نسخه چاپی

نتانیاهو هم موافق توافق ژنو شد

یك كارشناس مسائل آمریكا با اشاره به تهدید نظامی مجدد آمریكا گفت: دفتر ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه كه باید این مسئله را در سطح بین‌الملل پیگیری قضایی كنند، سكوت كرده‌اند و این نشانه كم‌كاری است.

به گزارش نما به نقل از فارس، فؤاد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به سخنان اخیر جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه «امتحان می‌کنیم ببینیم دیپلماسی می‌تواند جلوی نیاز به اقدام نظامی را بگیرد یا نه» اظهار داشت: در این زمینه سه نکته قابل توجه است؛ نکته اول اینکه تهدید نظامی یک کشور طبق بند یک منشور سازمان ملل برخلاف قوانین بین‌المللی است و در این بند تصریح شده که کشورهای عضو سازمان ملل نباید یکدیگر را تهدید نظامی کنند.

ایزدی با بیان اینکه هر بار که کری یا اوباما ایران را تهدید به حمله نظامی می‌کنند نقض قوانین بین‌الملل اتفاق می‌افتد ادامه داد: این در حالی است که نهادهای مربوطه در داخل کشور از جمله دفتر ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه که باید این مسئله را در سطح بین‌الملل پیگیری قضایی کنند، سکوت کرده‌اند و این نشانه کم‌کاری است.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به جلسه جان‌کری با نمایندگان کنگره آمریکا خاطرنشان کرد: جان‌کری به کنگره گفته بود شما در نهایت درباره تحریم‌ها رای خواهید داد چرا که تحریم‌های ضد ایرانی توسط کنگره تصویب شده و این تحریم‌ها باید توسط کنگره هم برداشته شود لذا چنانچه توافقی صورت بگیرد، کنگره باید رای دهد که آیا تحریم‌ها برداشته شود یا خیر از این رو طرف مقابلی که باید راضی شود کنگره آمریکاست نه فقط قوه مجریه این کشور.

وی با اشاره به لزوم توجه مذاکره‌کنندگان به این نکته اضافه کرد: وضعیت کنگره آمریکا مطلوب نیست و نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در کنگره به آمریکا سفر کرده و اکثریت کنگره نیز دست جمهوری‌خواهان است.

ایزدی تاکید کرد: کنگره آمریکا نه تنها در حال و هوای برداشتن تحریم‌ها نیست بلکه در صدد افزایش آنهاست لذا رهبری نیز گفتند چه توافقی صورت بگیرد یا خیر، معلوم نیست که تحریم‌ها برداشته شود.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه جان‌کری رسما گفته که برداشتن تحریم‌ها حق کنگره است و این مطابق قانون آنهاست افزود: بنابراین اوباما به عنوان رئیس قوه مجریه آمریکا حق برداشتن تحریم‌ها را ندارد.

وی درباره اظهارات اخیر روحانی در دیدار با وزیر امور خارجه ایتالیا مبنی بر اینکه «به اعتقاد ما همه تحریم‌ها باید در یک لحظه برداشته شوند» گفت: دقیقا یکی از مشکلات مذاکره همین است که ایران به دغدغه‌های طرف مقابل پاسخ داده و به قول جان‌کری امتیازات گسترده‌ای داده است اما در واقع آنچه که ایران باید تدریجا به طرف مقابل می‌داد کاملا در توافق ژنو واگذار کرده است.

ایزدی در پایان یادآور شد: جان کری نیز در جلسه‌ای که با کنگره داشت گفت نتانیاهو زمانی که توافق ژنو صورت گرفت مخالف آن بود اما الان تاکید کرده که موافق تمدید و استمرار توافق ژنو است از این رو نتانیاهو نیز موافق توافق ژنو شده است.

۱۳۹۳/۱۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...