نسخه چاپی

انتقال جسد «سلطان سلیمان» به تركیه

نخست‌وزیر تركیه از انتقال موقت جسد «سلیمان شاه» از سوریه به تركیه خبر داد.

به گزارش نما به نقل از فارس: «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه، در سخنانی از انتقال موقت جسد «سلیمان شاه» از سوریه به ترکیه خبر داد و گفت با بازگشت اوضاع به حالت طبیعی، این پیکر به خاک سوریه بازگردانده خواهد شد.

به نوشته «اسکای نیوز»، نخست‌وزیر ترکیه گفت که در این عملیات ترکیه که در خاک سوریه انجام شد، از 100 خودرو نظامی از جمله 39 تانک استفاده شد. همچنین برای انجام این عملیات از هیچ طرفی اجازه گرفته نشد و درگیری خاصی نیز صورت نگرفت تنها یک سرباز ترک بر اثر یک حادثه کشته شد.

وی افزود: یک منطقه در روستای «آشمة» در سوریه تحت سیطره ارتش ترکیه در آمد و پرچم ترکیه در آن برای زمینه‌سازی انتقال جسد سلیمان شاه برافراشته شد.

آرامگاه سلیمان شاه در شمال شهر حلب قرار داشت. این آرامگاه با وجود آنکه در خاک سوریه واقع شده بود، ولی بر اساس پیمان‌نامه‌هایی که پس از سقوط امپراتوری عثمانی وضع شد، بخشی از قلمروی ترکیه در خاک سوریه محسوب می‌شود.

سلیمان شاه با کشورگشایی وسعت قلمرو خود را تا سواحل فرات گسترش داد. او در یکی از سفرهایش در حین عبور از رودخانه فرات غرق و جسدش را در مکان فعلی به خاک سپرده و گنبدی بروی قبر وی بنا می‌کنند. این آرامگاه پس از سقوط امپراطوری عثمانی، طی قرارداد آنکارا و قرارداد لوزان این منطقه، به عنوان جزئی جدا نشدنی از خاک ترکیه به رسمیت شناخته شد. در سال 1938 ساختمانی بزرگ در این منطقه بناگردید و ژاندارمری ترکیه در محل مستقر شد و ارتش ترکیه مسئولیت حفاظت از آرامگاه را بر عهده گرفت.

۱۳۹۳/۱۲/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...