نسخه چاپی

اختلاس میلیاردی در كمیته امداد

سرپرست كمیته امداد امام خمینی (ره) ضمن تأیید اختلاس ۱۲ میلیارد ریالی كمیته امداد تویسركان گفت: این اختلاس در سطوح كارشناسان بوده و هم‌اكنون پرونده آنها از طریق مراجع قضایی در حال رسیدگی است.

به گزارش نما به نقل از فارس، حسین انواری در نشست خبری خود با اشاره به فرا رسیدن چهاردهم اسفند سالروز تأسیس کمیته امداد امام خمینی (ره) اظهار داشت: ۳۵ سال است از فعالیت این مجموعه می‌گذرد و شاهد آثار و برکات این نهاد مقدس در صحنه رسیدگی به امور محرومان و نیازمندان هستیم.

وی گفت:‌در سال‌‌های اخیر کارهای ارزشمند در دوران مختلف از سوی کمیته امداد عرضه شده است که این فعالیت با رویکرد توانمندسازی رشد و همچنین شناسایی استعدادها بوده است.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی با اشاره به برگزاری مراسم شور و نیکوکاری در روزهای پایانی اسفند گفت: این مراسم هر ساله با نام جشن نیکوکاری برگزار می‌شد که امسال با توجه به تقارن این مراسم با ایام فاطمی نام این مراسم شور و نیکوکاری شده است.

وی افزود: مراسم شور و نیکوکاری با شعار اکرام فاطمی به مدت ۳ روز (۱۳،۱۴ و ۱۵ اسفند) در سطح کشور برگزار خواهد شد که تدارک وسیعی در مدارس، مساجد، پایگاه‌های بسیج و دفاتر امداد دیده شده است.

انواری اظهار امیدواری کرد مجموعه امداد بتواند کارهای ارزشمندی را در حوزه محرومان و نیازمندان انجام دهد در این زمینه از ظرفیت خیرین و نیکوکاران استفاد کند.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی خاطرنشان کرد:‌برای تأمین رفاه و آسایش محرومان از ظرفیت خیرین و نیکوکاران و مشارکت آنها استفاده شده است به طوری که میزان مشارکت‌های مردمی در سال‌‌های اخیر افزایش یافته است.

وی افزود: در حوزه مشارکت‌های مردمی تلاش می‌شود که مردم به صحنه بیایند و اعتمادسازی در ارتباط با دولت، مسئولان و قبول مسئولیت کنند که این یکی از اهداف مجموعه امدادمحسوب می‌شود.

عضو شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) بیان داشت: تشکیل و راه‌اندازی شبکه مردمی در محلات با محوریت مساجد یکی از برنامه‌های مجموعه امداد و با هدف استفاده از ظرفیت‌های مردمی جهت خدمت به محرومان و نیازمندان بوده است.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) تصریح کرد: در مجموعه امداد سه موضوع اساسی در حال پیگیری و انجام است که از آن جمله می‌توان سرمایه‌گذاری در امور محرومان و شناسایی استعدادها و شکوفایی آن و به کارگیری افراد نخبه اشاره کرد که این کار مهم و اساسی در حوزه‌‌های مختلف نیازمندان اعم از دانشجویان، دانش‌آموزان و زنان سرپرست خانوار انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری و جلب اعتمادسازی و ایجاد شبکه‌های خیرین با حمایت نیکوکاران یکی دیگر از سیاست‌های مجموعه امداد محسوب می‌شود.

انواری خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری و به‌روز کردن ساختارها و توانمندی نیروهای امداد یکی دیگر از برنامه‌های این نهاد محسوب می‌شود که در این بخش مجموعه‌ایی از آیین‌نامه‌های کمیته امداد مورد بازنگری قرار گرفته است.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: در بخش به‌روز کردن ساختارها و توانمندی‌های نیروهای امداد تقریباً تمامی مدیران این مجموعه دارای مدرک کارشناسی به بالا هستند ضمن اینکه در یک سال گذشته ۹۰ درصد از مدیران جابه‌جا و مدیران کارآمد منصوب شده‌اند ضمن اینکه از مدیران با تجربه نیز به عنوان مشاوران و ناظران مجموعه امداد استفاده می‌شود.

انواری خاطرنشان کرد: خدمات امداد به نیازمندان و مددجویان به دو شکل مختلف ارائه می‌شود گروهی که به صورت مستمر تحت پوشش امداد قرار دارند و گروهی که با توجه به شرایط زندگی‌شان نیازمند به خدمات فوری دارند که در این زمینه مجموعه امداد خدمات موردی به خانواده‌ها ارائه می‌کند.

وی تصریح کرد: تعداد خانواده‌هایی که در طول سال به صورت موردی از مجموعه امداد خدمات دریافت می‌کنند ۳ الی ۴ میلیون نفر است.

انواری در ادامه نشست خبری خود با اشاره به توانمندسازی و خودکفایی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد گفت: براساس قانون سالانه ۱۰ درصد از مددجویان توانمند شده از چرخه حمایتی خارج می‌شوند که در سال ۹۲، ۱۰۰ هزار خانوار از چرخه حمایتی خارج شدند و هم اینک نیز ۷۰ هزار خانوار آماده خروج از چرخه حمایتی هستند که تا پایان سال تعداد این افراد به ۱۰۰ هزار خانوار خواهد رسید.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در ابتدای سال شورای اشتغال مصوبه‌ای را به تصویب رساند که ۲ هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها به صورت قرض‌الحسنه در بخش اشتغال در اختیار مجموعه امداد قرار گیرد که از این رقم، بانک مرکزی یک هزار میلیارد تومان جهت پرداخت به بانک‌های عامل ابلاغ کرد در نهایت نیز از این یک هزار میلیارد تومان ابلاغ شده ۷۵ درصد به مجموعه امداد پرداخت شده است.

عضو شورای مرکزی کمیته امام خمینی (ره) ادامه داد: هم‌اکنون نیز تمامی پرونده‌های مددجویان در بخش اشتغال به بانک‌های عامل ارجاع داده شده است که ما همچنان منتظر پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه در این بخش هستیم.

انواری در ادامه نشست خبری خود با اشاره به اینکه هم‌اکنون میزان پرداختی وام‌های قرض‌الحسنه به مددجویان در بخش اشتغال ۱۵ میلیون تومان است، گفت: پیشنهاد ما برای سال جاری افزایش این رقم به ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان بود که البته شورای اشتغال با این موضوع موافقت نکرد و همچنان رقم ۱۵ میلیون تومان به خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) همچنین با اشاره به تعامل این مجموعه با خیریه‌ها و مؤسسات نیکوکاری گفت: ما با مراکزی که مجوز رسمی دارند آمادگی همکاری و همراهی داریم و این آمادگی وجود دارد که از منابع آنها برای اشتغال نیازمندان و محرومان استفاده شود.

وی در ادامه نشست خبری ضمن تأیید خبر اختلاس ۱۲ میلیارد ریالی کمیته امداد شهرستان تویسرکان از توابع استان همدان گفت:‌ ما نیز این موضوع را تأیید می‌کنیم که البته پیگیری‌های لازم نیز از طریق کمیته‌ امداد، دستگاه نظارتی، قوه قضاییه، دستگاه اطلاعاتی صورت گرفته است.

انواری تصریح کرد:‌ در یک فضای خدماتی گسترده همانند کمیته امداد که کارهای زیادی را انجام می‌دهد احتمال خطا و سواستفاده نیز وجود دارد اما دستگاه‌های نظارتی، حراستی و همچنین استفاد از شبکه‌های مردمی ناظر بر فعالیت‌های کمیته امداد هستند و در این زمینه نیز از ظرفیت دستگاه‌های بازرسی و اطلاعاتی استان نیز استفاده می‌شود.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: قطعاً خطاهایی که در این مجموعه رخ می‌دهد نازل بوده اما به طور قطع با هرگونه خطا برخورد می‌شود.

عضو شورای مرکزی کمیته امداد خمینی (ره) تصریح کرد: اختلاسی که در کمیته امداد شهرستان تویسرکان صورت گرفته است در سطوح کارشناسان بوده ضمن اینکه افراد خاطی هم‌اکنون بازداشت و پرونده آنها مراحل قضایی خود را پیگیری می‌کند.

انواری گفت:‌خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته رقم اختلاس شده توسط خاطیان به خزانه کمیته امداد برگشته است.

وی افزود: علاوه بر حسابرسی‌هایی که از سوی دستگاه‌های مختلف نظارتی می‌شود، حسابرس اصلی ما دفتر مقام معظم رهبری بوده که در سه سال اخیر حساب‌های ما مقبول بوده و امسال نیز این موضوع تأیید شده است.

انواری در ادامه با اشاره به آخرین رایزنی‌های صورت گرفته از سوی مسئولان این نهاد با مسئولان دولتی در خصوص تأمین اعتبارات عیدی مددجویان گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته تا هفته آینده مستمری مددجویان به همراه عیدی پرداخت خواهد شد که عیدی در نظر گرفته شده برای خانواده‌ها ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه با اشاره به ظرفیت و آمادگی مجموعه امداد جهت ایجاد اشتغال‌های خرد، کوچک و زودبازده گفت: ما سالانه آمادگی ۳۵۰ هزار فرصت شغلی برای اشتغال‌های خانگی، خرد و کوچک و به خصوص در روستاها را داریم و چنانچه اعتبارات تأمین شود این تعداد فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

وی از پیشنهاد کمیته امداد به مسئولان دولتی در خصوص ایجاد ۷۰۰ هزار فرصت شغلی خبر داد و گفت:‌ما به مسئولان دولتی پیشنهاد دادیم که ۵ هزار میلیارد تومان طی یک زمان ۵ ساله در اختیار امداد قرار دهند که ما طی ۵ سال ۷۰۰ هزار فرصت شغلی را ایجاد کنیم.

انواری افزود: مجموعه امداد در حوزه‌ اشتغال‌های خرد و کوچک جزو دستگاه‌های پیشتاز محسوب می‌شود و جزو سازمان‌ها و دستگاه‌هایی است که مورد تشویق قرار گرفته است.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) بیان داشت: در بخش سلامت و درمان نیز مجموعه امداد اقدامات گسترده‌ای را در حوزه بیمه‌های اجتماعی انجام داده است.

وی اضافه کرد: در بحث ارائه خدمات به سالمندان نیز اقدامات قابل توجهی از سوی مجموعه امداد صورت گرفته و ما به سالمندان بی‌بضاعت و کم‌درآمد که در خانواده‌ها نگهداری می‌شوند کمک‌هایی را ارائه می‌کنیم.

عضو شورای کمیته امداد امام خمینی (ره) همچنین با اشاره به اینکه کمیته امداد مسئول مستقیم بیماران صعب‌العلاج و سرطانی نیست، گفت: در این بخش نیز چنانچه با شرایط خاص مواجه شویم از مددجویان و نیازمندان حمایت می‌کنیم.

انواری در ارتباط با فعالیت کمیته امداد در خارج از کشور گفت: هم‌اکنون ما در چند نقطه از کشورها دفتر داریم که البته دفتر جدیدی راه‌اندازی نخواهد شد و ما با توجه به ارتباط با هسته‌های مردمی آموزش‌های لازم را جهت استفاده از الگوهای کمیته امداد در بخش‌های مختلف انجام خواهیم داد.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) در پایان در خصوص صدقات جمع‌آوری شده در کشور گفت: این صدقات به‌هیچ وجه به سایر کشورها منتقل نمی‌شود و تمامی مبالغ جمع‌آوری شده صرف امور محرومان و نیازمندان می‌شود.

۱۳۹۳/۱۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...