نسخه چاپی

نگرانی وزیر ورزش از واگذاری باشگاه های ورزشی

وزیر ورزش و جوانان در نشست هم اندیشی الزامات و اقدامات بازاریابی ورزشی در ایران گفت: امروز تنها اتكا به اعتبارات دولتی كافی نیست.

به گزارش نما به نقل از ایسنا ، محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان در نشست هم اندیشی الزامات و اقدامات بازاریابی ورزشی در ایران گفت:«در برهه کنونی رنج می بریم.اعلام می کنیم که اقتصاد ما دولتی است و با این شرایط شکوفایی صنعتی،اقتصادی،سیاسی و اجتماعی محقق نمی شود.قانونگذار این را پیش‌بینی کرده و بر اساس اصل "44" قانون اساسی برای دولت الزام کرده که حرکت آنها به سمتی باشد که از وابستگی‌های دولت کم کند تا جامعه بتواند راحت‌تر به شکوفایی و توسعه دست یابد.»

او با ابراز تاسف از اینکه این مساله تنها در حد شعار باقی مانده است ادامه داد:«عدم توانایی مسئولان دولتی و کارگزاران در سهم صحیح خصوصی سازی و حرکت به سمت رهاسازی از اقتصاد دولت هنوز نتوانسته است باشگاه‌ها را به این مساله ملزوم کند.ما ملزم هستیم بر اساس قانون اساسی به سمتی حرکت کنیم تا وابستگی های اقتصادی خود را کاهش دهیم، زیرا دولت توانایی انجام کلیه امور مربوط به این الزامات را ندارد. کما این که ما این را تجربه کرده‌ایم و به این باور رسیده ایم که باید خود را از اتکا به دولت و وابستگی به آن رها کنیم.»

گودرزی در بخش دیگری از حرف هایش گفت:«پتانسیل خوبی در مردم کشور ما وجود دارد و شاید ده برابر چیزی باشد که از دولت به ورزش می‌رسد اما هنوز به معنای واقعی این مساله را درک نکرده ایم. در حوزه ورزش باید فدراسیون‌ها به این مساله توجه کنند که امروز دیگر تنها اتکا به اعتبارات دولتی به تنهایی کافی نیست ، بلکه این اعتبارات محدود است و اگر بخواهند با سرعت سریع به نتیجه‌ برسند و به توسعه رشته خود رقم بزنند ضرورت دارد نگاه خود را عوض کنند و با نوع نگاه دیگری به این مقوله توجه داشته باشند.امروز همه مسئولان فدراسیون‌ها ، هیات‌ها و روسای ورزشی باید به خودکفایی و اقتصاد به یک ضرورت برسند و اگر به این ضرورت برسند می‌توانند به توسعه فکر کنند و به سمت جلو حرکت کنند.»

وی تصریح کرد:« از روزی که دولت انتخاب شد محوری‌ترین شعار واگذاری امور به اسپانسر و حامیان مالی و استفاده از توانمندی‌های آنها در اقتصاد و خودکفایی در این عرصه بود. این سیاست دولت مبتنی بر اصل قانون اساسی است که باید از این تنگناها عبور کرد و به سمت استفاده از توانمندی‌های خود مردم برای شکوفایی در مقولات اجتماعی از جمله ورزش رسید.»

گودرزی ادامه داد:« قانونمندی‌های علمی و مبناهای علمی زیادی وجود دارد که امروز متفکران در دنیا روی این موضوع کار می‌کنند و کتب‌ زیادی در این زمینه نوشته شده است. اتفاقا در مساله بازاریابی ورزش نیز تحقیقاتی صورت گرفته و در دانشگاه‌های ما به ویژه فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی روی این موضوع کار کرده‌اند که باید کارهای منحصر به فرد و قابل ‌توجهی در این زمینه صورت بگیرد تا بتوان مقوله بازاریابی در ورزش را عملیاتی کرد. آینده خوبی در این زمینه وجود دارد تنها به شرط این که نگاه ما به مقوله جذب منابع مالی یک نگاه علمی بر اساس قانونمندیهای موجود تعریف شده و تجربه شده باشد. البته تجربیات زیادی در کشورهای توسعه یافته وجود دارد. امروز صنعت ورزش و تولیدات ورزش از طریق برند آدیداس در زمینه بازاریابی پیشتاز است. در سایر بخش‌ها نیز امروز کشور آلمان با ارائه برند خودرو توانسته با این برند پیشتاز باشد. همچنین نمونه‌های موفق دیگری داریم از جمله فوتبال که تحقیقات زیادی در خصوص فوتبال و نوع بازاریابی آن در اختیار محققان و مدیران قرار خواهد گرفت که در آینده از این الگوها به خوبی استفاده می‌کنیم. البته ما نمی‌توانیم ورزش را از سایر مقولات اجتماعی جدا کنیم و این صحیح نیست. ورزش یکی از مقولات اجتماعی است مثل سایر مقولات.»

وزیر ورزش و جوانان در ادامه خاطر نشان کرد:« اگر در جامعه ما اقتصاد دولتی است باید به سمت آزادسازی و خصوصی سازی و رها کردن اقتصاد دولت حرکت کنیم. باید این مساله محقق شود تا ورزش به تاسی از آنها بتواند به سمت خصوصی سازی و درآمدزایی پیش برود.»



وی اضافه کرد:« من به شدت در هیات دولت پیگیر این مساله هستم. در خصوص حق پخش پیگیری‌هایی که انجام دادم و با استعلام از مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کردند که این مساله غیر قانونی است و شدنی نیست و این گونه رسانه‌ها نمی توانند به ورزش کمک کنند، چون اعتقاد دارند که صدا و سیما خودش دولتی است و خصوصی نیست و یک بخش دولتی نمی‌تواند به یک بخش دولتی دیگر کمک کند و منطقی نیست.»



گودرزی خاطر نشان کرد:« در کشورهای توسعه یافته شبکه‌هایی وجود دارد که می‌توانند از طریق این شبکه‌ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم درآمدزایی کنند و به نظر می‌رسد ایجاد شبکه‌های تلویزیونی بر اساس قانون اساسی باید فراهم شود و فکر می‌کنم که این مساله شدنی است. هر چند که تجربه‌ها و رفتارهای سیاسی نشان می‌دهد که باید برای پخش از شبکه‌های خصوصی مجوز گرفته شود که شاید جنبه سیاسی نداشته باشد. البته این اتفاق نمی‌افتد که چنین شبکه‌هایی بتوانند به ورزش کمک کنند، زیرا این مساله جنبه سیاسی پیدا می‌کند.»



وی اضافه کرد:« رفتار بخش خصوصی، رفتاری پیچیده است کما این که در گذشته ما دیده‌ایم بخش‌های خصوصی که خریدار یک باشگاه مطرح بودند به خاطر این که خروجی اقتصادی برای آنها نداشت زمین خورده و یا رها کردند. من نگران این مساله هستم که این باشگاه‌ها بعد از واگذاری در ظرف مدت کوتاهی تضعیف یا از بین بروند و یا زمین بخورند. باید در موضوع هزینه، فایده به عنوان عناصر اولیه اقتصادی بتوانیم بخش خصوصی را مجاب به سرمایه‌گذاری‌ کنیم و این تضمین وجود داشته باشد که اگر بخش خصوصی وارد عمل شود به دلیل نداشتن خروجی اقتصادی این باشگاه‌ها به حال خود رها نشوند. واگذاری باشگاه‌ها باید یک تکلیف برای بخش‌های خصوصی باشند و در حقیقت ضرورت دارد که در این زمینه یک تحقیق علمی صورت بگیرد تا واگذاری به درستی صورت بگیرد.»

وزیر ورزش و جوانان خاطر نشان کرد:« استراتژی‌های روشنی در این رابطه وجود دارد که باید به صورت علمی و تجربی در این باره با این مساله برخورد کرد تا بتوانیم بخش عمده ای از مشکلات ورزش و موانع موجود را برداریم.»

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد:« ورزش جزو مقولاتی که است هزینه نیست ، بلکه سرمایه‌گذاری‌ است. خیلی کشورها در ورزش سرمایه‌گذاری‌ می‌کنند که سرمایه‌های آنها در بلند مدت با سود چند برابر قابل بازگشت است. از جمله آموزش و پرورش که هزینه‌ نیست، بلکه سرمایه‌گذاری‌ است. سرمایه آن و نتایجی که در بر دارد سود آن در آینده به جامعه بر می‌گردد.»

وی در ادامه اضافه کرد:« امروز فارغ التحصیلان زیادی از دانشگاه‌ها در سایر بخش‌های جامعه فعالیت دارند از جمله مهندسان، پزشکان، محققان و در حوزه ورزش فارغ التحصیلان تربیت بدنی که اگر فضا برای این افراد فراهم شود با تلفیق دانش خود می‌توانند در هر قسمتی از جامعه قرار می‌گیرند موثر و اثربخش باشند. باید بگویم که در حوزه ورزش زمینه جذب منابع فوق‌العاده‌ بالاست و امکان بهره‌برداری از این موضوع وجود دارد تنها به شرطی که نگاه ما علمی باشد و سیاستگذاری متمرکز و گسستگی وجود نداشته باشد. فدراسیون‌ها باید در یک مرکزیت باید بتوانند به جذب اسپانسر بپردازند و در فضایی که تمرکز وجود داشته باشد به سیاستگذاری خود بپردازند و رفتارهای فنی و تخصصی از خود نشان دهند.»

گودرزی خاطر نشان کرد:« کسانی که به موضوع فرهنگی و سرمایه‌گذاری‌ در بخش درآمدزایی و ... علاقمند هستند می‌توانند در این زمینه نقش موثری داشته باشند.»

وی ادامه داد:« دوستان ما در رسانه ها باید به این مساله عنایت داشته باشند که با این مساله فنی و پیچیده برخورد رسانه‌ای و تبلیغی نداشته باشند . متفکران باید زمینه‌های چانه زنی و بحث‌ برای واگذاری بخش‌های دولتی به بخش‌های خصوصی را تشویق و ترغیب کنند و از نگاه‌هایی که جو ایجاد می‌کند و به نفع ورزش نیست پرهیز کنند.»

وزیر ورزش و جوانان در پایان خاطر نشان کرد:« امروز از حضور کلیه معاونان وزارت ورزش و جوانان ، حامیان مالی، فدراسیون‌ها و تمام روسا تقدیر و تشکر می‌کنم و دست آنها را می‌فشارم که در این مسیر ما را حمایت کنند تا از طریق راه‌های مطلوب و منطقی بتوانیم ورزش را در مسیر هر چه بهتر درآمدزایی و جذب اسپانسرها پیشاپیش به سمت جلو حرکت دهیم و بتوانیم نسبت به گذشته منسجم‌تر و قوی‌تر حرکت کنیم.»

۱۳۹۳/۱۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...