نسخه چاپی

لاریجانی: نگاه منفی به مذاكرات نداریم

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه به آینده مذاكرات خوشبین هستم، گفت: ایران به دنبال امپراتوری‌گری و سلطه بر كشورهای منطقه نیست.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به آینده مذاکرات خوشبین هستم، گفت: ایران به دنبال امپراتوری‌گری و سلطه بر کشورهای منطقه نیست.

پعلی لاریجانی چهارشنبه (20 اسفندماه) در گفت‌وگو با تلویزیون الرای کویت، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به این که چند روز بیشتر تا رسیدن ضرب الاجل تعیین شده برای رسیدن به توافق اولیه با غرب درباره پرونده هسته‌ای ایران باقی نمانده است، به نظر شما احتمال رسیدن به توافق اولیه بیشتر است یا نرسیدن به توافق گفت: در این مدتی که مذاکرات انجام شده گام‌های رو به پیش و قابل ملاحظه برداشته شده و در مذاکرات اخیر هم که به تازگی صورت پذیرفته قدم‌های مثبتی برداشته شده به همین دلیل نگاه من به آینده مذاکرات منفی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی تحلیلگران آمریکایی بر این باورند که در صورت رسیدن به توافق اولیه درخصوص پرونده هسته‌ای تغییراتی در منطقه ایجاد خواهد شد، همان طور که انقلاب ایران یا توافقنامه کمپ دیوید بین مصر و اسرائیل به وجود آوردند. آیا شما هم بر همین باورید، ادامه داد: این موضوع به سیاست جمهوری اسلامی ایران بر می‌گردد که همیشه به دنبال ایجاد آرامش و امنیت در منطقه بوده لذا توفیق در این مذاکرات قابل مقایسه با مثال‌هایی که زده می‌شود نیست.

جمهوری اسلامی یک سیاست مسالمت آمیزی با همه کشورهای منطقه دارد

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که بر این اساس، آیا درست است که توافق هسته‌ای با غرب تنها به پرونده هسته‌ای ایران محدود نخواهد بود بلکه شامل تسلیم شدن آمریکا در برابر گسترش نفوذ ایران در منطقه نیز خواهد بود، افزود: برخی اظهارات را در برخی رسانه‌ها شنیده‌ام مهم این است که جمهوری اسلامی یک سیاست مسالمت آمیزی با همه کشورهای منطقه دارد و کشورها را براداران خود می‌داند.

لاریجانی با بیان اینکه برخی به اشتباهات در رسانه‌ها دامن می‌زنند، افزود: یکی از مهم‌ترین این اشتباهات این است که پیچیده‌تر از حد موضوع هسته به آن نگاه می‌کنند و گاه آن را به الفاظی که جز سوء تفاهم چیزی نیست وصل می‌کنند مانند اینکه ایران به دنبال نفوذ منطقه یا امپراطوری‌گری و این چیزهاست.

امپراطوری‌گری را کار درستی نمی‌دانیم

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نیازی به این گونه کارها ندارد و ما اصولا امپراطوری‌گری را کار درستی نمی‌دانیم و آن را موضوع امروز و معاصر نمی‌پنداریم.

لاریجانی با بیان اینکه دوره امپراطوری‌گری گذشته است، گفت: پایه اصلی انقلاب اسلامی دموکراسی خواهی و اتحاد کشورهای اسلامی بود بنابراین ما روی این مبانی فکر می‌کنیم اگر یک کشور اسلامی در منطقه وجود دارد ما به عنوان اینکه براداران ما هستند خواهان ایجاد روابط مسالمت آمیز با آن‌ها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ما همیشه از دموکراسی در منطقه حمایت کردیم، گفت: لذا اینگونه بحث‌ها به نظر من یک نوع تحلیل‌هایی است که پایه‌های دقیقی ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اظهارات چند روز گذشته علی یونسی مشاور رئیس جمهور کشورمان در خصوص کشور عراق، گفت: فکر نمی‌کنم چنین حرفی را زده باشند گاهش در ترجمه مطالب اشتباهاتی صورت می‌گیرد و شاید یک بحث فرهنگی را مطرح کردند و در واقع یک نوع همگرایی‌های فرهنگی را مبنا قرار دادند، بعید می‌دانم این حرف‌ها زده شده باشد و به نظر من اصل صحبت وی در این جهت حرفی نزده است.

وی ادامه داد: بنده به کلی بعید می‌دانم وی چنین اظهارنظری را بیان کرده باشد زیرا ما در جمهوری اسلامی ایران از مقام معظم رهبری گرفته تا رئیس جمهور و شخصیت‌های علمی برجسته کشور در این موضوع اتفاق نظر داریم که نظام انقلاب اسلامی ایران اساسا با واژه‌هایی مانند امپراطوری مخالف است زیرا جنس امپراطوری و گرایش به ایجاد امپراطوری را یک جنس سلطه‌گری می‌داند.

کشورهای اسلامی احتیاجی به قیم ندارند

لاریجانی افزود: ما اعتقاد داریم که ملت‌ها باید بر سرنوشت خودشان متکی باشند و کشورهای اسلامی احتیاجی به قیم ندارند.

وی با تاکید بر اینکه ملل اسلامی خودشان صاحب فکر هستند، گفت: به همین دلیل هر گونه لشگرکشی در منطقه را غلط می‌دانیم و حضور برخی از کشورهای بزرگ در منطقه را نیز غلط می‌دانیم چون ملت‌های منطقه بالغ هستند و احتیاج به قیم ندارند.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری به الرای مبنی بر اینکه آیا این سخن با حضور ایران در عراق، سوریه و لبنان تعارض ندارد و آیا حضور ایران در این کشورها سلطه امپراطوری فارس را در منطقه تقویت نمی‌کند، گفت: این خیلی حرف جالبی است چون در عراق که شما خودتان از نزدیک دیدید جریان داعش جریان تروریستی بود، حال اینکه چه عناصر و کشورهایی در ایجاد آن در طور سالهای درگیری در سوریه بود بماند و داعش بخش‌هایی از سوریه و عراق را گرفتند که در این حال دولت عراق از ایران خواست که به کمکشان بشتابد و شما می‌دانید که در چه شرایط خطیری ما به دولت عراق که یک دولت دموکراتیک است کمک کردیم.

وی افزود: یکی از نکات مهم این است که دولت عراق پس از اشغال توانست هم آمریکایی‌ها را از کشورش خارج کند و هم یک نظام در واقع همگرا بین طوایف مختلف از سنی و شیعه و کرد به وجود بیاورد که داعش با این موضوع یعنی هم با دموکراسی و هم یک دولت وحدت ملی ستیز کرد.

لاریجانی ادامه داد: پس از درخواست کمک دولت عراق ما به آن‌ها کمک کرده و جلوی داعش را گرفتند، مردم عراق بودند که این کار را کردند ما به آن‌ها کمک کردیم و اگر این کار را نمی‌کردیم خیلی از کشورهای منطقه امروز می‌دانستند چه شرایطی برایشان به وجود می‌آمد. حال به جای تشکر باید از این حرف‌ها راجع به ایران زده شود.

وی ادامه داد: اگر ما به حزب الله یا حماس کمک کردیم برای چه کردیم؟ برای اینکه این دو گروهی هستند که در مقابل اسرائیل آبرو برای مسلمانان ایجاد کردند و سیلی به صورت اسرائیل زدند، حماس سنی و حزب الله شیعه اما با این حال هر دو گروه مقابل اسرائیل ایستادند ما افتخار می‌کنیم که به این‌ها کمک کردیم ولی این به خاطر امپراتوری‌گری یا نفوذ و غیره نیست.

اسرائیل یک غده سرطانی در منطقه است

رئیس مجلس با بیان اینکه ما معتقدیم که اسرائیل یک غده سرطانی در منطقه است، گفت: سوال ما این است که چرا سایر کشور کمک نکردند، مگر سایر کشورها موظف نیستند جلوی یک جریان تروریستی را بگیرند؟ چرا به عراق کمک نکردند؟ این ائتلاف بزرگی که با سر و صدا به وجود آمده ظاهرا بر روی کاغذ و صفحه تلویزیون است و روی زمین ایران به عراق کمک کرد تا جلوی داعش گرفته شود و در لبنان و غزه نیز ما کمک کردیم جلوی اسرائیل و رفتار دژخیمانه او گرفته شو. این اقدام سزاوار تمجید و قدردانی است.

لاریجانی با بیان اینکه ما به خاطر انگیزه مهم‌تری این کار را می‌کنیم، گفت: انقلاب اسلامی یک حرکت با آرمانهای متعالی بوده برای آزاد شدن بشریت از قید و بندها و غل و زنجیرهای ابرقدرت‌ها بود. از این رو ما وارد این بحث‌ها نخواهیم شد و آن‌ها را بازی‌هایی کودکانه می‌دانیمما تمایل به رقابت در این زمینه نداریم.

وی با تاکید بر اینکه هدف ما این است که ملل اسلامی در مقابل اسرائیل مقاومت و ایستادگی کنند، افزود: ملت‌های مسلمان باید بر سرنوشتشان حاکم باشند. فرض کنید در تونس مردم انقلاب کردند و ما از این انقلاب حمایت کردیم زیرا دموکراسی در این کشور وجود داشت.

لاریجانی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این که شما و آمریکایی‌ها به بهانه مبارزه با تروریسم و نابود کردن داعش در برخی مناطق عراق حضور دارید. بین شما و آمریکایی‌ها هماهنگی یا تلاقی منافع وجود دارد. درصورتی که به توافق اولیه درباره پرونده هسته‌ای دست نیابید، آیا این هماهنگی ادامه خواهد یافت یا به نزاع مستقیم یا غیرمستقیم بازخواهید گشت، گفت: البته اینکه شما می‌گویید در عراق آمریکایی‌ها مبارزه با تروریست دارند ممکن است در حرف‌های تلویزیونی این حرف درست باشد اما در واقعیت ما نقش مهم یا اقدام مهمی را از سوی آنان ملاحظه نمی‌کنیم.

ائتلاف بین المللی برای مقابله با داعش طبل تو خالی است

لاریجانی در ادامه گفت وگو با شبکه الرای، در پاسخ به این پرسش که ائتلاف بین المللی حملات هوایی انجام داد و این حملات به اجتناب از گسترش نفوذ داعش در منطقه منجر شد. حتی ژنرال دمپسی گفت نقش شما در حمله به تکریت مثبت خواهد بود به شرط این که به نزاع فرقه منجر نشود. این نوعی هماهنگی و پذیرش نقش ایران از سوی آمریکا در عراق است، گفت: اینکه آن‌ها اعلام می‌کنند ائتلاف و یک حملات هوایی موثری داشته، بله من هم شنیدم این‌ها مانند شیرهای هوایی بوده و شیران زمینی نیستند شما می‌دانید برای مبارزه با تروریست باید در روی زمین کار کرد، درباره حمله هوایی تاثیرگذار ائتلاف بین المللی باید بگویم که این حملات بیشتر شبیه به طبل توخالی هستند و در واقع این، ملت عراق هستند که با داعش و تروریسم مبارزه می‌کنند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه با این باندهای تروریستی با حملات هوایی و گروه‌های چریکی نمی‌توان مقابله کرد و این اقدام تا حد زیادی شبیه به شوخی است، گفت: ملت عراق توانستند در برابر داعش بایستند و وارد استان تکریت شوند و تروریست‌ها را از آنجا خالی کنند. آمریکایی‌ها نمی‌توانند این واقعیت آشکار را نفی کنند زیرا نفی کردن این واقعیت به منزله همکاری با تروریست‌ها است. شما باید کمی دقیق‌تر این صحنه را ببینید لرا آند‌ها در واقع در فضایی نشستند و خواهان استفاده رسانه از این صحنه هستند تا بگویند ما مدیریت جهانی می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شما از بشار اسد رئیس جمهور سوریه حمایت می‌کنید. آیا در آغاز انقلاب سوریه به اسد توصیه کردید از زور بیش از حد برضد شهروندان استفاده نکند و آیا از نظر شما نشانه دال بر حل بحران این کشور وجود دارد، افزود: فکر می‌کنم مسئله سوریه پیچیده‌تر از این بحث‌هاست که در یک سوال به این نحو قابل جواب دادن باشد، از سال‌های پیش که در سوریه مناقشه را ایجاد کردند شاید برای شما جالب باشد که یکی از مسئولانی که در منطقه است قبل از اینکه این ماجرا به وجود بیاید و قبل از آغاز درگیری‌ها در سوریه برخی پیش بینی می‌کردند این کشور شاهد هرج و مرج و ناآرامی باشد.

این موضوع نشان می‌دهد که برای این درگیری‌ها از قبل برنامه ریزی و طراحی شده و در اوایل درگیری‌ها در دیدار با یکی از مسئولان کشورهای منطقه از او پرسیدم چرا پیش بینی می‌کنید در سوریه ناآرامی به وجود بیاید زیرا وقوع ناآرامی و بهم ریختن آرامش منطقه ممکن است آسان باشد اما بازگرداندن اوضاع به شرایط عادی و درست کردن شرایط مشکل است؟ وی پاسخ داد نگران نباشید ظرف دو هفته دیگر بشار اسد ساقط خواهد شد پس برنامه برای این بهم ریزی‌ها داشتند.

وی ادامه داد: ما با این رفتارها در منطقه مخالف هستیم اگر در حکومت سوریه اشکالاتی وجود دارد اما بسیاری از کشورهای منطقه نیز چنین اشکالاتی را دارند.

با استفاده از آر پی جی نمی‌توان دموکراسی در کشوری ایجاد کرد

لاریجانی با تاکید بر اینکه با استفاده از آر پی جی نمی‌توان دموکراسی در کشوری ایجاد کرد گفت: باید مردم کشور بخواهند و ملت‌ها باید سرنوشتشان را رقم بزنند. ملاحظه کردید که پس از وقوع جنگ در سوریه، طرفی که بیشترین سود را به دست آورد، اسرائیل است چون کاملا این میدان مناقشه آمیزی را به وجود آورده و منطقه را به خود سرگرم کرد. حال سوال این است که آن کشورهایی که این ماجرا را در سوریه با پول یا سلاح به وجود آوردند به بهانه اینکه در سوریه دموکراسی نیست در کشور خود الان انتخابات و دموکراسی دارند. شما می‌دانید که آیا آن‌ها برای کشور خود این حق را قائلند که با تفنگ و سلاح دموکراسی ایجاد کنند؟ این معلوم است که مسئله دیگری وجود داشته البته در حال حاضر خیلی چیزها روشن شد و از دل این تحریکات یک جریان تروریستی بزرگ به وجود آمد که حالا همه کشورهای منطقه درگیر آن هستند.

لاریجانی ادامه داد: ما این پیش بینی را می‌کردیم، ما معتقدیم که حتما دموکراسی در منطقه یک امتیاز برای ملت‌ها و کشورها است اما این نباید یک شعاری برای تخریب یک کشور باشد و باید صادقانه صحبت کنند.

از دموکراسی در سوریه و تحقق آن حمایت می‌کنیم

وی گفت: ما این را یک عمل را توطئه آمیز می‌دانستیم و بارها اعلام کردیم که از دموکراسی در سوریه و تحقق آن در سوریه حمایت می‌کنیم و حاضریم در این زمینه کمک کنیم اما نه از طریق نیروی نظامی و اشغال برخی کشورهای دیگر این منطقه با تانک چرا که این روش را غلط می‌دانیم یعنی تصور نشود که با تانک می‌شود کشوری را آرام کرد.

لاریجانی ادامه داد: ادامه این روند آتش زیر خاکستر خواهد شد هیچ کدام از این کشورها قوی‌تر از شاه نبوده است، شاه سال‌های دراز به ملت ایران ستم کرده و فشار آورد اما آیا موفق شد؟ وقتی یک ملت یک چیزی را نخواهند یک انقلاب اسلامی از آن به وجود خواهد آمد و کشورهای دیگر باید از این درس بگیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که شما در بخش‌های قبلی مصاحبه اعلام کردید که دوره امپراطوری فارسی به پایان رسیده است اما آیا حمایت نامحدودتان از حزب الله، مشارکت نیروهای ایران در جنگ سوریه، مشارکتتان در لبنان از طریق حزب الله و نیز حمایتتان از حوثی‌های یمن به طرح ایرانی اسلامی در منطقه کمک نمی‌کند؟ طرح انقلابی در منطقه؟ گفت: من از همان آغاز گفتم که اصولا دوره ایجاد امپراطوری‌گری پایان پذیرفته، من راجع به امپراتوری‌گری فارس صحبت می‌کنم چون این اصطلاح نادرست است، راجع به مسائلی که شما گفتین من توضیح دادم که ما به حزب الله و حماس در روند مقاومت شان در برابر رژیم صهیونیستی کمک کردیم. چرا کشورهای دیگر به حماس و جهاد کمک نکردند؟

وی تاکید کرد: در سوریه باید توجه داشته باشید که قدرت و نیروی اصلی که هم اکنون در برابر تروریست‌ها ایستاده و مقاومت می‌کند، ارتش سوریه است و سوال این است که این تروریست‌ها را چه کسی در دامن مردم سوریه گذاشته است؟ در مورد عراق هم توضیح دادم که اگر ما به مردم عراق کمک می‌کنیم که در مقابل تروریست‌ها بایستند دیگر نباید اینجا به شما پاسخ بدهیم که چرا کمک می‌کنیم، شما باید سوال کنید که سایر کشورها چرا کمک نمی‌کنند؟

وقتی به کشوری فشار می‌آورند ملت آن انقلاب می‌کنند

لاریجانی ادامه داد: در مورد یمن سوال این است، آیا در آنجا مردم، اقوام مختلف حق دارند در حکومت باشند یا حق ندارند؟ ما در مسائل یمن دخالت نمی‌کنیم سال‌ها این مسئله وجود دارد وقتی شاه مردم ایران را روانه زندان کرد. دیگر نباید بپرسیم چرا مردم ایران انقلاب کردند. وقتی به کشوری فشار می‌آورند ملت آن انقلاب می‌کنند.

وی گفت: اگر دولتی در بخشی به مردم ستم کند و آنها را به زندان بیندازد آن‌ها مجبور به قیام می‌شوند. من فکر می‌کنم در این قضیه یک تصورات واهی وجود دارد اگر مردم یمن قیام کردند این ربطی به نیروی ایران ندارد ما نیروی به آنجا نفرستادیم شما الان در سوال خود به این اشاره داشتید اما نیروی نفرستاده ایم.

لاریجانی افزود: احقاق حق برای تمام کسانی که به آن‌ها ظلم شده را حقی مشروع و درست می‌دانیم.

کویت کشور دوست و برادر ما است

وی در پاسخ به سوالی درباره فحوای دیدارش با سران سیاسی کویت شامل امیر، نخست وزیر و رئیس مجلس امت و علت واقعی سفرش به کویت گفت: کویت کشور دوست و برادر ما است ما یک رابطه تاریخی با این کشور در سطح دولت‌ها و ملت داریم این رابطه همیشه وجود داشته و ما نیز در زمینه همکارهای پارلمانی گفت وگوهای سازنده هم در مورد توسعه روابط اقتصادی و هم در مسائل مهمی که در منطقه است با امیر این کشور و سایر مسئولان داشتیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من فکر می‌کنم رایزنی سیاسی در این زمینه حساس بسیار لازم است، من از این سفر خیلی راضی هستم و فکر می‌کنم صحبت‌هایی که با امیر و سایر مسئولان این کشور داشتم بسیار مفید بود.‌

۱۳۹۳/۱۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...