نسخه چاپی

ثبت احوال ایرانیان در سالی كه گذشت

ثبت احوال ایرانیان در سالی كه در اواخر آن به سر می بریم نشان می دهد كه جمعیت كشور از 78 میلیون نفر گذشته و 23 میلیون نفر از كل جمعیت را گروه سنی 20 تا 29 ساله تشكیل می دهد كه در معرض اشتغال، ازدواج و نیاز به مسكن قرار دارند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، سازمان ثبت احوال به عنوان یکی از نهادهای مهم و اثرگذار در سال 93 اقدامات و برنامه های مهمی را در کارنامه یکساله خود دارد، این سازمان به واسطه داشتن آمار و اطلاعات جمعیت و چهار واقعه مهم حیاتی (ولادت، فوت، ازدواج و طلاق) شاهد تغییر و تحولات زیادی در زمینه آماری است.

سازمان ثبت احوال کشور یکی از سازمان های دولتی ایران است که جمع آوری اطلاعات و آمار جمعیتی کشور ایران را به عهده دارد. این سازمان با وظایف و عملکردی مستقل، از نهادهای زیرمجموعه وزارت کشور است.

این سازمان وظیفه تهیه اطلاعات ثبتی اساسی مانند زاد و ولد، مرگ و میر و ازدواج و نیز صدور مدارک هویتی مانند شناسنامه را بر عهده دارد.

براساس آمار، جمعیت کشور از ابتدای سال 1393، 114هزار و 485نفر افزایش یافته است.

براساس گزارش سازمان ثبت احوال کشور، 23.4 درصد جمعیت زیر 15 سال، 31.6 درصد بین 15 تا 29 سال، 39.3 درصد بین 30 تا 64 سال و 5.7 درصد در سن 65 سال به بالا قرار دارند که 51 درصد این تعداد را مردان و 49 درصد آن را زنان تشکیل می دهند.

همچنین 23 میلیون نفر از کل جمعیت را گروه سنی 20 تا 29 ساله که جمعیت در معرض اشتغال، ازدواج و نیاز به مسکن قرار دارند، تشکیل می دهند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده جمعیت کشور تا اسفند ماه 1392 هجری شمسی 77 میلیون و 176 هزار و 930 نفر جمعیت ایران بوده است.

48 درصد زنان کشور پشت دیوار ازدواج

براساس آماری که علی اکبر محزون مدیرکل دفتر جمعیت، آمار و اطلاعات مهاجرتی سازمان ثبت احوال کشور ارائه داده است 48 درصد زنان کشور با اینکه در سن ازدواج قرار دارند، اما همچنان مجرد هستند.

سن ازدواج در دختران و پسران ایرانی افزایش یافته به طوری که پنج میلیون و 570 هزار مرد و پنج میلیون و 670 هزار زن در سن ازدواج هستند، اما هرگز ازدواج نکرده اند.

در سال 90، میانگین سن ازدواج در مردان و زنان به ترتیب حدود 26.7 و 23.4 سال بود که در سال 92 این آمار در مردان 27.8 سال و در زنان 23.1 اعلام شد.

جمعیت ایران به مرز 78 میلیون نفر نزدیک شد

جمعیت ایران در سه ماه اول سال جاری (1393) حدود 277 هزار و 408 نفر افزایش یافت و شمار هموطنان به حدود 78 میلیون نفر رسید.

ایران بین کشورهای همسایه رتبه هشتم افزایش جمعیت را داراست

ایران در بین 14 کشور همسایه رتبه هشتم از نظر میزان ولادت را به خود اختصاص داده است.

براساس آخرین آمار در سال 92، جمعیت کشور به رقم 77 میلیون و500 هزار نفر رسید و ایران رتبه هجدهم جمعیت در جهان، رتبه دهم در آسیا و جایگاه سوم در منطقه را به خود اختصاص داد.

ثبت سالانه ولادت 13 هزار نوازد ایرانیان خارج از کشور

سالانه بطور متوسط 13 هزار ولادت در نمایندگی های ایران در خارج از کشور ثبت و برای نوزادان شناسنامه صادر می شود.

البته آمار ثبت ولادت در خارج از کشور بسیار بیشتر از این تعداد است و بسیاری از هموطنان در سفر به ایران برای نوزادان خود شناسنامه می گیرند.

کاهش نرخ باروری در ایران

رییس سازمان ثبت احوال کشور با هشدار اینکه کاهش نرخ باروری با 1.7 درصدی را داریم، گفت: در سال 1415 با جمعیت 84.5 میلیونی کشور، نرخ رشد جمعیت به صفر می رسد.

محمد ناظمی اردکانی افزود: در 35 سال آینده شاهد نرخ رشد جمعیت نخواهیم بود که این مساله نگران کننده است.

اگر نرخ باروری را که اکنون 1.7 درصد است را به 2.5 درصد افزایش دهیم، شاهد تداوم رشد جوانی و شادابی جمعیت خواهیم بود.

رونمایی از سند هویتی سه شهید با حضور وزیر کشور

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور از سند هویتی شهیدان حجت الاسلام محمدجواد باهنر ، ناصر فولادی و حسن مرتضوی رونمایی کرد.

به مناسبت هفته دولت از اسناد هویتی شهید محمدجواد باهنر که نخست وزیر وقت و از شهدای دولت بودند، شهید حسن مرتضوی معاون اسبق سیاسی و امنیتی استانداری و شهید ناصر فولای بخشدار وقت رونمایی شد.

معرفی استان های کم بارور

در سال 93 همچنین استانهای البرز، تهران ، مازندران، اصفهان و گیلان دارای کمترین میزان باروری در کشور بودند که به عنوان استان های کم بارور معرفی شدند.

براساس آمار پایگاه جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، در سال 65 حدود 10 میلیون و 500 هزار نفر از زنان کشور در سن باروری بودند که در سال 93 به 23 میلیون و 300 هزار نفر رسیده اند در حالی که نرخ موالید به نصف رسیده است.

10 استان کشور دارای بیشترین جمعیت سالمندی

براساس گزارش دفتر آمار، جمعیت و اطلاعات مهاجرتی سازمان ثبت احوال کشور، استان های گیلان، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، تهران، سمنان، زنجان، مرکزی، همدان و مازندران دارای بیشترین جمعیت سالمند هستند.

نرخ جمعیت سالمندی در کشور به طور متوسط 5.7 درصد است و این 10 استان، دارای جمعیت 60 سال به بالا (بالاتر از میانگین متوسط کشوری) هستند.

استان های گیلان با 8.1 درصد، مرکزی 7.4 درصد، خراسان جنوبی 7.3درصد، آذربایجان شرقی 7.1 درصد، همدان 6.8 درصد و مازندران با 6.7 درصد دارای جمعیت سالمندی بیشتر هستند.

سمنان با 6.6 درصد، اصفهان 6.5 درصد، زنجان 6.5 درصد و تهران 6.1 درصد از دیگر استان هایی است که دارای بیشترین جمعیت سالمندی بالاتر از میانگین(5.7 درصد) هستند.

افزایش 500 هزار نفری جمعیت ایران در 6 ماه اول 93

دفتر آمار، جمعیت و اطلاعات مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور می افزاید، در 6 ماه نخست سال 1393 جمعیت کشور ایران 536 هزار و 368 نفر افزایش یافت.

رشد جمعیت در کشور حدود 1.3 درصد است و سالانه حدود یک میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می شود.

براساس این آمار جمعیت کشور تا پایان شهریورماه به مرز 78 میلیون نفر رسید.

آهنگ رشد جمعیت در پی ابلاغ سیاست های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری

رییس سازمان ثبت احوال کشور گفت: ابلاغ سیاست های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری سبب تسریع در آهنگ رشد جمعیت کشور شده است.

محمد ناظمی اردکانی افزود: هرچند نتایج این ابلاغ در دهه آینده کاملا محسوس خواهد بود اما در مقطع فعلی نیز سبب تاثیر مثبت و رشد قابل توجه میزان ولادت در کشور شده است.

وی بیان کرد: در زمان حاضر بطور میانگین سالانه یک میلیون و 400 هزار ولادت، 400 هزار فوت، 800 هزار ازدواج و حدود 150 هزار فقره طلاق در کشور روی می دهد.

افزایش نرخ رشد جمعیت کشور به 4.1 درصد

مدیرکل دفتر اطلاعات، آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال کشور از افزایش نرخ رشد جمعیت ایران به 4.1 درصد خبر داد و گفت: از ابتدای سال 93 تا پایان آبان، یک میلیون و 12 هزار و 51 ولادت در کشور به ثبت رسیده است.

علی اکبر محزون ادامه داد: نرخ رشد جمعیت از سال 91 که 2.9 درصد بود در سال 92 به 3.5 درصد و اکنون به 4.1 رسیده است که این رشد متعادل، با انجام اقدامات فرهنگی حاصل شده است.

رونمایی از سند هویتی آیت الله مهدوی کنی

همزمان با برگزاری مراسم روز ملی ثبت احوال در ششم دی ماه 93، از سند هویتی آیت الله محمدرضا مهدوی کنی رییس پیشین مجلس خبرگان رهبری رونمایی شد.

یک سوم ازدواج ها در ایران به تک فرزندی یا بی فرزندی می انجامد

رییس سازمان ثبت احوال کشور گفت: در زمان حاضر حدود 33 درصد ازدواج ها به تک فرزندی یا نداشتن فرزند می انجامد.

دکتر محمد ناظمی اردکانی افزود: این در حالی است که کشورمان از لحاظ بعد خانوار به سمت کوچک شدن پیش می رود و بر اساس بررسی های به عمل آمده، 14 درصد زوج ها تمایلی به داشتن فرزند ندارند و 19 درصد هم با یک فرزند زندگی می کنند.

جمعیت ایرانیان به 80 میلیون نفر رسید

جمعیت ایران به 78 میلیون و جمعیت ایرانیان به 80 میلیون نفر رسید که دو میلیون نفر از ایرانیان در خارج از کشور زندگی می کنند، که این آمار تا حدود 9 ماه سال 1393 است.

با این رقم ، یک درصد جمعیت دنیا را تشکیل می دهیم و در بین کشورهای آسیایی رتبه 10 و در منطقه رتبه سوم را دارا هستیم.

در هر کیلومتر مربع از مساحت ایران، 46 نفر ساکن هستند؛ در حالی که در کشورهای پر جمعیت در هر کیلومتر متر مربع 360 نفر ساکن هستند.

از کل جمعیت کشور، 30 درصد در روستاها و 70 درصد در شهرها به سر می برند، 49 درصد جمعیت را زنان و 51 درصد را مردان تشکیل می دهند، همچنین از لحاظ ترکیب سنی 24 درصد جمعیت زیر 15 سال، 31 درصد بین 15 تا 30 سال ، 39 درصد بین 30 تا 64 سال و6 درصد جمعیت ، بالای 60 سال سن دارند.

رونمایی از سند هویتی آیت الله هاشمی رفسنجانی در کرمان

سند هویتی آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از مفاخر استان کرمان روز پنج شنبه رونمایی شد که رونمایی از این سند به همراه عکس های رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنار امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی و مجموعه کتاب های وی، انجام شد.

سوم دی ماه سالروز صدور نخستین شناسنامه

نخستین شناسنامه در ایران به نام فاطمه ایرانی سوم دی 1297 هجری خورشیدی با شماره یک صادر شد و بعدها این روز در کشور با عنوان روز ثبت احوال به ثبت رسید.

ثبت وقایع زندگی همچون تولد و مرگ در کمتر از یک سده پیش به صورت سنتی و برپایه اعتقادات مذهبی صورت می گرفت، بدین شکل که هنگام تولد فرد، با مراجعه به ریش سفیدان و بزرگان، نام وی در پشت جلد قرآن و کتاب های مقدس دیگر نوشته و در هنگام مرگ نیز تنها اسم و تاریخ وفات او بر روی سنگ قبر حک می شد تا آن که با افزایش جمعیت و توسعه شهرها، ایجاد تشکیلاتی به منظور ثبت رخدادهای حیاتی ضروری به نظر رسید ونصرت الدوله وزیر دادگستری در سوم اسفند 1295 هجری خورشیدی، پیشنهادی درباره ثبت احوال افراد ارایه داد تا اینکه این موضوع با تصویب حکومت پیگیری و در پانزدهم آذر 1298 هجری خورشیدی تعیین شد که افراد برای گرفتن جواز حمل و نقل، گذرنامه، تعرفه انتخابات، اقامه دعوی باید سجل احوال داشته باشند.

هیات وزیران در بیستم آذر 1297 هجری خورشیدی، سندی شامل 41 ماده را به تصویب رساند و بدین صورت اداره ی سجل احوال تشکیل شد. با شکل گیری این اداره، نخستین شناسنامه در سوم دی همان سال با شماره یک در تهران به نام فاطمه ایرانی صادر شد.

شناسنامه داشتن از 1306 هجری خورشیدی به صورت اجباری درآمد.

ممنوعیت نام های غربی

رییس سازمان ثبت احوال کشور در همایش نام گزینی این سازمان تاکید کرد: استفاده از نام های غربی بر روی فرزندان ایران زمین ممنوع است.

محمد ناظمی اردکانی افزود: در مجموع برای نام های نامانوس و غربی محدودیت هایی وجود دارد به همین منظور ارگان های فرهنگی کشور باید وارد میدان کار شوند و فرهنگ نام گزینی مناسب را در سطح کشور ترویج دهند.

سازمان ثبت احوال کشور به منظور جلوگیری از نام های نامانوس و نامناسب، کتاب «نام و نام گزینی» را منتشر کرده که در این کتاب نزدیک به پنج هزار نام، درج شده است و والدین می توانند از نام های این کتاب برای نام گزینی فرزندانشان استفاده کنند.

بایگانی الکترونیکی جایگزین بایگانی کاغذی می شود

رییس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اتصال 125 دستگاه دولتی و نهادهای عمومی به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، اعلام کرد: این دستگاه ها تنها از طریق کد ملی و بدون نیاز به مدارک کاغذی می توانند هویت مراجعین خود را احراز کنند.

محمد ناظمی اردکانی افزود: از آنجایی که همه شهروندان یک شماره ملی 10 رقمی منحصر به فرد دارند، دستگاه ها می توانند تنها از طریق کدملی متقاضی و بدون نیاز به کپی مدارک هویتی، هویت متقاضیان خود را احراز کنند.

در زمان حاضر بالغ بر 160 هزار نقطه در سطح کشور از این طریق ،هویت مراجعین را احراز می کنند و امیدواریم با استفاده از ظرفیت های پست بانک ، این تعداد به 170 هزار نقطه و یا بیشتر در سطح کشور افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه به سمت حذف مدارک کاغذی در حرکت هستیم، گفت: در زمان حاضر این کار در قم و اهواز به صورت آزمایشی انجام می شود و در صورت نتیجه بخش بودن، به سراسر کشور تعمیم داده خواهد شد و بایگانی الکترونیکی جایگزین بایگانی کاغذی خواهد شد.

سازمان ثبت احوال مرجع اصلی انتشار آمار ازدواج و طلاق شد

کمیسیون تخصصی شورای عالی آمار، سازمان ثبت احوال کشور را به عنوان مرجع اصلی انتشار آمار ازدواج و طلاق اعلام کرد.

در پی برخی موازی کاری ها در انتشار آمار رویدادهای ازدواج و طلاق در کشور و برخی ابهامات به وجود آمده در این زمینه، سازمان ثبت احوال کشور تصمیم گیری در این خصوص را به کمیسیون تخصصی شورای عالی آمار پیشنهاد کرد که این کمیسیون نیز در نود و یکمین جلسه خود سازمان ثبت احوال کشور را مرجع اصلی انتشار آمار ازدواج و طلاق دانست.

۱۳۹۳/۱۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...