نسخه چاپی

افزایش همكاری‌های فرهنگی تهران-تاجیكستان

سفیر ایران و استاندار «سغد» تاجیكستان پیرامون گسترش تعاملات اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین مناطق دو كشور بحث و تبادل نظر كردند.

به گزارش نما به نقل از فارس، «حجت‌الله فغانی» سفیر ایران در تاجیکستان امروز (شنبه) با «عبدالرحمان قادری» استاندار «سغد» این کشور دیدار و پیرامون گسترش تعاملات اقتصادی، تجاری و فرهنگی میان مناطق دو کشور تبادل نظر کرد.

فغانی با تاکید بر اهمیت همکاری میان مناطق ایران و تاجیکستان، شهر«خجند» مرکز استان سغد را یکی از مراکز مهم و بزرگ فرهنگی این کشور عنوان کرد.

وی با بیان اینکه همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، آب، استخراج معادن، آموزشی، فرهنگی از ظرفیت‌های مناسبی برخوردار می‌باشد، آمادگی تهران برای توسعه تعاملات در تمامی زمینه‌های مورد توجه طرف تاجیک را اعلام کرد.

سفیر ایران با ابراز رضایت از ارتقای سطح روابط اقتصادی ایران و تاجیکستان طی سال گذشته میلادی، سهم همکاری‌های میان مناطق دو کشور در این راستا را مهم ارزیابی کرد.

فغانی سفر هیئت‌ استان خراسان رضوی به سغد تاجیکستان و بازدید مقامات این استان از مناطق مختلف ایران را در راستای گسترش مناسبات اقتصادی، تجاری، فرهنگی و ورزشی موثر دانست.

استاندار سغد نیز با حمایت از توسعه همکاری‌های دوجانبه، بر آمادگی خود جهت کمک برای فراهم آوردن شرایط مساعد تاکید کرد.

قادری همچنین راه‌اندازی خط پرواز خجند – تبریز، ایجاد مراکز مشترک پزشکی (تشخیص و درمان) و پروژه‌های مشترک فرهنگی را لازم تلقی کرد.

استاندار سغد انتقال نمادین تربت آرامگاه کمال خجندی از ایران به خجند را دلیل وجود روابط حسنه میان دوشنبه و تهران عنوان کرد.

وی همچنین ایجاد مدرسه آموزش بازی چوگان‌ در سغد با مشارکت کارشناسان ایرانی را گامی مثبت ارزیابی و از آنکه برای کودکان و جوانان سغدی فرصت فرا گرفتن این نوع ورزش باستانی و آریایی فراهم شده است، اظهار رضایت کرد.

سفیر ایران برای تجهیز این مدرسه نیز اعلام آمادگی کرد.

در این ملاقات فعالیت‌های نمایندگی کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان سغد مثبت و موثر ارزیابی شد.

همچنین دو طرف بر علاقه‌مندی خود جهت رشد همکاری‌ها در عرصه‌های کشاورزی، صنایع، شهرسازی، تولیدات مشترک فرهنگی، فیلم و... تاکید کردند.

سفیر ایران ضمن بازدید خود از استان سغد، با «رجببای احمدزاده» شهردار خجند نیز دیدار کرد.

احمدزاده با ابراز خوشحالی از توسعه مناسبات میان مناطق دو کشور، نقش نمایندگی کمیته امداد امام خمینی (ره) در سغد را مثبت ارزیابی کرد.

وی گفت: طی 8 سال حضور این نمایندگی، در شهر خجند 15 کارگاه آموزشی در رشته‌های تراش سنگ‌های قیمتی، زرگری، دوزندگی، بافندگی و... برگزار شده و بیش از 10 هزار نفر جوانان به طور رایگان صاحب تخصص شدند.

سهم نمایندگی کمیته امداد به مدیریت «سید مهدی عبادی» در حمایت از طرح‌های مختلف مربوط به اشتغال‌زایی ذر این استان برجسته عنوان شد.

سفیر ایران همچنین از مراکز علمی و فرهنگی شهر سغد و برخی از کارگاه‌های کمیته امداد بازدید و در مراسم تجلیل از بیستمین سالگرد ایجاد نمایندگی کمیته امداد امام خمینی (ره) شرکت کرد.

۱۳۹۳/۱۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...