نسخه چاپی

یك دانشجوی دختر: پول نیاز دارم و موهایم را می‌فروشم /مردها مشتری خرید موی زنان!

عکس خبري - يک دانشجوي دختر: پول نياز دارم و موهايم را مي‌فروشم /مردها مشتري خريد موي زنان!

بازار فروش موهای ایرانی و خارجی رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته به طوریكه قیمت‌های نجومی آن‌ها با قیمت دلار بالا و پایین می‌روند.

به گزارش نما، معلق در هوا مانده‌اند، انگار کسی جانشان را در مشتی گرفته و به مجازات از سقف آویزان کرده، دسته‌دسته، شاخه‌شاخه یا از سقف آویزانند یا کنج دیوار، سیر و پر نشسته‌اند به تماشای کسی که بیاید دستی بر آن‌ها بکشد، تکانشان دهد و شاید همین‌جا، در همان مغازه شلوغ، با چند اسکناس، سرنوشت‌شان به سرنوشت دیگری گره بخورد.

"فروش موی طبیعی" داستان غریب این روزهاست که در بستر شبکه‌های مجازی اجتماعی و در میان برخی دخترکان و زنان این سرزمین در حال تکرار است، روایتی از افرادی که اگرچه تعدادشان زیاد و فراگیر نیست، اما موهای شان را می‌فروشند تا پولش را به زخم زندگی بزنند.

در میان تمامی راه‌های عجیب و غریبی که آدم‌ها در زمان‌های مختلف برای کسب درآمد انتخاب کرده‌اند، فروختن موی سر منحصر به فرد است. روزگاری گیسوی بلند، فخر زنان و دختران دم بخت بود و زنان به سختی از این مظهر زیبایی دل می‌کندند، اما حالا راضی می‌شوند موهای طبیعی خود را با اسکناس معامله کنند.

تارهای مو با قیمت دلار بالا می‌روند

برخی از افراد به دلیل کم پشتی مو مجبور به اکستنشن مو هستند، اما در این میان افرادی هم هستند که بی خود و بی جهت تنها به دلیل اینکه علاقه دارند مدی جدید را آزمایش کنند به فکر اکستنشن می‌افتند، کسی نمی‌داند در روز، در ماه یا در سال چند زن ایرانی به آرایشگاه‌ها می‌روند و سرنوشت موهای خود را به دست آرایشگران و عمل اکستنشن می‌سپارند.

فراوانی آگهی‌های اینترنتی، ملاک قابل اعتنایی برای قضاوت رونق بازار فروش مو هستند مثلثی که یک ضلعش فروشندگان مو هستند، ضلع دومش آرایشگران و سالن‌های اکستنشن و آخرین ضلع، خریداران مو هستند.

تجارت مو در ایران، در ده سال گذشته به واسطه تب و تاب اکستنشن در میان زنان ایرانی رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است به طوریکه موهای وارداتی با بالا رفتن قیمت دلار رقم‌های نجومی به خود می‌گیرند.

فروش مو در فضای مجازی

ایران گرچه دستی در تولید موی مصنوعی ندارد، اما در چند سال اخیر موج فروش موهای طبیعی در فضای مجازی رونق یافته و آگهی‌های فروش موی طبیعی روی سایت‌های درج آگهی به وفور یافت می‌شود جهت اطلاع از قیمت موهای فروشی سری به سایت‌های آگهی در فضای مجازی زدم.

آگهی‌های فروش موهای طبیعی توسط افراد حقیقی در سایت‌ها درج می‌شوند و هر کدامشان قیمت‌های متفاوتی دارند. قیمت‌ها عموما از ۳۰۰ الی ۴۰۰ شروع می‌شوند و این قیمت تا چند میلیون‌ها تومان هم پیش می‌روند در قیمت گذاری فروش موهای طبیعی، سن و اندازه و رنگ مو مسائلی بسیارمهمی هستند.

نسرین دانشجوی سال آخر روانشناسی و ساکن طبرسی در مشهد است در متن آگهی خود تأکید کرده به کمک کسی نیاز ندارد و صرفا می‌خواهد موهایش را بفروشد. گزینه چت را موقع آگهی دادن فعال کرده و می‌توان با او گفت‌وگو کرد. از او دلیل فروش موهایش را می‌پرسم: «من دانشجو هستم و به پول فروش موهایم نیاز دارم. البته فکر نکنید که موهایم را این همه بلند کردم که بفروشم، موهایم بلند بود، فهمیدم که برای موهای طبیعی سالم پول خوبی می‌دهند، من هم که پول لازم داشتم، تصمیم به فروش گرفتم.

فروشنده دیگری برای موهای ۵۵ سانتی متری خود ۳ میلیون تومان قیمت گذاشته و نوشته است: "موها بسیار پر پشت و ضخیم است. طول آن ۵۵ سانتی متر است، رنگ آن طلایی روشن است،با انواع ماسک و سرم مو مراقبت شده است و مهم‌تر از آن این است که تا به حال لب به سیگار نزده ام این موها می‌تواند بهترین مو برای اکستنشن شما باشد".

در میان فروشندگان بسیاری مانند نسرین صرفا موی‌شان را می‌فروشند تا پولش را به یکی از زخم‌های انبوه زندگی‌شان بزنند و بعضی هم دلال هستند تا از این طریق پولی به جیب بزنند.

بازار داغ واردات موهای چینی

در طول این سال‌ها سفارش شهروندان برای تهیه موهای طبیعی آنقدر زیاد شده که رصدکنندگان دائمی بازار به این فکر افتاده‌اند که واردات موی طبیعی را از کشورهای دیگر آغاز کنند. به گفته یکی از متصدیان فروش لوازم آرایش و زیبایی، اکنون در بازار مشهد چند واردکننده بزرگ موی طبیعی از کشورهای چین و هند وجود دارد که جز تهران و مشهد در سایر نقاط کشور مشتری ثابت دارند و از این طریق سود زیادی به دست می‌آورند.

علیرضا طهماسبی گریمور و فروشنده کلاه گیس در مشهد می‌گوید: بازار مو در ایران در دست چین و هند است و فروشگاه‌های خاصی این موها را به آرایشگران می‌فروشند دو نوع مو در بازار وجود دارد که شامل الیاف و موهای طبیعی می‌باشند، موهای الیافی از مواد پلاستیکی تهیه شده است و به سرعت خراب می‌شود.

او می‌گوید: کیفیت موهای الیافی مانند فرش ماشینی است، فرش ماشینی با کمترین حرارت آب می‌شود موهای الیافی هم دقیقا همین طور است اما در مقابل موهای طبیعی همچون فرش دستباف کیفیت بهتری دارند.



هر ۱۰ سانت برقیمت موها افزوده می‌شود

اکستنشن قیمت مشخصی ندارد و به ویژه اگر فرد تمایل به نوع خاصی از مو داشته باشد هزینه او می‌تواند تا چهار یا پنج میلیون تومان هم بالا برود.

مریلا قنوات آرایشگر مشهدی در خصوص فروش موهای طبیعی می‌گوید: برای خرید موها از آرایشگاه‌ها به کیفیت موها و سلامتشان توجه می‌کنند کف سر فرد نباید شوره یا قارچ داشته باشد.

براساس گفته‌های این آرایشگر، موهای طبیعی و موهای الیافی به صورت بسته‌ای در بازار به فروش می‌رسد بسته‌هایی که هر کدام صد شاخه مو را شامل می‌شود قیمت‌گذاری بر روی موها بیشتر به اندازه موها و جنس آن‌ها بستگی دارد.

او در رابطه با قیمت هر سانتی متر مو می‌گوید: اندازه موها ۴۰ سانتی متر تا ۸۰ سانتی متر است و هر ۱۰ سانتی متر بر قیمت آن می‌افزاید. قیمت گذاری بر روی موها عموما به صورت توافقی است.

این آرایشگر می‌گوید: هرچند موها قیمت‌های متفاوتی دارند و ممکن است این قیمت‌ها تا سقف ۴ و ۵ میلیون تومان پیش بروند، اما عموما مشتریان ما از ۴۵۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان برای اکستنش خود هزینه می‌کنند.

او می گوید:بسیاری از آرایشگران خود موهایی خریداری و برای عمل اکستنشن از آن استفاده می‌کنند، اما در مواردی افراد دنبال یک نوع موی خاص می‌گردند و وقتی آن را پیدا می‌کنند مجبورند پول بیشتری بابت آن پرداخت کنند و این هزینه آن‌ها را بالا می‌برد، همانطور که وضعیت موهای فردی که می‌خواهد اکستنشن کند تاثیر زیادی روی هزینه‌های او می‌گذارد.


معاملات میلیاردی که صرف اکستنشن مو می شود

آمار دقیقی از استفاده‌ موی مصنوعی و طبیعی برای کلاه‌گیس و اکستنشن وجود ندارد. بااین حال می‌توان با یک سرشماری دست و پا شکسته به این نتیجه رسید بیش از ۳۶ میلیارد تومان در سال خرج اکستنشن مو در مشهد می‌شود. اگر به‌طور تقریبی پنجاه آرایشگاه زنانه در مشهد، که اکستنشن مو انجام می‌دهند، روزی دو یا سه مراجعه‌کننده (بدون در نظر گرفتن کسانی که ترمیم می‌کنند) داشته باشند، حداقل سه هزار مراجعه‌کننده در ماه و ۳۶ هزار نفر در سال می‌شود.

حال اگر قد موها تا سرشانه و حجم آن معمولی و نازک باشد حدود ۷۳۰ هزار تومان و اگر موها تقریباً تا سر شانه باشد و پرحجم حدود یک میلیون تومان هزینه در بر دارد که اگر این قیمت‌ها ضرب در ۳۶ هزار نفر در سال شود، حاصل آن رقمی بیش از سی و شش میلیارد تومان خواهد شد.



آقایان هم مشتری‌اند!
در راستای بازار فروش مو به موضوع جالب‌تری برخوردم تا پیش از این تصور می‌کردم که استفاده‌کنندگان موی طبیعی فقط بانوان باشند اما یکی از فروشندگان لوازم آرایشی که در زمینه خرید و فروش موی طبیعی تجربه دارد تعریف می‌کند که آقایان نیز مشتری این موها هستند افرادی که در حرفه گریم فعالیت دارند برای تغییر چهره هنرپیشه‌ها و بازیگران از موهای طبیعی استفاده می‌کنند.

فروشنده با تجربه مواد آرایشی و بهداشتی می‌گوید: دو دسته فروشنده مو داریم شهروندانی که گیس‌فروشی را منبع درآمدی می‌دانند ومی‌خواهند هر چند سال یکبار موی خود را بفروشند البته اغلب این افراد که فوت و فن گیس‌فروشی را یاد می‌گیرند و می‌خواهند از این حرفه کاذب، نان درآورند در طول سال بیکار نمی‌نشینند و با جلب نظر اطرافیان و بستگان نزدیکشان مثل مادر، خواهر، خاله و... نقش واسطه‌گری پیدا می‌کنند که برایشان چند میلیون تومان سود داشته باشد.

گروه دوم بیشتر به دنبال مدگرایی هستند و زمانی که موهای خود را کوتاه می‌کنند از این فرصت استفاده کرده و آن را می‌فروشند.

انتقال بیماری از طریق موی سر

دکتر زهرا پهلوان زاده متخصص پوست و مو می‌گوید: در چند سال اخیر روش‌هایی مانند چسباندن موهای طبیعی به موهای سر باب شده که در برخی سالن‌های زیبایی انجام می‌شود که اگر شرایط بهداشتی رعایت نشود، می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

او می‌گوید: که احتمال انتقال بیماری‌های، چون موخوره، قارچ و... از طریق مو به دیگران زیاد است، بنابراین افرادی که در شرایط خاص ناچارند این کار را انجام دهند باید به سالن‌ها و مراکزی بروند که مجوز فعالیت دارند، در غیراین صورت امکان دارد به دردسر بیافتند که مهم‌ترین آن از دست دادن سلامتی است.

قیمت موهای طبیعی وارداتی مانند چین بالاتر از موهای طبیعی وطنی است و این موضوع به نوبه خود باعث شده تا گیس‌فروشی رونق بیشتری پیدا کنددر صورتی که ریسک استفاده از موهای چینی پس از بحران شدید کرونا بالاست و کسی تضمین نمی‌دهد که گیس‌های خارجی بهداشتی و عاری از هرنوع ویروس و قارچ باشند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

۱۴۰۰/۱۲/۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...