نسخه چاپی

درخواست محاكمه 47 سناتور آمریكایی

بیش از ۱۰۰ هزار نفر با امضای طوماری خواستار محاكمه ۴۷ سناتور امضاكننده نامه ضدایرانی به دلیل نقض قانونی شدند كه شهروندان آمریكا را از مكاتبه با دولت های خارجی منع می كند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، نامه ای که 47 سناتور آمریکایی خطاب به مقامات ایران درباره آینده توافقنامه احتمالی بین ایران و گروه 1+5 نوشته اند غیر از آنکه حاوی ادعاهایی ناقض حقوق پنج کشور حاضر غیر از آمریکا در این رایزنی‌ها است، نقض صریح قانونی در واشنگتن است که شهروندان آمریکا را از مکاتبه با دولتهای خارجی به منظور اخلال در تدابیر کاخ سفید منع می کند.



در متن قانون «لوگان» مصوب سال 1799 آمده است: «هر شهروند آمریکا، صرف نظر از مکان سکونت و منصبی که دارد، در صورتی که بدون اجازه آمریکا، به طور مستقیم یا غیرمستقیم اقدام به آغاز یا انجام مکاتبه یا گفت‌و‌گو با هر دولت خارجی یا مقام خارجی یا مأموران آنها بکند و هدف (از این ارتباطات و مکالمات) اثرگذاری بر اقدامات یا رفتار هر دولت خارجی یا مقام خارجی و مسئولان آنها در یکی از مناقشات یا مجادلات مرتبط با دولت آمریکا و یا به شکست کشاندن تدابیر دولت آمریکا باشد، بایستی به موجب این قانون به پرداخت جریمه یا حبس تا سه سال و یا هر دو محکوم شود.»



کاخ سفید، روز دوشنبه طوماری را روی وب سایت رسمی خود قرار داد که خواستار محاکمه 47 سناتور امضاکننده این نامه به جرم ارتکاب «خیانت» (به استناد قانون «لوگان») است. تا لحظه تنظیم این خبر، 135572 نفر این طومار اینترنتی را امضا کرده اند.



روز دوشنبه 47 سناتور جمهوری‌خواه با نگارش نامه‌ای سرگشاده به مقامات ایران اعلام کرده‌اند هرگونه توافق هسته‌ای با ایران پس از پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما معتبر نخواهد بود. سناتورها همچنین مدعی شده‌اند می‌توانند مفاد هر گونه توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را تغییر دهند.



این نامه آخرین اقدام قانونگذاران کنگره آمریکا برای تأثیر گذاشتن بر روند مذاکرات هسته‌ای است. آنها پیش از این دو طرح برای افزایش فشار بر ایران در حین انجام مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 معرفی کرده بودند. یکی از این طرح‌ها خواستار الزام دولت به ارائه هر گونه توافق هسته‌ای به کنگره است در حالی که طرح دیگر، تحریم‌ها علیه ایران را تشدید می‌کند.



رهبران جمهوری‌خواه سنای آمریکا که اکنون اکثریت این مجلس را در اختیار دارند رأی‌گیری درباره قانونی را که کاخ سفید را ملزم خواهد کرد هر نوع توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران را برای تصویب شدن در اختیار کنگره بگذارد به زمان دیگری موکول کردند.



از سوی دیگر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به نامه اخیر 47 سناتور آمریکایی گفت: «به‌اعتقاد ما این نامه هیچ ارزش حقوقی ندارد و صرفاً یک ترفند تبلیغاتی است. جالب‌تر اینکه در حالی که مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده و توافقی حاصل نشده، گروه‌های فشار در آمریکا آن‌چنان نگران شده‌اند که با توسل به شیوه‌های غیرمتعارف بیش از هر چیز نشان می‌دهند که همانند نتانیاهو با هر نوع توافقی مخالفند.»





۱۳۹۳/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...