نسخه چاپی

3 هزار زندانی در مالزی در انتظار اعدام

مالزی روز جمعه در حالی كه بیش از 200 ایرانی در زندان های این كشور بسر می برند، اعلام كرد بیش از سه هزار زندانی در مالزی به اعدام محكوم شده اند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، احمد زاهد حمیدی وزیر کشور مالزی به خبرنگاران، گفت که در حال حاضر سه هزار و 276 زندانی در این کشور در انتظار اجرای حکم اعدام بسر می برند.

براساس آمار دولت مالزی، 42 درصد از 49 هزار و 200 زندانی در زندان های مالزی مجرمین مواد مخدر هستند .

براساس قانون مالزی، افرادی که پنج گرم مواد مخدر با خود حمل کنند به اعدام محکوم می شوند.

وان جنیدی تونکو جعفر، معاون وزیر کشور مالزی نیز چندی پیش اعلام کرد حدود دو هزار زندانی خارجی پشت میله های زندان های مالزی بسر می برند.

براساس برخی آمارها، بیش از 220 ایرانی اکنون در زندان های غیر استاندارد مالزی هستند که بیش از 80 نفر آن ها به اعدام محکوم شده اند. این افراد گرفتار باندهای مواد مخدری شده اند که نشانه ای از خود برجای نمی گذارند.

احمد زاهد حمیدی با اشاره به این که حکم اعدام قاچاقچیان مواد مخدر تاکنون مانع قاچاق مواد مخدر به مالزی نشده است، دلیل این امر را سردسته باندهای مواد مخدر دانست که با گرفتن وکیل درپی آزاد کردن متهم و فرار از قانون هستند.

این در حالی است که گروهی از ایرانیانی که بدون اطلاع و از سر ناآگاهی در باندهای قاچاق مواد مخدر گرفتار شده و در فرودگاه های مالزی دستگیر شده اند، به حال خود رها شده اند و اکنون انجمن مردمی حمایت از زندانیان ایرانی در مالزی و کنسولگری ایران امور این افراد پیگیری می شود.

اخیرا شش زندانی ایرانی که به وسیله باندهای قاچاق مواد مخدر گرفتار و بدون اطلاع مواد مخدر به مالزی حمل کرده بودند پس از بیش از سه سال تلاش و گذراندن روزهای بد زندان های مالزی آزاد و به ایران بازگشتند.

باندهای قاچاق مواد مخدر تلاش کرده اند در این مسیر ردی از خود برجای نگذارند و برخی از این افراد سال هاست گرفتار سلول های تاریک مالزی هستند.

وزیر کشور مالزی، گفت: زندانیان تاکنون اعدام نشده اند و این گروه در انتظار آزادی و طی مراحل قانونی مانند بررسی قضایی و آزادی مشروط و یا عفو هستند.

متوسط سن ایرانیان زندانی در مالزی حدود 35 سال است و بیشتر آنان در دام باندهای قاچاق مواد مخدر گرفتار شده اند که به دلیل مهارتهای زیاد، ردی از خود برجای نمی گذارند.

جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر امضای توافقنامه با مالزی برای انتقال محکومین بین دو کشور را پیگیری می کند و وان جنیدی تونکو جعفر معاون وزیر کشور مالزی احتمال داده است تا پیش از پایان نیمه نخست سال جاری میلادی این توافقنامه میان مالزی و برخی کشورها از جمله ایران امضا شود.

وزیر کشور مالزی در ادامه با اشاره به افراد معتاد در مالزی اعلام کرد تعداد معتادان به مواد مخدر در این کشور در سال گذشته میلادی افزایش یافته و به 21 هزار و 227 نفر رسیده است. این تعداد در سال 2012 میلادی 15 هزار نفر بوده است.

این آمار معتادینی است که در مراکز دولتی مالزی ثبت نام شده اند.

انجمن های غیردولتی مالزی تعداد معتادان این کشور را حدود 500 هزار نفر از جمعیت 30 میلیونی ذکر می کنند.

هم اکنون یک هزار و 700 مالزیایی نیز در زندان های دیگر کشورها بسر می برند.

یک مالزیایی روز گذشته به جرم قاچاق 100 کیلوگرم مواد مخدر شیشه به ارزش 234 میلیون رینگیت (65 میلیون دلار) به استرالیا دستگیر شد.

۱۳۹۳/۱۲/۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...