نسخه چاپی

هزینه 2.5 میلیارد تومانی رالی شیراز

رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی گفت: برگزاری یك مرحله از رالی خاورمیانه در شیراز بالغ بر ۲.۵ میلیارد تومان هزینه برای فدراسیون داشت كه خوشبختانه توانستیم با جذب اسپانسر، آن را پرداخت كنیم.

به گزارش نما به نقل از فارس، نشست خبری فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی امروز در پیست کارتینگ مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد.

در این نشست حمیدرضا مهرعلی رئیس فدراسیون، فریبا جوانمردی نایب رئیس بانوان و تعدادی از قهرمانان رشته اتومبیل‌رانی حضور داشتند و پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند.

مهرعلی در ابتدای این نشست اظهار داشت: اتومبیل‌رانی و موتورسواری از رشته‌های با نشاط و جذاب در سطح دنیاست، پتانسیل و علاقه‌مندان این رشته در کشور بسیار زیاد است و نشانه‌های علاقه‌مندی را می‌توان در تعداد قابل توجه نشریات تخصصی خودرو و موتور سیکلت دید.

وی افزود: جذابیت مسابقات اتومبیل‌رانی به اندازه‌ای است که به عنوان مثال در سه هفته اخیر مسابقات دریفت در ورزشگاه آزادی برگزار شد که بیش از ۲ هزار نفر برای تماشای این مسابقات در پیست اتومبیل‌رانی حضور داشتند که این نشان می‌دهد که این ورزش از برخی از دیدارهای فوتبال که حتی تیم‌های بزرگ هم در آنها حضور دارند جذابیت بیشتری دارد.

مهرعلی ادامه داد: تعداد کثیری راننده شهری در کشور وجود دارد که در حدود ۲ میلیون نفر هستند و همچنین ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور تردد می‌کند و این نشان دهنده گستره زیاد رانندگان اتومبیل و موتور در کشور است. از زمانی که من در فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی حضور پیدا کردم کمتر از یکسال می‌گذرد و در این یکسال توانستیم اقدامات گسترده‌ای را انجام دهیم. اولین اقدامی که در این رابطه انجام شد، خروج از بن‌بست مربوط به رشته‌های موتورسواری بود، استعدادهای خوبی در کشور وجود داشت اما فرصت مناسبی در این باره ایجاد نمی‌شد، خوشبختانه در این‌باره توانستیم شرایط خوبی را مهیا کنیم و در بخش اتومبیل‌رانی موفق شدیم رالی شیراز را در تقویم جهانی رالی خاورمیانه به ثبت برسانیم در صورتیکه قبل از آن میزبانی هیچ رویداد رسمی و بین‌المللی را در کشور نداشتیم و این تجربه برای اولین بار بود که اتفاق افتاد.

وی افزود: این مسابقات زیر نظر فدراسیون جهانی برگزار شد و ما توانستیم دستمزد آنها را پرداخت کنیم. رالی شیراز حدود ۲.۵ میلیارد هزینه برای فدراسیون به همراه داشت که فدراسیون از طریق جذب اسپانسر توانست این هزینه‌ها را تأمین کند و در سال ۲۰۱۴ میلادی هم موفق شدیم با امتیازات بالا وارد مرحله اصلی رالی خاورمیانه شویم و این در حالی بود که ابوظبی امارات با تمامی امکانات داوطلب ورود به این رالی بود که در رقابت با این شهر ما توانستیم میزبانی را بدست آوریم و آقای قلعه‌بانی هم مقام سوم این مسابقات را کسب کرد. در ماه گذشته نیز یک تیم به قطر اعزام کردیم و توانستیم اولین جام رسمی اتومبیل رانی را در یک کشور به دست آوریم، امیدواریم با تجربیاتی که در قطر بدست آوردیم بتوانیم در رقابت رالی شیراز که سال آینده در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود موفق باشیم.

مهرعلی در ادامه صحبت‌های خود از کسب میزبانی رقابت‌های موتورکراس قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۶ خبر داد و عنوان داشت: سرانجام توانستیم از فدراسیون جهانی موتورسواری میزبانی مسابقات موتورکراس را کسب کنیم که این رقابت‌ها در سال ۲۰۱۶ و در ماه اسفند با حضور ۶۰ کشور برگزار خواهد شد. بر این اساس مساحتی حدود ۲۲ هزار هکتار را برای ساخت و ساز پیست موتور کراس مهیا کرده‌ایم و قراردادها در این رابطه در حال امضاء شدن است.

مهرعلی به دستاوردهای فدراسیون در حوزه آموزش هم اشاره کرد و گفت: ۳ دوره بین‌المللی در سطح استان‌ها برگزار کردیم و ۱۹ جلد کتاب تخصصی آماده شده که ۶ جلد آن به زیر چاپ می‌رود، قوانین برای احداث باشگاه‌ها ایجاد کرده‌ایم که به تائید وزارت ورزش رسیده و پس از تائید، در کمیسیون ماده ۵ تبدیل به قانون خواهد شد و پس از آن می‌توانیم به مرحله اجرا برسانیم.

مهرعلی ادامه داد: پیگیر بحث واردات موتور و اتومبیل هم هستیم، متاسفانه در حال حاضر قوانین نظارتی بر واردات خودروهای ورزشی با خودروهای غیرورزشی یکی است که به دنبال برطرف کردن این مشکل هستیم تا بتوانیم با تعرفه‌های پایین‌تر به واردات خودروهای ورزشی بپردازیم، از نظر بودجه هم ما در سال جاری ۵ برابر بیشتر از بودجه‌ای که وزارت ورزش برای فدراسیون در نظر گرفته بود جذب منابع مالی داشتیم که در سال گذشته این بود که حدود ۲۰ برابر بودجه‌ای بود که وزارت برای فدراسیون در نظر گرفته بود، امیدواریم تا آخر سال ۹۵ فدراسیون اتومبیل‌رانی به استقلال کامل برسد و این بودجه مختصر وزارت ورزش برای این فدراسیون، به فدراسیون ورزش‌هایی که نیاز مالی دارند اختصاص یابد.

مهرعلی در رابطه با برنامه‌های سال ۹۴ هم عنوان کرد: در چند حوزه برنامه داریم، در حوزه‌های مختلف اجرایی، همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای اهم آن میزبانی موتور کراس جهانی است و در صدد راه‌اندازی لیگ موتورکراس هستیم و بر این اساس کشور را به مناطقی تقسیم خواهیم کرد تا بتوانیم استعدادهای مختلف را در بخش‌های بانوان و آقایان شناسایی کرده و بتوانیم در نهایت تیم‌های مورد نظر موتور کراس را ایجاد کنیم.

مهرعلی درباره اینکه فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی در بخش موتورسواری فعالیت‌های کمرنگی داشته است، عنوان کرد: در مسابقات موتورکراس در سطح آسیا تغییر ساختار و تغییر مدیریت بوجود آمد و این باعث شد که تقریباً حوزه آسیا مسابقات موتورسواری سال ۲۰۱۴ را از دست بدهد، در ساختار جدیدی که تثبیت شده است آسیا به دو قسمت زون یک و زون دو تقسیم شده که ایران در زون ۲ قرار دارد و در کنار کشورهایی نظیر قرقیزستان، ترکمنستان، تاجیکستان، پاکستان و افغانستان به رقابت خواهد پرداخت.

۱۳۹۳/۱۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...