نسخه چاپی

پایان رایزنی ۲ ساعته عراقچی و آمانو در وین

معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای ایران با مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقر این سازمان در وین به مدت ۲ ساعت دیدار و گفت‌وگو كرد.

به گزارش نما، سيد عباس عراقچي معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه کشورمان که شب گذشته پس از پايان رايزني‌هاي چهار روزه در شهر ژنو در خصوص راه‌حل جامع هسته‌اي وارد شهر وين شد، ساعت 9:30 صبح امروز به وقت محلي (12 به وقت تهران) با يوکيا آمانو مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در مقر اين سازمان ديدار و گفت‌وگو کرد.

در اين ديدار حميد بعيدي‌نژاد مديرکل امور سياسي و امنيت بين‌المللي وزارت امورخارجه و رضا نجفي سفير و نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي حضور داشتند.

اين دومين ديدار عراقچي با آمانو در وين طي يک سال اخير بود. سيد عباس عراقچي 6 آبان سال گذشته (1392) در وين با يوکيا آمانو ديدار و گفت‌وگو کرد.

در اين ديدار همکاري‌هاي جمهوري اسلامي ايران و آژانس در رابطه با موضوعات گذشته و حال مورد ارزيابي قرار گرفته و نحوه تسريع در ادامه اين همکاري‌ها بررسي خواهد شد.

معاون وزير خارجه ايران در خصوص ديدارش با آمانو به واحد مرکزي خبر در وين گفت: اين ديدار در رابطه با همکاري‌هايي است که بين ايران و آژانس وجود دارد و براي حل و فصل مسائلي است که از گذشته مانده و يا مسائل جاري تا پيشرفت بهتري در اين همکاري‌ها ايجاد شود.

عراقچي افزود: آمانو مديرکل آژانس اخيرا ديدار خوبي را با اقاي ظريف در مونيخ داشت و در ان ديدار قرار شد که گفت‌و‌گوهايي بين ايران و آژانس در سطوح بالا تقويت و بيشتر شود و اميدوار هستيم که به گسترش همکاري‌هايي که در حال حاضر بين ايران و آژانس وجود دارد، منجر شود.
معاون وزير خارجه کشورمان افزود:به هرحال مسائلي از گذشته مانده که اين مسائل بايد هر چه زودتر حل و فصل شود، ما حرکت‌هاي خوبي را در طول سال گذشته داشتيم، يک چارچوب همکاري بين ايران و آژانس که امضا شده و براساس آن حرکت‌ها و همکاري‌هايي را داشتيم.

عراقچي با اشاره به اينکه لازم است همکاري‌هايي که تا الان بوده و راه‌هاي تسريع و تسهيل اين همکاري‌ها مرور شود، گفت: انشاء الله همزمان با پيشرفت مذاکرات با 1+5 ما با آژانس هم بتوانيم مسائل را هر چه زودتر به سرانجام برسانيم.

لازم به ذکر است محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان و يوکيا آمانو مديرکل آژانس در حاشيه پنجاه و يکمين نشست کنفرانس امنيتي مونيخ در اين شهر با يکديگر ديدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش فارس، اولين گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در سال 2015 درباره برنامه هسته‌اي ايران روز پنجشنبه 30 بهمن ماه منتشر شد.

در اين گزارش آمده است: «در حالي که آژانس به فعاليت‌هاي راستي آزمايي در خصوص عدم انحراف مواد هسته‌اي اعلام شده در تاسيسات هسته‌اي و مکان‌هاي خارج از تاسيسات هسته‌اي اعلام شده از سوي ايران که تحت توافقنامه پادمان هستند، ادامه مي‌دهد، آژانس در وضعيتي قرار ندارد که اطمينان موثقي درباره فقدان فعاليت‌ها و مواد هسته‌اي اعلام نشده در ايران ارائه دهد و بنابراين نمي‌تواند نتيجه گيري کند که تمامي مواد هسته‌اي در ايران در فعاليت‌هاي صلح‌آميز هستند.»

اين گزارش همچنين افزود: «ايران توضيحاتي که آژانس را قادر سازد تا دو اقدام عملي باقيمانده را تبيين کند ارائه نکرده و اقدام عملي جديدي در (قالب) گام بعدي «چارچوب براي همکاري» پيشنهاد نکرده است. آژانس آمادگي دارد به حل و فصل همه مسائل باقيمانده در قالب چارچوب همکاري شتاب بخشد. اين امر مي‌تواند با همکاري فزاينده از سوي ايران و از طريق ارائه به موقع دسترسي به همه اطلاعات، اسناد، مواد و افراد مرتبط در ايران همانگونه که مورد درخواست آژانس است محقق شود. هرگاه آژانس درکي از کل تصوير پيرامون موضوعات با ابعاد نظامي احتمالي ايجاد کند، مديرکل درخصوص ارزيابي آژانس به شوراي حکام گزارش خواهد داد.»

رضا نجفي سفير و نماينده دائم ايران در آژانس پس از انتشار اين گزارش در گفت‌‌وگو با فارس اين گزارش را نشانگر شفافيت کامل برنامه‌ هسته‌اي ايران خواند و درباره اجراي اقدامات عملي توافق شده که در گزارش به آن اشاره شد نيز تصريح کرد: «ايران اکثر آنها را کامل کرده و در مورد ناتمام ماندن دو اقدام عملي باقيمانده، به سهم خود براي پيشرفت کار پيشنهاد دسترسي مديريت شده به «منطقه مريوان» را داده است و اين بر عهده ايران نيست که توضيح بيشتر بدهد، بلکه کشورهاي ارائه کننده اطلاعات غلط به آژانس، بايد به اشتباه خود اعتراف کنند تا آژانس آن را به تمام اعضا گزارش کند.»

۱۳۹۳/۱۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...