نسخه چاپی

زنان باردار از حیوانات خانگی دوری كنند

دبیر انجمن علمی مامایی ایران با بیان اهمیت تغذیه در دوران بارداری، گفت: مصرف مغز حیوانات به علت احتمال ابتلا به باكتری لیفتریا و تخم‌مرغ خام در دوران بارداری ممنوع است، همچنین زنان باردار باید از تماس با حیوانات خانگی بپرهیزند.

به گزارش نما، ماریا صادقی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره مصرف کله‌پاچه به ویژه مغز آن، اظهار داشت: مصرف مغز حیوانات در بارداری ممنوع است زیرا ممکن است حاوی باکتری‌های مضر مانند لیفتریا باشد که ابتلا به این آلودگی به سقط جنین یا مرده‌زایی منجر می‌شود.

* مصرف تخم‌مرغ عسلی یا خام ممنوع است

دبیر انجمن علمی مامایی ایران گفت: مصرف تخم‌مرغ عسلی یا خام یا غذاهایی که حاوی تخم‌مرغ خام هستند مانند سس مایونز در بارداری توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است حاوی باکتری سالمونلا باشد.

وی ادامه داد: همچنین این باکتری می‌تواند در مرغی که خوب پخته نشده است دیده شود به همین علت مادران باید مراقب مصرف جوجه‌ کبابی که خوب پخته نشده است باشند. سالمونلا برای مرغ، فلور طبیعی محسوب می‌شود ولی برای انسان‌ها به ویژه زنان باردار ممنوع است.

* زنان باردار مراقب انگل گوشت خام باشند

صادقی تصریح کرد: توکسوپلاسموز انگلی است که در گوشت خام وجود دارد و آلودگی به آن می‌تواند منجر به مشکلات بینایی یا ذهنی در جنین شود به همین علت زنان باردار از تماس با حیوانات خانگی مانند گربه بپرهیزند زیرا توکسوپلاسموز ممکن است در مدفوع گربه مشهود باشد. همچنین مصرف شیر غیر پاستوریزه می‌تواند خطر ابتلا به این انگل را افزایش دهد.

وی گفت: با توجه به تغییراتی که در خلق و خوی زنان باردار ایجاد می‌شود و بسیاری از آنها به سمت افسردگی میل پیدا می‌کنند در نتیجه تمایل آنها به پخت و پز و تهیه غذای مناسب کاهش می‌یابد به همین دلیل مصرف انواع فست‌فودها و غذاهای منجمد در این دوران افزایش می‌یابد که هیچ‌کدام به واسطه نمک زیاد، مواد نگهدارنده و کالری زیاد مناسب نیست.

دبیر انجمن علمی مامایی ایران خاطر نشان کرد: توجه خانواده‌ها به حمایت از زنان باردار در جهت مصرف سبزی‌ها و میوه‌های تازه، پروتئین، لبنیات به ویژه شیر و مغزهایی مانند گردو، پسته و بادام توصیه می‌شود.

۱۳۹۳/۱۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...