نسخه چاپی

هافینگتون پست: نگرانی از ایرانِ بعد از توافق هسته‌ای

وقتی جامعه بین‌المللی در كمك به عراق تاخیر داشت، مستشاران نظامی ایران در منطقه حاضر بودند و ما به رغم حساسیت‌هایی كه ایران در منطقه ایجاد می‌كند، از این كشور و همچنین آمریكا تشكر خواهیم كرد.

به گزارش نما، همزمان با پیروزی‌های "بسیج مردمی" عراق در برابر تروریست‌های داعش و همچنین ناکارآمدی "ائتلاف به ظاهر ضد داعش" به سرکردگی آمریکا در مقابله با این گروهک، برخی رسانه های غربی این بار نگرانی خود را متوجه نزدیکی نیروهای تحت حمایت ایران به مرزهای ترکیه کرده اند.





از سوی دیگر پیشروی‌های نیروهای عراقی به سوی مواضع داعش و به سمت "موصل" به عنوان مرکز فرماندهی تروریست‌ها، رسانه های غربی را به تکاپو انداخته است که با تحلیل‌های جهت دار و مغرضانه، کمی از رسوایی گذشته در حمایت از تروریست‌ها و بی آبروی اکنون در شکست ائتلاف ضد داعش بکاهند.





نشریه آمریکایی "هافینگتن پست" (Huffingtonpost) در همین رابطه و با گره زدن موضوع عراق به مذاکرات هسته‌ای نوشت: «توافق هسته‌ای با ایران که باراک اوباما مصرانه بر آن‌ تاکید ورزیده‌ است، بازتاب‌های منفی در آمریکا داشته، اما به روابط روسیه با کشورهای خاورمیانه کمک کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا از طریق ایران به ولادمیر پوتین کمک می‌کند از گرفتاری‌های خود در اوکراین رهایی یابد. اما از طرف دیگر، پیش از آغاز فعالیت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، شکاف حزبی در این کشور را شدت بخشیده است.»





هافینگتون پست با اشاره به اظهار نظر جنجالی علی یونسی، مشاور رئیس جمهور ایران می افزاید: «همچنان که مشاور رئیس‌جمهور ایران اخیرا اظهار کرده "بغداد پایتخت امپراتوری بازیافته ایران است" و توافق هسته‌ای و پیمان ایران و آمریکا، که موجب نزدیکی دو کشور به یکدیگر خواهد شد، می‌تواند روح امپراتوری پارس را در میان حاکمان جمهوری اسلامی تقویت کند.»





این نشریه آمریکایی با نگرانی از نفوذ روزافزون نام سردار ایرانی "قاسم سلیمانی" در جهان، اضافه می کند: «پیمان میان ایران و آمریکا سپاه پاسداران این کشور را نیروی بیشتری خواهد بخشید و این نهاد را به ادامه اقدامات در کشورهای عربی تشویق می کند؛ همچنان که نقش سردار قاسم سلیمانی در نبرد تکریت را در بوق و کرنا کرده است. برخی این نبرد را پیش‌درآمدی بر نبرد موصل می‌دانند که تاثیر زیادی بر همکاری ایران و آمریکا در نزدیکی مرز ترکیه در عراق خواهد داشت.»



هافینگتن پست با القای خطرناک بودن نزدیکی نیروهای تحت حمایت ایران به مرزهای ترکیه می نویسد: «گروهی از مقامات عراقی از دوران پس از داعش سخن می‌گویند و رفتارشان حاکی از آن است که ائتلاف ایران و آمریکا را یک چتر حفاظت طبیعی برای عراق جدید می‌شمارند. اما عده‌ای دیگر نسبت به نفوذ فزاینده این کشور در عراق، خصوصا در نزدیکی مرز ترکیه هشدار داده‌اند. آنکارا این موضوع را چالشی علیه امنیت ملی خود می‌داند. این مقامات همچنین نسبت به قدرت گرفتن "شبه‌نظامیان بسیج عمومی" ابراز نگرانی کرده و در مورد پاکسازی قومی و تلاش برای تجزیه عراق به نفع پروژه "هلال پارسی" هشدار داده‌اند.»



این مطلب از سوی نشریه آمریکایی در حالی بیان می شود که نقش ترکیه در حمایت از تروریست‌های داعش و همچنین ناکارآمدی ائتلاف ضد داعش در مقابله با جنایات تروریست‌ها بیش از پیش عیان شده است.





این نشریه آمریکایی در ادامه با اشاره به "نشست سوم سلیمانیه در دانشگاه آمریکایی عراق" می نویسد: «تعداد زیادی از مقامات ارشد عراقی از نهادها و گرایش‌های گوناگون درباره آینده عراق و روابط ایران و آمریکا در نشست سلیمانیه سخن گفتند.



حسین الشهرستانی، وزیر آموزش عراق، این کشور را خط مقدم دفاع از بشریت، امنیت جهان و ارزش‌های بین‌المللی توصیف کرده است. وی گفت، پیروزی در نبردها به لطف نیروی‌های نظامی این کشور، قبایل، بسیج عمومی و پیشمرگه‌ها بدست آمده است. وی همچنین عنوان کرد، لازمه پیروزی بر داعش، شکست ایدئولوژی تکفیری است.



اسامه النجیفی، معاون رئیس‌جمهور عراق گفت، دولت جدید فرصتی است که نباید آن‌را برای ساختن عراق از دست داد. وی هشدار داد، تشکیل نیروی ۱۰۰ هزار نفری شیعه، که بزرگتر از ارتش عراق خواهد بود، باعث نگرانی‌ است و می‌بایست تحت کنترل درآید. وی خواستار یک نیروی نظامی متوازن برای تمام عراقی‌ها شد. النجیفی خاطر نشان کرد، رهبران مذهبی ذی‌نفوذ در میان بسیج مردمی باید در این باره تصمیم بگیرند و مقامات مذهبی سنی نیز می‌بایست برای نابودی ایدئولوژی افراطی که مورد استفاده گروه‌هایی مانند داعش قرار می‌گیرد کاری انجام بدهند.



سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق از مردم خواست به دوران پس از داعش فکر کنند. وی عنوان کرد، مناطقی که در آن‌ها مردم اجازه یافته‌اند سلاح دست بگیرند، در آینده می‌تواند مشکل‌ساز شود. جبوری علنا هشدار داد، اگر در آینده در مورد کنترل این سلاح‌ها فکری نشود، عراق می‌تواند در آستانه تجزیه قرار بگیرد.





این‌ها از جمله مسایل مورد بحث در میان مقامات عراقی بود و بدون شک بر نبرد علیه داعش، خصوصا در موصل و انبار تاثیر خواهد گذاشت.»





هافینگتن پست با نقل اظهارات مقامات عراقی با ذکر این نکته که "وقتی صحبت‌ها به نقش ایران در این نبرد می‌رسد، بحث‌ها داغ می‌شود" می افزاید: «به عنوان مثال، فالح فیاد، مشاور امنیت ملی گفت: "ما از ایران و از آمریکا تقاضای کمک خواهیم کرد." وی عنوان می کند، "وقتی جامعه بین‌المللی در کمک به عراق تاخیر داشت، مستشاران نظامی ایران در منطقه حاضر بودند و ما به رغم حساسیت‌هایی که ایران در منطقه ایجاد می‌کند، از این کشور و همچنین آمریکا تشکر خواهیم کرد.



در مقابل، النجیفی گفت ایران از این خلاء به نفع خود سوءاستفاده کرد، اما غیبت کشورهای عربی نیز به این عدم توازن دامن زده است.»





ژنرال آمریکایی "دیوید پترائوس" نیز که در این نشست سخن گفته و به ادعای هافینگتن پست "در جمع‌آوری قبایل سنی برای شکست القاعده نقش عمده‌ای ایفا کرد" نگرانی عمیق خود را از کنترل شبه‌نظامیان بر مناطق بازپس‌گرفته از داعش ابراز کرد و خواستار الحاق آن‌ها به ارتش عراق شد. وی نسبت به تاثیر درازمدت حمایت ایران از نیروهای بسیج مردمی هشدار داد و گفت این مسئله می‌تواند خطرات طولانی‌مدتی برای عراق داشته باشد.





این نشریه آمریکایی در خاتمه این گزارش می نویسد: «برخی به این مسئله از نقطه‌نظر مذاکرات ایران و آمریکا نگاه می‌کنند. به زعم آن‌ها، ایران می‌خواهد بگوید، اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را محدود می‌کند، در عوض نفوذش را در منطقه افزایش می‌دهد و به مردم ایران نشان می‌دهد که این رژیم قدرتمند است و پس از توافق قوی‌تر نیز خواهد شد.»

۱۳۹۳/۱۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...