نسخه چاپی

حمله به ایران برای اسرائیل فاجعه بار خواهد بود

عکس خبري -حمله به ايران براي اسرائيل فاجعه بار خواهد بود

استاد روابط بین الملل در دانشگاه نیویورك دریادداشتی با انتقاد از تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران گفته است: حمله به ایران برای اسرائیل فاجعه بار خواهد بود.

به گزارش نمابه نقل از پایگاه آمریکایی هیستوری نیوز نتورک، «آلون بن مایر»، استاد بازنشسته روابط بین الملل در مرکز امور جهانی دانشگاه نیویورک که بیش از ۲۰ سال دروس مذاکره بین المللی و مطالعات خاورمیانه را تدریس کرده است، در یادداشتی حمله به ایران را یک اشتباه فاجعه بار برای تل آویو توصیف کرده است.

نویسنده در این یادداشت با اشاره به تهدیدات لفظی رهبران صهیونیست علیه ایران گفته است: صرف نظر از موفقیت یا عدم موفقیت در دستیابی به توافق جدید با ایران، اسرائیل نباید به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند و باید از نزدیک با ایالات متحده همکاری کند تا استراتژی مشترکی در برابر ایران ایجاد شود. تهدیدهای مکرر اسرائیل برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران صرف نظر از هر نتیجه‌ای در مذاکرات وین، نسخه‌ای برای یک فاجعه تمام عیار است. استدلال «نفتالی بنت»، مبنی بر اینکه اسرائیل به هیچ توافقی پایبند نخواهد بود، به این دلیل که اسرائیل به تنهایی تعیین می‌کند که چه چیزی برای حفظ امنیت ملی خود بهترین است، اشتباه است. با توجه به پیچیدگی و پیامدهای گسترده حمله احتمالی اسرائیل، تنها راه مناسب برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران، هماهنگی کامل و توسعه یک استراتژی مشترک با ایالات متحده در برابر برنامه هسته‌ای ایران و در عین حال پایان دادن به هر گونه درگیری است.

در ادامه این یادداشت آمده است: بسیار مهم است که کابینه بنت-لاپید اشتباه فاجعه بار نتانیاهو در مخالفت با برجام را تکرار نکند، که متعاقباً نتانیاهو ترامپ را متقاعد کرد که به طور کامل از آن خارج شود. در نتیجه خروج ایالات متحده از توافق، ایران برنامه هسته‌ای خود را پیش برد و غنی‌سازی مقدار قابل توجهی اورانیوم تا ۶۰ درصد را انجام داد که تنها یک جهش کوتاه برای غنی‌سازی آن به درجه ۹۰ درصدی برای تولید یک سلاح هسته‌ای در کوتاه مدت کافی است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اخیراً گفت: «دلیل اینکه ما در شرایط فعلی در آن قرار داریم این است که دولت قبلی از توافق با ایران خارج شد و ما دستمزد آن اشتباه فاجعه‌بار را پرداخت می‌کنیم.»

«آلون بن مایر» معتقد است: تهدیدهای مکرر بنت برای حمله به ایران می‌تواند منجر به اشتباه محاسباتی و پیامدهای ناخواسته وخیم شود که اسرائیل به تنهایی نمی‌تواند با آن کنار بیاید. اسرائیل باید دست در دست آمریکا برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران در حال حاضر و در آینده کار کند و نباید بدون حمایت کامل آمریکا به گزینه نظامی متوسل شود. دولت بنت باید به دقت نتیجه شومی را که چنین حمله‌ای ممکن است ایجاد کند، در نظر بگیرد که اسرائیل و کل منطقه به طور غیرقابل تصوری آسیب خواهند دید. تهدیدهای مکرر اسرائیل نابخردانه است و کاری جز ارائه زمان کافی به ایران برای آماده شدن برای هر گونه حادثه نمی‌کند.

«دیوید بارنیا»، مدیر موساد اخیراً گفته است که «ایران نه در سال‌های آینده و نه هیچ وقت، هرگز سلاح هسته‌ای نخواهد داشت. این تعهد شخصی من است: این تعهد موساد است.» با شناخت ذهنیت ایرانیان، چنین اظهاراتی نتیجه معکوس دارد و کاری جز تحکیم موضع ایران ندارد. حتی اگر اسرائیل چنین حمله‌ای را برنامه‌ریزی کند، تبلیغات مکرر آن از قبل کارایی آن را به شدت تضعیف می‌کند.

استاد بازنشسته روابط بین الملل در مرکز امور جهانی دانشگاه نیویورک می‌گوید: ایران در حال حاضر در حال تقویت پدافند هوایی به ویژه در اطراف تأسیسات هسته‌ای خود و ایجاد قابلیت‌های تهاجمی است که در صورت تحقق چنین حمله‌ای می‌تواند بهای سنگینی را از اسرائیل بگیرد. در واقع، اسرائیل می‌تواند ضربه مهلکی به تأسیسات هسته‌ای ایران وارد کند، اما نمی‌تواند همه آن‌ها و دانش ایران را نابود کند. چنین حمله‌ای، هر چند گسترده، تنها برنامه هسته‌ای ایران را برای دو تا سه سال به عقب می‌اندازد. مسلم است که حمله اسرائیل تهران را مجبور خواهد کرد که مستقیماً علیه اسرائیل با شلیک موشک‌های بالستیک که می‌تواند به شهرهای بزرگ اسرائیل برسد، انتقام بگیرد و به طور بالقوه باعث تخریب گسترده و هزاران نفر تلفات می‌شود. ایران همچنین حزب الله را که ۱۵۰۰۰۰ موشک در اختیار دارد، وارد معرکه می‌کند و هزاران موشک را که می‌تواند به هر گوشه اسرائیل برسد، شلیک خواهد کرد.

صرف نظر از اینکه پدافند هوایی اسرائیل چقدر ممکن است مؤثر باشد، گنبد آهنین و رهگیرهای پیکان آن نمی‌توانند ده‌ها هزار راکت کوتاه، متوسط و دوربرد را رهگیری کنند. علاوه بر این، حماس نیز ممکن است به جنگ بپیوندد واین علاوه بر جبهه سوم در سوریه است که نیروهای وابسته به ایران علیه اسرائیل حمله خواهند کرد. اقتصاد اسرائیل متلاشی خواهد شد و آتش سوزی‌های گذشته در نبرد با حماس به تنهایی گواه این واقعیت است.

بن مایر در پایان یادداشت خود می‌گوید: بسیاری از کارشناسان نظامی اسرائیلی معتقدند که اسرائیل توانایی هوایی برای حمله بیش از یک بار به ایران را ندارد و همچنین نمی‌تواند تمام تأسیسات هسته‌ای ایران را نابود کند، زیرا این تأسیسات در سراسر کشور پراکنده شده‌اند و تعدادی از آنها در عمق صد فوتی یا بیشتر زیر زمین ساخته شده‌اند. این به چندین روز و حملات متعدد نیاز دارد، کاری که اسرائیل نمی‌تواند انجام می‌دهد.
منبع: مهر

۱۴۰۰/۱۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...