نسخه چاپی

سفر جان كری به عربستان، همزمان با مذاكرات هسته ای

همزمان با مذاكرات هسته‌ای فشرده ایران و آمریكا در مونتروی سوئیس، جان كری، وزیر خارجه ایالات متحده به دیدار پادشاه عربستان می‌رود.

به گزارش نما، دور جدید گفت و گوهای هسته‌ای میان هیات‌های ایران و ۱+۵ با محوریت مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا، از روز دوشنبه در شهر مونتروی سوئیس آغاز می‌شود.



وزرای خارجه و انرژی ایالات متحده در راس یک هیات ۱۲ نفره در این گفت و گوها شرکت می‌کنند. در سوی دیگر نیز علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز هیات ایرانی را همراهی می‌کند.



به گزارش صدای آمریکا، این دور از گفت و گوها در حالی آغاز می‌شود که طرفین اعلام کرده‌اند پیشرفت‌های قابل توجهی در مذاکرات حاصل شده است.



یک مقام ارشد آمریکایی جمعه هشتم اسفند ماه درباره آخرین دور گفت و گوها که هفته گذشته در ژنو برگزار شد، به خبرنگاران گفت که مذاکرات پیشرفت‌های اساسی داشته و اختلافات کاهش پیدا کرده است اما هنوز نمی‌توانیم بگوییم که به یک توافق می‌رسیم یا نه، چرا که این موضوع به تصمیم ایران بستگی دارد.



آقای صالحی هم روز جمعه گفت که در جلسات فنی با وزیر انرژی ایالات متحده، مسائلی که ایران و غرب را به بن‌بست رسانده بود، مرور شد و به نتایج خوبی هم رسید. البته به گفته او هنوز مواردی باقی مانده است.



محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در همین زمینه در دیدار با همتای ایتالیایی خود در تهران گفت مذاکرات به مرحله حساس خود نزدیک می‌شود. او ابراز امیدواری کرد که در این هفته نیز بتوانند در سایر موضوع‌ها به ویژه موضوع رفع تحریم‌ها به پیشرفت بیشتری برسند و بعد هم این پیشرفت را به شکل یک توافق جامع، دقیق و قابل اجرا تنظیم کنند.



همزمان، یک مقام آمریکایی نیز با اشاره به برخی نکات، چهار مورد را خط قرمز ایالات متحده برای رسیدن به توافق هسته‌ای اعلام کرد، از جمله جلوگیری از تولید پلوتونیم با غلظتی که برای تولید بمب اتمی لازم است در راکتور اراک، غنی‌سازی نکردن اورانیوم در تاسیسات فردو، محدودیت غنی‌سازی در نطنز و اعمال بازرسی و نظارت‌های شدید.



از سوی دیگر، دیدار ظریف و جان کری در چارچوب مذاکرات این هفته، روز سه‌شنبه همزمان با سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا انجام خواهد شد. این سخنرانی با موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران صورت خواهد گرفت. آقای ظریف در جلسه دیدار با وزیر خارجه ایتالیا به موضوع مخالفت نتانیاهو با مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و از اینکه نتانیاهو از هیچ راه حلی استقبال نمی‌کند، ابراز تاسف کرد.



البته اگر چه مذاکرات هسته‌ای پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته اما با توجه به برنامه فشرده وزیر خارجه ایالات متحده، به نظر نمی‌رسد توافقی در همین چند روز آینده به دست بیاید. کری قرار است روز دوشنبه در نشست سالانه حقوق بشر سخنرانی کند و در حاشیه آن اجلاس با وزیر خارجه روسیه دیدار کند.



وزیر خارجه ایالات متحده بعد از دیدار با هیات مذاکره کننده ایران، برای دیدار با پادشاه عربستان به این کشور خواهد رفت و پس از آن در سفری به لندن، با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس دیدار و گفت و گو خواهد کرد.



وزیر خارجه ایالات متحده همچنین قرار است با همتایای بریتانیایی و فرانسوی خود دیدار کند. اگر چه این دیدارها لزوما به منظور گفت و گو درباره برنامه هسته‌ای ایران صورت نمی‌گیرد، اما جان کری احتمالا هم‌پیمانان خود را در جریان مذاکرات اتمی با ایران قرار می‌دهد و با آنها مشورت می‌کند.



در همین رابطه اتحادیه اروپا هم اعلام کرده است که دیدار معاونان وزرای خارجه ایران و ۱+۵ روز پنج‌شنبه انجام خواهد شد. از این رو مشخص است که در این هفته برای جلسه وزرای خارجه کشورهای ۱+۵، که در صورت به دست آمدن توافق ضروری است، برنامه ریزی صورت نگرفته است.‌

۱۳۹۳/۱۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...