نسخه چاپی

رتبه ایران در رده‌بندی جهانی شاخص استرس آبی

یك موسسه بین المللی با معرفی ۳۶ كشور جهان كه با سطح بسیار بالای استرس آبی مواجه اند اعلام كرد ایران از این نظر در جایگاه ۲۴ جهان قرار گرفته است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، موسسه جهانی منابع طبیعی با بررسی وضعیت منابع آبی در کشورهای مختلف جهان اعلام کرد ایران در رتبه ۲۴ جهان از نظر شدت مشکل کم آبی قرار دارد.

این موسسه شاخصی را موسوم به شاخص استرس آبی تعریف کرده است و به هر کشور نمره ای از صفر تا ۵ در این شاخص داده شده است که هرچه این نمره بیشتر باشد دلالت بر استرس آبی بیشتر در آن کشور دارد.

شاخص استرس آبی نشان می دهد که چقدر آب در هر کشور به طور سالانه از رودخانه ها،‌ نهرها، و سفره های زیر زمینی برای مصرف خانگی، کشاورزی و صنایع برداشت می شود.

کشورهایی که نمره بالای ۴ در این شاخص بدست آورده اند به این معناست که ۸۰ درصد آب در دسترس مصرف کنندگان در آن کشور به طور سالانه از بین می رود که این بدان معناست صنایع، مزارع و مردم در آن کشور در برابر کوچکترین تغییرات در عرضه آب به شدت آسیب پذیر هستند.

چنین وضعیتی به شدت امنیت آبی و رشد اقتصادی کشور مربوطه را تهدید می کند به ویژه آن که مدیریت درستی در زمینه منابع آبی وجود نداشته باشد.

بر اساس این گزارش ۳۶ کشور با سطح بسیار بالای استرس آبی مواجه هستند که ایران در این بین رتبه ۲۴ را به خود اختصاص داده است. نمره ایران در شاخص استرس آبی ۴.۷۸ اعلام شده است.

۱۶ کشور نمره کامل ۵ را بدست آورده اند که از آن جمله عبارتند از بحرین، قبرس، جامائیکا، قطر، و امارات.

۱۳۹۳/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...