدار داده بودند.

بر اساس گزارش حادثه گروگان‌گیری سیدنی، تماس‌های مردمی که ماه دسامبر سال گذشته میلادی و کمی پیش از حادثه گروگان‌گیری کافه‌ای در سیدنی صورت گرفتند، از مطالب منتشره خشونت آمیز کاربری اینترنتی به نام «هارون مونس» در شکبه‌های اجتماعی به نیروهای امنیتی استرالیا خبر می‌دادند.

با این حال، مقامات امنیتی استرالیا در آن زمان اعلام کرده‌اند که پیام‌های منتشر شده توسط وی، «حاوی هیچ‌گونه نشانه‌ای مبنی بر وجود یک تهدید قریب‌الوقوع نیست.»

«تونی ابوت» نخست وزیر استرالیا در این‌باره اظهار تاسف کرده و گفت سیستم قانونی استرالیا، ناامیدکننده است. وی همچنین از تصمیم دولت برای ایجااد اصلاحات در ساختارهای امنیتی و قانونی این کشور خبر داد.

ابوت با اشاره به حادثه گروگان‌گیری گفت «هارون مونس» گروگان‌گیر این حادثه نمی‌بایست در استرالیا پذیرفته و نباید به این کشور وارد می‌شد. وی گفت: «این هیولا نباید در جامعه ما می‌بود.»

ابوت اعمال محدودیت دولت استرالیا بر مهاجرت‌ها و هم‌چنین محدودیت‌ها در اعطای خدمات را در این گزارش به اطلاع عموم رساند.

نخست وزیر استرالیا هفته پیش هم از جدی نگرفتن هشدارهای داده شده به این کشور در رابطه با مشکلات احتمالی که مونس می‌تواند ایجاد کند، ابراز پشیمانی کرده بود.

وی در این رابطه گفته بود: «ما در مرزهایمان فرض را بر برائت افراد می‌گذاریم، در اعطای اقامت فرض را بر برائت می‌گذاریم، در اعطای تابعیت فرض را بر برائت می‌گذاریم و در "سنترلینک" هم فرض بر برائت افراد است.»

«سنترلیک» برنامه دولت استرالیا برای خدمات به بازنشستگان، بیکاران، خانواده‌ها، سرپرستان و مردم ناتوان است که حقوق و مزایایی را در اختیار این افراد قرار می‌دهد.

نخست‌وزیر استرالیا همچنین گفته بود در موارد دادگاهی در استرالیا افراد با قید وثیقه آزاد می‌شوند در حالی که باید در حبس بمانند.

در ماه دسامبر سال گذشته پس از گروگان‌گیری سیدنی، دولت استرالیا فردی به نام «هارون مونس» را به عنوان عامل حادثه معرفی کرد. این فرد ایرانی‌الاصل که در ایران به دلیل کلاهبرداری تحت تعقیب بود، پس از فرار از ایران، راهی استرالیا شد.

استرالیا در سال ۱۹۹۶ میلادی با وجود هشدارهای مقامات ایرانی، به این فرد پناهندگی داد. وی در حالی با ادعای حمایت از داعش مرتکب گروگانگیری شد که سابقه طولانی‌ای در اعمال مجرمانه از جمله قتل، نوشتن نامه‌های تهدیدآمیز، تجاوز جنسی و کلاهبرداری در استرالیا داشت، اما به قید وثیقه آزاد بود.

۱۳۹۳/۱۲/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...