نسخه چاپی

اقدام داعش در تخریب موزه موصل غیر منتظره نبود

وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق تخریب موزه موصل توسط داعش را تجاوز به میراث بشریت توصیف كرد و از جامعه جهانی خواست قطعنامه‌های خود علیه جنایتكاران داعش را عملی كند.

به گزارش نما، «عادل شرشاب»، وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق در گفت‌وگو با فارس در بغداد در خصوص اقدام داعش در تخریب آثار تاریخی موزه موصل اظهار داشت: عراق از جامعه بین المللی خواسته است که موضع جدی در قبال داعش و جنایات آن علیه میراث فرهنگی این کشور اتخاذ کند.

شرشاب افزود: ما با یونسکو تماس گرفته و خواستار برگزاری نشست بین المللی فوری شورای امنیت شدیم و یونسکو نیز با وزیران خارجه چین و فرانسه در این ارتباط تماس گرفتند تا فرانسه که رئیس دوره‌ای کنونی شورای امنیت است، برای برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت اقدام کند.

وزیر عراقی گفت: ما از جامعه جهانی خواسته‌ایم که موضع یکپارچه‌ای اتخاذ کرده و قطعنامه‌های خود علیه جنایتکاران داعش را عملی کند که تازه‌ترین آن قطعنامه الزام آور 2199 شورای امنیت است که برخورد با میراث عراق را جرم می‌داند.

شرشاب تاکید کرد: تخریب آثار تاریخی موصل توسط داعش تجاوز به میراث عراق و بشریت و به چالش کشیدن آشکار اراده جامعه بین الملل محسوب می‌شود، چرا که چیزی که ما در اختیار داریم تمدن عراقی است اما بخشی از تاریخ بشریت است؛ بنابراین ما خواستار اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل هستیم و از جهانیان می خواهیم این گروه‌های تررویستی را که تنها منطق زور را می‌فهمند سرکوب کنند تا مردم به آرامش برسند.

وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق افزود: موزه موصل شامل 173 قطعه تاریخی بوده است که در فیلم منتشر شده از سوی داعش برخی از آنها توسط تکفیری‌ها در حال تخریب است و درباره بقیه اطلاع درستی در دست نیست و ما نمی‌توانیم بگوییم که مابقی برای تامین منبع مالی داعش فروخته یا به مکان دیگری منتقل شده است، اما در هر حال نتیجه نهایی تجاوز به نماد بزرگ موصل که همان موزه این شهر و تمدن بزرگ آن بود و این اقدام با تفکر تروریستی داعش همخوانی دارد که هیچ هم غیرمنتظره نبود.

شرشاب در پایان این گفت‌وگو با اشاره به اقدام وزارت گردشگری عراق برای پیگیری حقایق و بررسی جدی اوضاع در این خصوص گفت: اسامی همه آنچه که در موزه نینوا و موزه ملی موجود است کاملا در نزد دولت عراق محفوظ و مستند نگاه‌داری می‌شود.

۱۳۹۳/۱۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...