نسخه چاپی

سردار سلیمانی در زادگاه صدام

عکس خبري -سردار سليماني در زادگاه صدام

به گزارش نما، در هفته ای که گذشت تحولات بسیاری را در منطقه و جهان شاهد بوده ایم که برخی از آنها بیشتر مورد توجه شبکه های خبری عربی و انگلیسی‌زبان قرار گرفته است؛ موضوعاتی چون "حمله همه جانبه به داعش در تکریت"، "سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا" و ...:



1-حضور سردار سلیمانی در تکریت/ منبع اصلی درآمد داعش از چنگ تروریست ها خارج شد.



شبکه العربیه امارات: کمیته امنیتی در استان صلاح الدین اعلام کرده است نیروهای ارتش عراق با مشارکت نیروهای مردمی توانستند گروهک داعش را وادار به عقب نشینی کنند. ارتش عراق همچنین یک مرکز تجاری را بمباران کرد که داعشی ها از طریق آن به آموزش نیروهای انتحاری اقدام می کردند. در این عملیات بیش از 150بمب که در مسیر منتهی به تکریت تویط داعش کارگذاشته شده بود، خنثی شد.





این کمیته امنیتی خبر داد که منطقه البوحسانی و حمرین استان صلاح الدین توسط نیروهای ارتش عراق پاکسازی شد. ارتش عراق در مسیر منتهی به منطقه راهبردی حمرین که نقطه اتصال سه استان در غرب عراق است، وارد شدند و با داعشی ها در منطقه الدور که شاهد حملات گسترده ای است وارد جنگ شدند. این کمیته امنیتی آزادسازی منطقه حمرین را مهم ارزیابی کرد چرا که داعش از طریق این منطقه به مناطق مختلف در سه استان می کرد. ارتش عراق همچنین توانست دو چاه نفتی که منبع اصلی درآمد داعش بود را از چنگ تروریست ها درآورد.





شبکه یورونیوز نیز با اشاره به عملیات علیه داعش در تکریک گزارش داد: قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس برای مشارکت و هدایت این عملیات وارد تکریت شده است. ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز در سنا با اشاره به حضور بسیار شفاف ایران در تکریت به خصوص در زمینه کمک های توپخانه ای، آن را اقدامی مثبت خوانده است.







2-واکنش ظریف به سخنرانی نتانیاهو/ احتمال پذیرش محدودیت 10 ساله در برخی ابعاد برنامه هسته ای ایران.



شبکه آمریکایی سی ان ان (CNN): محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مصاحبه با سی ان ان گفت: موضوع مذاکرات برای این است که اطمینان حاصل شود، برنامه هسته ای ایران برای همیشه صلح آمیز باقی خواهد ماند و در مقابل محدودیت های ایجاد شده برای ایران برداشته شوند. به همین خاطر است که ما فکر می کنیم اگر خواست سیاسی برای اتخاذ انتخاب های مهم وجود داشته باشد، می توانیم به توافق دست یابیم و همه باید این انتخاب های مهم را انجام دهند.





وی بدون اینکه نامی از نتانیاهو ببرد به اظهارات ضدایرانی وی در کنگره آمریکا واکنش نشان داد. ظریف در واکنش به سخنان اخیر نخست وزیر اسرائیل که توافق احتمالی هسته‌ای را اشتباهی جدی خوانده بود، گفت برخی‌ صلح و آرامش را تهدیدی برای موجودیت خود تلقی می‌کنند. وی تاکید کرد که چنین اظهاراتی بر مذاکرات تاثیری ندارد.





در بخش دیگری از این مصاحبه، کریسین امانپور، مجری "سی ان ان" سوالی را در خصوص سخنان اوباما مبنی بر لزوم توقف 10 ساله برخی جنبه های برنامه هسته ای ایران مطرح کرده و ظریف نیز پاسخ داد: بستگی دارد که این موضوع را چگونه تعریف کنید. اگر توافقی صورت بگیرد، ما آماده‌ایم که برخی محدودیت‌های مشخص برای یک بازه زمانی معین را قبول کنیم، اما من قصد ندارم جزئیات مذاکرات را در رسانه‌ها مطرح کنم.

۱۳۹۳/۱۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...