نسخه چاپی

آغاز به كار جشنواره مد و لباس فجر

چهارمین دوره جشنواره مد و لباس فجر امروز در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به كار كرد.

به گزارش نما، مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوش‌آبادی معاون امور پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمید قبادی مشاور معاونت امور هنری وزارت ارشاد و دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

در این مراسم حمید قبادی با بیان اینکه چهارمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با مشارکت بخش‌های مختلف به ویژه طراحان، هنرمندان، صنعتگران حوزه نساجی و تولیدکنندگان برپا شده است، گفت: در این جشنواره تلاش شده است آخرین دستاوردهای حوزه مد و لباس ارائه شود و محصولاتی مبتنی بر الگوهای ایرانی و اسلامی در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

وی ادامه داد: امسال اتفاقات بسیار خوبی در حوزه مد و لباس و در جشنواره رخ داده است از جمله اینکه روش برگزاری مسابقه تغییرات بسیار جدی داشته است و تلاش شد بهترین‌ها انتخاب شوند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس اظهار داشت: در بخش تولید و عرضه حدود 200 مرکز در جشنواره حضور دارند و آثاری را ارائه می‌کنند که به جرأت می‌توان گفت تمام آنها ایرانی و مبتنی بر روش‌های تولید ایرانی بوده است.

قبادی با اشاره به بخش صنعت در چهارمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر افزود: این بخش هر روز در حال پویایی و پیشرفت است و با کمک اداره کل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت توانستیم گام‌های خوبی را در این مسیر برداریم.

قبادی همچنین با اشاره به وجود بخش استانی در جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر گفت: در بخش استانی تلاش شده است میان تمدن ایرانی و صنعت ارتباط منسجمی برقرار شود و در این بخش دستاوردهای 20 استان ارائه خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی کارگروه مد و لباس استانی تصریح کرد: یکی دیگر از بخش‌های موفق این جشنواره بخش علمی و دانشگاهی است که با اطمینان می‌توان گفت بخش علمی و دانشگاهی در مسیر تجدیدنظر در روش‌های تاریخی خود راه خود را پیدا کرده‌ است.

وی افزود: قرار است که یک تجدیدنظر اساسی در حوزه طراحی و دوخت رخ دهد و ما یک بازنگری اساسی با کمک شورای راهبردی دانشگاهی و علمی در این حوزه خواهیم داشت.

قبادی خاطرنشان کرد: 74 دانشگاه و 38 مرکز فنی و حرفه‌ای در این نمایشگاه حضور دارند که قرار است در جهت مدسازی تلاش کند.

وی ادامه داد: بخش عفاف و حجاب یکی از مهمترین بخش‌های جشنواره امسال است که در این دوره برجسته‌ترین تولیدکنندگان مشارکت کرده‌اند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس تصریح کرد: 50 مؤسسه عفاف و حجاب در سالن‌های 8 و 9 نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران حضور دارند و یکی دیگر از اتفاقات خوبی که در این دوره شاهد آن هستیم رونمایی از انجمن فرهنگی مؤسسات عفاف و حجاب است که در این جشنواره رسماً فعالیت خود را آغاز می‌کند.

وی با اشاره به بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر گفت: قرار بود 15 کشور در این جشنواره حضور داشته باشند که حضور تمام آنها محقق نشد و هم اکنون 7 کشور در نمایشگاه حضور دارند که امکان انتقال تجارب آنها به کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: بخش نمایش یکی دیگر از بخش‌های جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر است که سالن آن دارای یک ساخت و ساز ویژه‌ای است و این اتفاق، اتفاق ارزشمند و مؤثری در حوزه نمایش مد و لباس است و بازدیدکنندگان شاهد خواهند بود که طراحان معماری به کمک طراحان لباس آمدند و سازه‌ای را بنا کردند که در آن آثار برتر طراحان لباس عرضه شود.

وی ادامه داد: سالن نمایش چهارمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از صبح فردا کار خود را آغاز می‌کند.

در ادامه این مراسم دبیر کمیسیون آموزش و پژوهش شورای راهبردی مد و لباس گفت: کمیسیون‌هایی که در بحث مد و لباس فعالیت می‌کنند شامل کمیسیون‌های آموزش و پژوهش، مد و لباس، تولید و طراحی، صنعت و فروش است که در بخش آموزش و پژوهش دانشگاه الزهرا (س) میزبان سایر دانشگاه‌هاست.

وی افزود: پیشنهاد شده است که تمام کمیسیون‌های حوزه مد و لباس ترکیب ثابتی را داشته باشند که در این ترکیب یک نماینده از انجمن طراحان نیز حضور داشته باشد.

دبیر کمیسیون آموزش و پژوهش شورای راهبردی مد و لباس گفت: اعتقاد ما در کمیسیون آموزش و پژوهش این است که باید برای حوزه مد و لباس برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم و با تحلیل از وضعیت موجود برای رسیدن به نقطه مطلوب برنامه‌ریزی کنیم که در خصوص تحلیل وضعیت موجود کارهایی آغاز شده است و امیدوار هستیم در هفته‌های آینده و یا در انتهای جشنواره بتوانیم اطلاعات مهمتری را ارائه دهیم.

وی افزود: بحث تحلیل زیرساخت‌ها بحث مهمی است چرا که زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و نیروی انسانی باید در پژوهش‌ها مورد توجه قرار گیرد، همچنین زیرساخت‌های اعتقادی با رویکرد دینی و با استفاده از آیات و روایات باید مورد تأکید قرار گیرند.

وی تصریح کرد: توجه به اسناد بالادستی و تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه مد و لباس از نکات مهمی است که باید در تحقیقات به آنها توجه شود تا سلیقه فرهنگی جامعه شناخته شود و در آن مسیر برنامه‌ریزی‌ها صورت گیرد.

دبیر کمیسیون آموزش و پژوهش شورای راهبردی مد و لباس گفت: این کمیسیون در نظر دارد مطالعاتی برای مدیریت اقتصادی، بازار مد و لباس سیستم‌های تولید و توزیع و برندسازی در ایران را داشته باشد و مطالعاتی در این مسیر نیز آغاز شده است که امیدواریم کمیسیون آموزش و پژوهش بتواند از آنها استفاده کند.

وی همچنین به بازنگری در سرفصل‌های برنامه‌های درسی اشاره کرد و گفت: تربیت نیروی انسانی متخصص یکی از نیازهای جدی در حوزه مد و لباس است و بحث سایزینگ که سایزبندی لباس‌ها متناسب با آناتومی بدن ایرانیان طراحی شود.

در ادامه صدیقه پاک‌بین رئیس انجمن طراحان پارچه و لباس گفت: هر ساله شاهد هستیم کشورهایی مانند ترکیه و مالزی محصولات خود را با قیمت ارزان در اختیار ما قرار می‌دهند این در حالی است که ایران دارای تمدنی بسیار قوی‌تر از آنهاست و دارای صنعت عظیمی است که خوشبختانه در سالهای گذشته با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت و معدن و همکاری دانشگاه‌ها شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه بودیم.

وی افزود: یکی از مشکلات عمده در بخش تولید داخلی عدم وجود نیروی متخصص و کارآمد است ، امروز مصرف‌کنندگان مد و لباس جهانی زندگی می‌کنند و انتظارات آنها به مراتب بالاتر رفته است.

وی افزود: استفاده از طراحان داخلی وابستگی به مدل‌های غربی را کاهش می‌دهد و با توجه به رشد جمعیت در سالهای آینده شاهد یک جهش عظیم در این صنعت خواهیم بود و زمانی این اتفاق می‌افتد که بتوانیم در حوزه مد و لباس برندسازی انجام دهیم که البته برند به معنای تبعیت از مدل‌های خارجی نیست بلکه می‌توان با تبعیت از الگوهای فرهنگی و بومی نیز مدلسازی کرد.

نصراللهی مدیر کل نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اولین کارخانه نساجی کشور در سال 1304 راه‌اندازی شده است گفت: 9800 واحد دارای پروانه بهره‌برداری در کشور فعالیت می‌کنند که سالانه 950 میلیون دلار صادرات دارند.

وی افزود: متأسفانه در سالهای گذشته اهمیت چندانی به توسعه صنعت پوشاک صنعتی داده نشد و ما به بحث طراحی و مدلسازی بی‌توجهی کردیم این در حالی است که صنعت پوشاک بدون توجه به مدل و طراحی مانند این است که صنعت پوشاکی نداشته باشیم.

نصراللهی اظهار داشت: در سالهای اخیر گام‌های خوبی برداشته شده است و با اقدامات صورت گرفته امیدوار هستیم بتوانیم خلأهای این حوزه را رفع کنیم.

مدیر کل نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در حال حاضر ما توان تولید 450 هزار تن لباس را داریم که 70 درصد آن توسط واحدهای صنفی انجام می‌شود و این اطمینان به تولیدکنندگان داده می‌شود که در مرحله سیاست‌گذاری و در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی و حمایتی واحدهای صنفی و صنعتی برابر هستند و می‌توانند از این حمایت‌ها استفاده کنند.

۱۳۹۳/۱۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...